vytisknout velikost písma Američania v roku 2015 nabehli celkovo 5068 miliárd km

Vzhľadom na to, že im ceny benzínu poklesli o zhruba polovicu, dalo sa predpokladať, že budú jazdiť viac a ďalej. A veru že sa tak stalo.
Američania v roku 2015 nabehli celkovo 5068 miliárd km

Celkom zaujímavá štatistika prišla z USA. The Detroit Bureau zverejnil dáta o tom, ako si Američania viedli na cestách v roku 2015. Vzhľadom na to, že im ceny benzínu poklesli o zhruba polovicu, dalo sa predpokladať, že budú jazdiť viac a ďalej. A veru že áno.

V roku 2015 Američania v osobných autách najazdili celkovo 5068 miliárd kilometrov, čo pri prepočte na obyvateľa robí priemerných 15 837 km na obyvateľa za rok. Pokiaľ ale započítame len držiteľov vodičských preukazov, ktorých je v USA 210 miliónov, najazdili Američania v priemere 24 133 km.

Počet držiteľov vodičských preukazov (vo väčšine štátov USA môžete riadiť už od 16 rokov) ale prestal rásť tak rýchlo. Ukazuje sa, že ľudia narodení okolo roku 2000 už nemajú o autá a riadení taký záujem ako ich rodičia a starí rodičia a za volant sa nehrnú.

Aj keď sa v USA v roku 2015 predalo rekordných 17,5 milióna nových osobných áut, vozový park tiež starne. Priemerné auto prevádzkované v USA je staré 11,5 roka a aj napriek oživeniu ekonomiky a lacnejší benzín to nevyzerá, že by sa ľudia starších áut zbavovali.

V Spojených Štátoch zostáva pomerne vysoký počet úmrtí na ceste na počet obyvateľov a prejdené kilometre. Ročne na cestách zahynie 32 000 osôb, čo je síce o 40% menej ako v najhorších 70. rokoch 20. storočia, ale úrady s tým chcú ďalej bojovať.

Vyšší počet úmrtí je ale v USA údajne daný predovšetkým tým, že v mnohých štátoch nie je povinné používanie bezpečnostného pásu alebo motocyklovej prilby.

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY