vytisknout velikost písma Alpine A110 (1962-1978): Modrá majsterka

Renault definitívne vzkriesil značku Alpine, ktorú v polovici 90. rokov minulého veku nepochopiteľne zamuroval. Najslávnejší model v histórii nemusíme hľadať dlho: bol ním bez diskusie legendárny A110.
Alpine A110 (1962-1978): Modrá majsterka
Zoznam kapitol
  1. Motory, technika, modernizace
  2. Licencia, úspechy v rallye
  3. Fotogaléria

Všetky športové vozidlá Alpine využívali už od počiatku existencie techniku ​​Renaultu, len v atraktívnejšom šate. Malá spoločnosť, ktorú v roku 1955 v Dieppe založil Jean Rédélé, bola však prvých osemnásť rokov existencie privátnym výrobcom, využívala iba obriu obchodnú sieť a vtedy mimochodom štátne automobilky. Renault ju kúpil a plne ovládol až v roku 1973, palivová kríza s ňou zamávala.

Alpine A110 vychádzala tvarovo z predchádzajúceho typu A108, konkrétne verzie Coupé Sport, razantne bola prepracovaný len zadok, aby sa do nej zmestili väčšie motory. Dnes je považovaná právom za jedno z najslávnejších súťažných vozidiel histórie...

Jednoduchý recept

Konštrukčný recept bol vlastne úplne jednoduchý: sériový štvorvalec Renault umiestnený vzadu až za nápravou a pôvabná laminátová karoséria na oceľovom chrbticovom ráme, teda so stredovou rúrou. Čo tiež mimochodom znamenalo to, že športiaky vážili sotva 625 kg ... Podvozok s kratučkými rázvorom 2,1 m využíval vpredu lichobežníkových závesov, vzadu potom výkyvných polonáprav. Vinuté pružiny, teleskopické tlmiče, na zadnej náprave dokonca dvojité a stabilizátory boli samozrejmosťou, rovnako ako štvorica kotúčových bŕzd Bendix pri výkonnejších modeloch, ale za ich posilňovač sa dlho len priplácalo.

autowp.ru_renault_alpine_a110_3.jpgautowp.ru_renault_alpine_a110_rally_car_3.jpgautowp.ru_renault_alpine_a110_gt4_1.jpg
Alpine A110 mala rovnako ako predchádzajúce modely značky motory vzadu. Vpravo vzácna GT4

Celým názvom A110 Berlinette Tour de France zdieľala mnohé diely s Renaultom 8, sama sa prvýkrát objavila vo svetlách reflektorov na autosalóne v Paríži v roku 1962. V relatívne malej stodesitke sa skôr ležalo než sedelo, bola 3,84 m dlhá, 1,52 m široká a 1,27 m nízka. Spolujazdec mal pre svoje nohy tunel, žiadny motor vpredu neprekážal...

Spolu s dvojmiestnou "stodesiatkou" predstavil Rédélé aj štvormiestnu GT4, ktorú "obliekla" karosáreň Chappe & Gessalin. V rokoch 1963-1969 však postavila sama iba 263 vozidiel s motormi od 0,96 do 1,3 l a dlhším rázvorom 2,27 m, okrem mechaniky R8 používali aj niektoré diely zo športového modelu Floride.

Motory a facelifty

Agregáty sa v zadnej časti klasickej dvojmiestnej A110 striedali ako na bežiacom páse. Spočiatku vozidlá poháňali štvorvalcové liatinové motory 956 cm3/41 kW a od roku 1964 väčší 1108 cm3/49 kW z vozidla R8 Major. Nutné dodať, že výrobca uvádzal výkony podľa optimistickej normy SAE, vyššie čísla, navyše v koňoch vyzerali na papieri lepšie... V polovici šesťdesiatych rokov sa pridal výkonnejší agregát Gordini sa 70 kW doplnený ešte väčšou a silnejšou jednatrojkou v prevedení S (1296 cm3 / 88 kW).

renault_alpine_a110_1600_6.jpegautowp.ru_renault_alpine_a110_1300_group_4_7.jpgrenault_alpine_a110_1600s_16.jpg
Štvorvalce začínali na objeme 0,96 a končili pri 1,65 l

V roku 1967 sa objavili verzia 1300g (1255 cm3/77 kW) a a 1500, tá používala štvorvalec Lotus Europa s blokom z Renaultu 16 (1470 cm3/60 kW). Prvá tisícšesťstovka mala hliníkový agregát z R16 TS (1565 cm3/68 kW) a objavila sa o dva roky neskôr, rovnako ako 1300 V85. Pod jej kapotou vrčala pre zmenu jednotka z vtedy nového Renaultu 12 TS s objemom 1289 cm3 a výkonom len 50 kW, ale už podľa dnes v Európe bežne používanej normy DIN. 1600 S z úvodu 70. rokov si zachovala "šestnástku" TS, ale vyladenú na 92 kW vďaka dvom dvojitým karburátorom Weber namiesto jediného. S ňou upaľovala až 215 km/h, v prevodovke mala už päť rýchlostí, na stokilometrovú vzdialenosť zhltla medzi 11 a 13 litrami benzínu a Francúzi za ňu zaplatili 30 840 frankov.

Alpine_75526_global_en jEAN REDELE.jpgRenault_39173_global_en.jpgRenault_39174_global_en.jpg
Zakladateľom značky bol Jean Rédélé (vlevo). Pohľady do výrobných hál v Dieppe boli vytvorené v roku 1970

O tri roky mladšieho nástupcu so zhodným označením poháňalo "srdce" z kupé 17 TS (1605 cm3/93 kW), verzia SC aj vstrekovacie SI z rokov 1972-1975 mali o necelý kilowatt viac. "Stodesiatka" sa rozlúčila modelom SX, pri ktorom objem narástol na 1647 cm3, výkon však dosahoval len 69 kW.

Darcom orgánov bol tentoraz Renault 16 TX. Všetky dáta sa týkajú produkčných modelov. Výroba však postupne klesala, zo zhruba 1 400 (1972) na necelú tisícku (1974), definitívne sa táto slávna kapitola uzavrela v júli 1977 s konečným účtom 7 176 exemplárov. V Španielsku dobiehali ešte v sedemdesiatom ôsmom, už s motorom 1397 cm3. Ten francúzske autá ani nemali...

Renault_69319_global_en.jpgRenault_180_global_en.jpgrenault_alpine_a110_1600s_5.jpeg
Renault-Alpine_A_110_1970_1600x1200_wallpaper_02.jpgRenault-Alpine_A_110_1970_1600x1200_wallpaper_03.jpgrenault_alpine_a110_1600s_sx_1.jpegVzhľad vozidiel sa rokmi menil minimálne. Objavili sa dvojité svetlomety, vytiahnuté blatníky, inak došlo len k úpravám detailov. Nástupcom sa stala A310

A110 sa vyrábala zväčša iba ako dvojmiestne kupé, kabrioletov bolo postavených v rokoch 1966-1969 len pár. Vzhľad sa menil za pätnásť rokov minimálne. Najväčšie úpravy predstavovali dvojité svetlomety (1967) a predné oranžové blikače (1971), ktoré o päť rokov neskôr dostali biele krycie plasty. V súvislosti s tým zmizli aj vetracie mriežky u nich.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY