vytisknout velikost písma Akumulátory a ich údržba alebo: Až príde zima...

Máte v aute tzv. bezúdržbovou autobatériu? Tiež by ste jej mali venovať svoju pozornosť...
Akumulátory a ich údržba alebo: Až príde zima...

Vyššie nároky

Doby, kedy batérie v automobiloch vydržali aj dlhšie ako desať rokov, sú nenávratne preč. Trvale rastúca artiléria komfortných a bezpečnostných prvkov v moderných autách totiž akumulátory zaťažuje násobne viac ako ešte pred niekoľkými rokmi, pričom samotné štartovanie motora, najmä ak je zahriaty, už pre ne paradoxne nemusí byť záťažou najvyššou. Aj vďaka tomu dochádza k ich čoraz častejšiemu "nečakanému úmrtiu".

To potvrdzujú aj štatistiky nemeckého ADACu , podľa ktorého sa za posledných pár rokov zvýšil počet výjazdov jeho asistenčných vozov práve k vozidlám nehybným poruchou akumulátora niekoľkonásobne. Tomu sa ale pred niekoľkými dňami venoval kolega v samostatnom článku. Pozrime sa teraz teda skôr na to, ako obmedziť riziko toho, že vaše auto prestane fungovať kvôli zlej batérie.

Nástup jesene je totiž tým správnym časom. V zimnej prevádzke je elektroinštalácia automobilu namáhaná výrazne viac ako v lete, viac sa svieti veľkými svetlami, viac sa stiera a pri štartovaní treba vyšších prúdov pre premáhanie stuhnutého motorového oleja. Navyše s poklesom teploty okolitého prostredia klesá aj kapacita akumulátora, všeobecne sa hovorí o poklese kapacity o 1% pri poklese teploty o 1˚ C.

Najmä pri klasických olovených autobatériach dochádza k ich samovoľnému vybíjaniu, a to aj v prípade, že sú odpojené od elektroinštalácie vozidla. V takom prípade môže dôjsť k plnému vybitiu a nenávratnému poškodeniu v priebehu približne šiestich mesiacov (v závislosti od druhu a stavu akumulátora). Samovoľné vybíjanie je potom umocnené tým, ak je batéria vo vozidle. To potom dochádza k vybíjaniu v rade až niekoľkých percent denne, opäť podľa typu a stavu akumulátora.

Ako predchádzať nepríjemnostiam?

Pri klasických olovených akumulátoroch s kvapalným elektrolytom (kyselina sírová riedená destilovanou vodou) je potrebné kontrolovať, aby boli dosky vo všetkých článkoch mierne zaplavené (5 až 15 mm). Je nutné dbať na to, aby bol akumulátor zvonku čistý a aby svorky na póloch priliehali čo najväčšou plochou.

Kapacita akumulátora, teda schopnosť dodávať po určitú dobu do siete určite množstvo elektrického prúdu, s opotrebením klesá. Pôsobením chemických pochodov dochádza k starnutiu a vypadávanie aktívnej hmoty na doskách z mriežky, nečistoty v elektrolyte potom hrozia skratovaním článkov.

P1040603.JPGP1090536.JPGP1130111.JPGP8310066.JPGP7310088.JPGP1110883.JPG
Akumulátory bývajú väčšinou umiestnené v motorovom priestore, niektorí výrobcovia ich inštalujú do zadnej časti karosérie

Väčšina prvkov komfortných sústav je napojená na zbernicový systém vozidla a žije si vlastným životom, takže ak napríklad v garáži nechávate auto odomknuté, môže sa stať, že vozidlo samotné obsah energie z akumulátora počas niekoľkých dní odčerpá a v lepšom prípade nenaštartujete. Životnosti autobatérie ďalej neprospieva ani zbytočné svietenia či zapnuté rádio pri zhasnutom motore.

Vybíjanie a dobíjanie

Pokiaľ dôjde z nejakého dôvodu k plnému vybitiu batérie (poklesu napätia pod kritickú hranicu), dosky sú už pokryté síranom olovnatým, z elektrolytu zostane prakticky čistá voda a akumulátor už do života nič nevráti. Nedostatočne nabitá batéria navyše môže už pri slabšom mraze zmrznúť a roztrhnúť sa. Za plné vybitie sa považuje pokles napätia jedného článku pod 1,75 V, s ďalším poklesom dochádza k rýchlej sulfatácii (prekrývanie aktívnej hmoty na doskách kryštálmi síranu olovnatého).

Druhým z najčastejšie používaných druhov autobatérií sú gélové, tzv bezúdržbové olovené akumulátory. Ich princíp je veľmi podobný ako pri tých olovených, elektrolyt je v nich ale stužený do podoby gélu. Vďaka zakrytým článkom nedochádza k odparovaniu vody, ktorú tak nie je potrebné dopĺňať. Rovnako ako pri klasických batériach je ale potrebné čas od času ich dobiť, najmä ak vaše auto jazdí často krátke trasy, pri ktorých sa akumulátor nestačí dobiť. Alebo aspoň pravidelne vychádzať na dlhšie výlety, prospeje to aj celému autu.

Nabíjanie by malo byť pozvoľné, udáva sa zhruba prúd o veľkosti desatiny kapacity batérie (t.j. batériu 75 Ah dobíjať prúdom 7,5 A). Po obmedzenú dobu, ale skôr výnimočne, možno dobíjať prúdy vyššími, pokiaľ sa ale tak deje často (vo väčšine autoservisov to napríklad príliš neriešia), môže dôjsť aj k deformácii dosiek a skráteniu životnosti akumulátora.

Starnúci akumulátor sa rýchlo dobíja, ale tiež rýchlo vybíja. Aj keď batérie vášho auta, ktorá už má niečo za sebou, slúžili počas leta bez problémov, nie je vylúčené, že sa v zime porúčajú. Okrem dobitia a prípadného doplnenia destilovanej vody tak odporúčame zastaviť sa v autoservise, kde špeciálnou skúšačkou nasimulujú záťaž akumulátora pri štartovaní a zhodnotia, ako sa pri tom vaša batéria správa.

Ako kupovať novú batériu?

Pokiaľ hodláte kúpiť novú batériu, je vhodné bezpodmienečne dodržať odporúčania výrobcu na jej veľkosť a kapacitu. Keď očakávate prevádzku v náročnejších podmienkach, môže byť kapacita aj vyššia, každopádne typ batérie, ktorá do vášho auta patrí, vám oznámia podľa katalógu v každej špecializovanej predajni.

Neriešil by som ani tak kde, ako skôr čo kupujete. Lacné batérie sa od tých drahších líšia (alebo by sa aspoň líšiť mali) najmä materiálom aktívnej hmoty na doskách, ktorého presné zloženie je u väčšiny výrobcov súčasťou obchodného tajomstva. Z toho vyplýva aj životnosť akumulátora, plošne by som ale vyslovene lacné akumulátory nezatracoval, ale s ohľadom na často nie príliš veľké rozdiely v cenách značkových a neznačkových batériách je pravdepodobné, že z pohľadu dlhodobej prevádzky ich nákup príliš rentabilný nebude.

Skôr by som odporučil čo najdôslednejšie pátrať po pôvode a veku novej batérie a po tom, čo sa s ňou do chvíle nákupu dialo. Ak napríklad ležala dlho v sklade a nikto ju nedobíjal, je celkom možné, že to na nej zanechalo následky, ktoré sa ale samozrejme v záručnej dobe pravdepodobne neprejavia...

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

včera | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY