vytisknout velikost písma Ako šoférovať na snehu? Predstavte si, že vám vôbec nefungujú brzdy

Nastavte si už konečne správne sedačku a volant! Dôležitá je predovšetkým plynulosť a dostatočná rezerva priestoru. Nesnažte sa auto za každú cenu preprať. Ak sa na to necítite, nikam nejazdite.
Ako šoférovať na snehu? Predstavte si, že vám vôbec nefungujú brzdy

O vodičoch z Bratislavy či Prahy sa hovorí, že nevedia jazdiť na snehu a že robia z troch vločiek kalamitu. Iste, praktické cvičenia robia majstra a v okolí hlavného mesta si človek zasneženú cestu len veľmi ťažko hľadá. Lenže keď potom dôjde na lámanie chleba, respektíve na ovládanie auta na snehu, problémy majú všetci.

Kto žije na horách a je na zasneženej ceste zvyknutý jazdiť každoročne niekoľko mesiacov, ten už pravdepodobne všetky naše nasledujúce poučky z praxe poznať bude. Napriek tomu by si tieto úplné základy bezpečného a správneho ovládanie auta na snehu (a všeobecne veľmi klzkej ceste) mal pripomenúť každý.

Hlavne ľahko a plynule

Úplné základy, ako je správne nastavenie sedadla vodiča s takmer kolmým operadlom a isté, ale nie kŕčovité držanie volantu oboma rukami v polohe "trištvrte na tri", snáď pripomínať nemusíme. Ak sa budete za volantom váľať a držať ho jednou rukou, nikdy nebudete šoférovať dobre. A na snehu už vôbec nie.

bmw-řady-3-4.jpgskoda-octavia-rs-1.jpg

Kľúčom k úspechu, v tomto prípade k bezpečnému dojazdu do cieľa, je absolútna plynulosť. Myslite na to, že na zasneženej ceste sa všetko deje v oveľa nižších rýchlostiach. Niekde na uzavretej trati, okruhu či parkovisku za supermarketom po zatváracej dobe si to môžete vyskúšať. Auto reaguje akoby pomalšie, všetko sa deje v rýchlostiach chôdze.

Auto rozbehnite vždy iba na takú rýchlosť, aby ste mali istotu, že dokážete zase zastaviť. Toto platí hlavne pre majiteľov štvorkoliek, ktorým sa auto síce na snehu rozbehne ľahko z miesta, ale potom ho nedokážu ubrzdiť a "vojsť sa" do zákruty. Práve na snehu a všeobecne klzkej vozovke vodič viac vníma presuny hmoty medzi nápravami a aj na prosté ubratie alebo pridanie plynu reaguje vozidlo oveľa "divokejšie".

Nesiahajte na brzdu

Správajte sa k autu tak, ako by malo zhruba štyrikrát vyšší výkon a vôbec žiadne brzdy. Ono sa toho aj tak veľa na ujazdenom snehu nestane, keď šliapnete na brzdu (v hlbokom snehu je paradoxne potrebné ABS skôr na škodu). Využívajte k spomaleniu zotrvačnosť a pokiaľ možno brzdný moment motora. Niekedy je trakcia tak zlá, že sa vám môžu poháňané kolesá zablokovať pri prostom podradení bez plynulého pustenia spojky. Na to hlavne pozor pri starších zadokolkách.

bmw-řady-3-2.jpgbmw-řady-3-3.jpg

Čo všetko pneumatiky unesú, možno vyjadriť pomocou tzv. kammovej adhéznej kružnice. Stretnúť sa môžete aj s termínom "adhézna elipsa". Predstavuje pomyselnú hranicu trakcie pneumatiky. Keď idete rovno, pneumatika toho znesie celkom dosť. Pri brzdení alebo akcelerácia pôsobí výslednicou síl na pneumatiku v osi jazdy.

Avšak akonáhle chcete navyše zatáčať, výslednica sa presúva do strán a zrazu je tá potrebná sila, ktorú pneumatika ešte unesie, oveľa menšie. Na snehu je polomer adhéznej kružnice logicky veľmi malý. Keď potom v zákrute šliapnete na brzdu (alebo na plyn), máte problém. Pneumatika zrazu stratí trakciu.

 

Bonus pre majiteľov štvorkoliek

V aute s pohonom všetkých kolies zákrutu rýchlejšie neprejdete. Síce výrazne lepšie naberiete počiatočnú rýchlosť, ale v zákrute je potom rozhodujúca predovšetkým odstredivá sila. A tam budete vy s autom, ktoré má kvôli systému pohonu všetkých kolies vyššiu hmotnosť, vždy v nevýhode oproti rovnakému autu s pohonom len jednej nápravy. Samozrejme nerozporuje, že následne z tej zákruty zasa rýchlejšie odídete.

 

Pozerajte sa ďaleko

Napozerajte na koncové svetlá auta pred sebou a snažte sa mať neustále ucelený časopriestorový prehľad o situácii okolo seba, predovšetkým ďaleko pred sebou. Ako? To vám ukáže napríklad jazdec rely Ari Vatanen. Držte očami vysoký horizont. To znamená, aby ste sa pozerali ďaleko za autá pred vami. Budete vedieť, čo sa na ceste deje, kam cesta vedie a nebudete na všetko reagovať na poslednú chvíľu.

Hlavne pri monotónnej jazde má vodič tendenciu skĺzavať pohľadom len na auto pred sebou. Keď ale začnete reagovať ešte len na rozsvietené brzdové svetlá auta pred vami, je už väčšinou neskoro. Práve vďaka tomu, že budete vidieť ďaleko dopredu, čo sa na ceste deje, nebudete skoro vôbec potrebovať brzdu a môžete pohodlne dodržiavať prvú poučku o maximálne plynulej jazde bez zbytočných akcelerácií a spomaľovania.

A ohľadom toho sledovania priestoru ešte jedna maličkosť. Platí poučka, že vždy idete tam, kam sa práve pozeráte. Zakážte si v duchu pozerať sa na auto pred sebou, snažte sa pozerať okolo neho, za neho. V zákrutách si pomáhajte tak, že do nich otočíte hlavou. Nie že ju nakloníte, ale otočíte. Pomôže vám to predchádzať fenoménu známemu ako fixácia na prekážku. Keď sa pred vami objaví prekážka, pozerajte sa okolo nej alebo za ňou. Skrátka stále tam, kam chcete ísť.

Urobte si dosť priestoru

Pamätajte tiež na to, že na snehu sa podmienky rýchlo menia, preto si nechajte viac priestoru od ostatných. Dodržiavanie bezpečnej vzdialenosti nie je len výmysel dopravných expertov. Držte sa ďalej od ostatných a nebojte sa v bezpečnej chvíľu "ohmatať si" povrch pod kolesami. Na rovnej ceste silnejšie šliapnite na brzdu, nech máte približnú predstavu o tom, koľko trakcie máte k dispozícii.

bmw-řady-3-5.jpgskoda-octavia-rs-2.jpg

Sústreďte sa a tiež si neustále pripravujte únikový plán pre prípad, že sa niečo bude diať. Auto pred vami môže dostať šmyk, môže sa pošmyknúť aj vám... Hľadajte, kam môžete s autom uhnúť, a pripravujte si v duchu krízovú situáciu.

Tým, že si budete okolo seba robiť viac miesta, pomôžete aj ostatným. Každému sa to môže pošmyknúť a každý sa proste môže prepočítať.

Nebite sa s autom

Nesnažte sa auto prebiť. Jeho prirodzená tendencia bude nasledovať zotrvačné sily. Keď potom idete v hlbokom snehu alebo vyjazdených koľajách, nechajte auto trochu pod sebou "tancovať" a nesnažte sa každý drobný náznak pošmyknutia hneď silou prebiť. Stačí byť dobre zaprený v sedačke a jemne držať volant.

Najviac je to cítiť napríklad pri prechádzaní z pruhu do pruhu, napríklad na diaľnici pri predbiehaní. Necukajte volantom, preneste pohľad dopredu do druhého pruhu a plynulo a jemne nasledujte volantom. Akcelerujte s citom, ale s rozhodnosťou. Auto sa pri prejazde nahrnutého snehu alebo brečky medzi vyjazdenými pruhmi bude trochu zmietať, ale pôjde rovno. Vždy bude nasledovať volant, takže sa snažte mieriť volantom tam, kam chcete ísť.

bmw-řady-3-1.jpgporsche-911.jpg

Pri predokolkách sa trochu kolesá pretočia a autom to cukne súčasne s poklesom akcelerácie. Nechajte toľko plynu, koľko ste dali, kolesá sa zase chytia. Držte zvolenú stopu, maximálne vykonávajte len veľmi jemné korekcie. Zadokolkári to majú trochu ťažšie, ale základný poučky tu platia tiež. Pridávajte plynule, prudkým ubraním plynu by ste situáciu len zhoršili. Počítajte s tým, že sa bude auto trochu zmietať, ale nechajte ho, len tie korekcie volantom budú musieť byť trochu väčšie proti pohybu auta.

Neuberajte! Keď zavriete plyn, auto sa vám pretočí do protipohybu, ako sa váha prenesie na predné natočená kolesá. Nasledujúce video ukazuje, ako sa to asi má robiť, ak chcete ísť svižnejšie, ale mať všetko pod kontrolou.

Je to všetko hlavne o praxi. Výučba v autoškole rozhodne nedokáže nikoho na takú jazdu poriadne pripraviť. Buď môžete byť aktívny a nájsť si nejakú opustenú plochu či iné bezpečné miesto a správanie svojho auta si v limitných situáciách na snehu ohmatať. Alebo môžete investovať do intenzívneho vodičského kurzu v takýchto podmienkach. Na internete nájdete plno klubov a firiem, ktoré organizujú rôzne akcie zimného jazdenia na uzavretej trati.

A ak si nie ste istí, najjednoduchšie bude jednoducho nejazdiť na snehu. Chápeme však, že sa napríklad musíte niekam dopraviť. V tomto prípade sa stačí riadiť vyššie popísanými poučkami: dobre si nastaviť sedačku, jazdiť plynule, nesúperiť s autom a myslieť dopredu.

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY