vytisknout velikost písma Ako sme hodnotili kombíky: metodika a tabuľka k stiahnutiu

Sľúbili sme, že na záver testu veľkého kombi nižšej strednej triedy poskytneme hodnotiacu tabuľku. Tu je. Sami si nastavte váhy, aké potrebujete, a hneď uvidíte prepočítané výsledky.
Ako sme hodnotili kombíky: metodika a tabuľka k stiahnutiu

Ak chcete rovno tabuľku, nájdete ju na konci článku. Začnem totiž rozprávaním o spôsobe, akým sme zistené vlastnosti automobilov previedli do bodového hodnotenia.

Niečo je dôležité, niečo menej

Keď môže do celkového výsledku zasiahnuť mnoho parametrov, a v našom prípade ich bolo presne 49, vždy sú niektoré z nich dôležitejšie ako iné. V teste rodinných kombíkov je objem batožinového priestoru určite oveľa dôležitejší než napríklad výška operadla.

Preto prichádzajú do hry tzv. váhy. Pre každý hodnotený parameter sme nimi nastavili, ako sa premietne do celkového hodnotenia. Výsledok sa potom spočíta pomocou tzv. váženého priemeru. Jednotlivé bodové hodnoty vynásobíme váhami parametrov a výsledok vydelíme súčtom všetkých váh.

Ako ale takmer päťdesiatich skúmaným vlastnostiam nastaviť percentuálnu váhu? Pri takom množstve to nemožno urobiť naraz. Nedokážeme povedať, že výška hrany batožinového priestoru má mať 3,8% a napríklad výška operadla vedľa toho 0,6%. To je veľa malých čísel, v ktorých sa nedá orientovať.

Iné to ale je, keď máte do sto percent rozložiť napríklad len päť vlastností. To sa už dá predstaviť a vierohodne určiť. Z tohto dôvodu sme váhy v teste nastavovali postupne.

Váhy v troch stupňoch

V prvom stupni sme nastavili váhy pre štyri základné kategórie. Bolo to 50% pre vnútorný priestor, 10% pre kategóriu rodinný špeciál, 20% pre jazdné vlastnosti a 20% pre ceny a ďalšie náklady. Rovnako tak to robili čitatelia Autorevue a Automag v ankete, ktorej výsledky sme nakoniec použili pri vyhlásení finálneho poradí.

Každú z kategórií sme potom rozdelili do skupín parametrov. Rovnako ako v prvom stupni sme každej tejto skupine nastavili váhu tak, aby bol v rámci kategórie súčet 100%. Vďaka predchádzajúcemu rozdeleniu sme opäť mohli posudzovať len pár položiek.

Väčšia časť skupín parametrov potom ešte obsahovala samotné parametre. Aj im sme v rámci skupín nastavili váhu rovnakým spôsobom.

Ukážem to na konkrétnom príklade: V kategórii Jazda (váha 20%) je skupina Udávané parametre (má váhu 30% v rámci Jazdy) a v tejto skupine parameter Krútiaci moment (váha 35% v rámci skupiny Udávané parametre). Ako sa teda krútiaci moment prejaví v celkovom hodnotení auta? V prvom kroku spočítame 35% z 30%, získame tým 10,5%. To je váha, ktorú sa Krútiaci moment podieľa na výsledku v kategórii Jazda. V ďalšom kroku spočítame 10,5% z 20% a máme váhu krútiaceho momentu v celom teste: 2,1%.

Týmto spôsobom sme zistili vplyv všetkých parametrov a niekoľkých skupín, ktoré sa už ďalej do parametrov nedelili. Bolo to 49 čísel, ktorých súčet činil 100%.

Vahy.png V tabuľke na obrázku je dobre vidieť trojstupňové rozdelenie parametrov pri stanovení váh. Toto je naše pôvodné redakčné rozdelenie, v Exceli si môžete váhy nastaviť sami

Odvážíme maximálne body

Máme tabuľku so zistenými parametrami, jednotlivým parametrom sme nastavili váhy a teraz je potrebné previesť dáta do bodového hodnotenia.

Napred sme si povedali, že maximálny počet bodov, ktoré auto môže získať, je 1000. Číslo mohlo byť akékoľvek, v tabuľke sa navyše dá kedykoľvek zmeniť. Tisíc sa nám zdalo byť zárukou, že nebudeme musieť riešiť desatinné čísla. Keď poznáme počet bodov a váhy, stačí jednoduché násobenie, aby sme zistili, aký je maximálny počet bodov pri jednotlivých hodnotených parametrov.

Tieto čísla nájdete v nasledujúcej tabuľke. Stále tu ukazujem naše redakčné nastavenie, aj keď finálny výsledok testu sme ale stanovili z výsledkov ankety, v ktorej váhy nastavovali čitatelia.

Do výsledku sa zapisovali len body v orámovaných bunkách. Ostatné sú len súčty, aby bolo vidieť, ako sa body smerom nahor sčítajú.

Body.png Vyzerá to ako predchádzajúca tabuľka s váhami, ale tu sme ich prepočítali do bodov.

Pri prevádzaní hodnôt do bodov mohli v našom prípade nastať tri situácie:

1. Priama úmernosť

Čím je zistená hodnota vyššia, tým je to pre testované auto lepšie a mal by za to získať viac bodov. Príkladom môže byť výkon, krútiaci moment, rozmery kufra alebo subjektívne bodové hodnotenie. Tu sme stanovili, že hodnota nula získa nulový počet bodov a maximálna hodnota bude mať plný počet bodov. To, čo je medzi tým, sa rozprestrie lineárne.

Príklad: Parameter môže získať nanajvýš 20 bodov. U najlepšieho auta sme namerali hodnotu 10, získa teda 20 bodov. Auto s nameranou hodnotou 8 získa 16 bodov.

Nemalo by ale auto s najhoršou nameranou hodnotou získať v takom prípade nulu? Myslíme si, že nie. Rozdiely boli často veľmi malé. Napríklad výška operadla vpredu sa pohybovala od 58 do 65 cm. To je interval 89-100%; a najnižšie sedadlo neznamená, že vozidlo je nepoužiteľné.

Variantom by bolo určiť miesto nuly nejakú minimálnu hodnotu, od ktorej by začínalo nulové hodnotenie. Tým by sme ale do testu vniesli ďalšie subjektívny voliteľný prvok. A to sme nechceli.

2. Nepriama úmernosť

V nepriamej úmernosti sú pre testované vozidlá lepšie nižšie hodnoty. Patrí sem výška hrany batožinového priestoru, spotreba, hlučnosť, cenové parametre apod.

Pridelenie najvyššieho počtu bodov je jednoduché. Získa ho najnižšia hodnota: auto s najnižšou spotrebou, najnižšou cenou. Ale čo s nulou bodov? Rovnako ako pri priamej úmernosti sme ju nechceli automaticky dať najvyššej hodnote, ale tu sme už museli stanoviť nejakú hranicu. Povedali sme si, že to bude 1,5 násobok priemeru. Keď by hodnota u vozidla bola vyššia ako priemer u všetkých vozidiel krát 1,5, získa nulu. Inak sa body opäť rozdeľujú lineárne.

U prvého výskytu nepriamej úmernosti, u výšky hrany batožinového priestoru, sme použili jednoduchší výpočet. Článok už ale bol publikovaný a nechceli sme spôsob výpočtu spätne meniť. V nasledujúcej tabuľke sa ale môžete pozrieť, ako by sa u výšky hrany kufra zmenili výsledky testu, keby sme použili hranicu 1,5 násobku. Rozdiel je 0 až 5 bodov, na celkové poradie by ale táto úprava nemala vplyv.

Testované auto Starší spôsob Nový spôsob Rozdiel Celkové hodnotenie Nové celkové hodnotenie
Ford Focus 38 37 -1 772 771
Honda Civic 40 40 0 775 775
Hyundai i30 38 37 -1 777 776
Kia Cee'd 38 37 -1 822 821
Opel Astra 37 34 -2 727 725
Peugeot 308 37 34 -2 795 793
Renault Mégane 39 39 0 770 770
Seat Leon 35 30 -5 828 823
Škoda Octavia 36 33 -3 834 831
Toyota Auris 37 34 -2 765 763
VW Golf 35 31 -4 811 807

3. Logická hodnota

Nakoniec nastala len v jednom prípade, kedy sme Honde pridali bonus za možnosť vyklopiť zadné sedadlá nahor. Bodovanie je v takom prípade jednoduché: keď automobil má danú vlastnosť, získa plný počet bodov. Keď ju nemá, nezíska nič.

K týmto trom možnostiam sa samozrejme môžu pridať rôzne komplikácie. V našom prípade to bolo bodovanie záruky. Sú lepšie dva roky bez obmedzenia, alebo tri roky s obmedzením sto tisíc kilometrov? Problém sme nakoniec vyriešili samostatným hodnotením doby záruky (priama úmernosť) a obmedzenia vzdialenosti (nepriama). Uznávame však, že toto môže každý posudzovať inak, preto parametrom súvisiacim so zárukou odporúčame skôr nastaviť nižšiu váhu.

Stiahnite si a skúmajte

Sme u konca. Keď máme pre každý testovaný voz spočítané bodové hodnotenie každého parametra, stačí body sčítať a získame výsledok. Potom ho ešte môžeme previesť do podoby percent, zobraziť v rôznych tabuľkách a grafoch, ktoré ste videli vo všetkých dieloch nášho seriálu.

A ako už sľubujeme od začiatku, teraz si môžete stiahnuť celú hodnotiacu tabuľku, s ktorou sme pracovali. Nastavte v nej svoje vlastné váhy a pozrite sa, ako by test dopadol s nimi. Keď budete chcieť, môžete niektoré parametre z hodnotenia úplne vyradiť, môžete napríklad aj zmeniť vzorce, ktorými hodnoty prevádzame na body. Je to na vás.

Tabulka je vytvorená v Exceli 2007, stiahnite si ju.

Kto Excel nemá na počítači, môže si ju pozrieť online. Je ale nazdieľaná iba na čítanie, pre úpravy si ju nahrajte do svojho priestoru na webe OneDrive.com.

Rovnakým spôsobom je možné pracovať s tabuľku nazdieľanou na disku Google. Tiež tu si ju napred stiahnite do svojho profilu, aby ste ju mohli upravovať. Google ale neponúka podmienené formátovanie typu "prvých X", niektoré tabuľky preto nevyzerajú tak pekne.

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY