vytisknout velikost písma Ako sa vyvíjal kabriolet BMW M3 v piatich generáciách

Pripomeňme si slovom i obrazom evolúciu najrýchlejšieho trojkového bavoráka so sťahovacou strechou. Prvýkrát sa objavil už na konci 80. rokov.
Ako sa vyvíjal kabriolet BMW M3 v piatich generáciách

Nové BMW M3 Cabrio už sa síce volá M4 Cabrio, ale pretože je to priamy nasledovník rodovej línie, zaradíme ho do nášho výpisu tiež. Je zvláštne, že otvorený model M3 nebol pôvodne vôbec v pláne a vznikol vlastne len na skúšku, aby sa zistili reakcie zákazníkov.

Zvyšok už je história. A treba povedať, že celkom úspešná. Otvorená M3 sa dočkala už piatej generácie a nevyzerá to, že by na tomto recepte chcela automobilka v budúcnosti niečo meniť. Aj keď model so sťahovacou strechou nikdy nebol tak precízny vodičský nástroj ako uzavreté kupé (hlavne kvôli vyššej hmotnosti), predával sa kabriolet vždy veľmi dobre.

BMW M3 E30

P90159758_highRes.jpgP90159763_highRes.jpg

Kabriolet M3 E30 sa začal vyrábať v máji 1988 a posledné auto zišlo z výrobnej linky v júni 1991. Celkovo vzniklo len 786 sériových kusov (plus jeden Sport Evolution Cabrio) s motorom S14B23 o výkonoch od 195 do 215 koní. Kabriolet mal o 160 kg vyššiu hmotnosť ako kupé, takže sa na stovku dostal v najsilnejšom prevedení o 0,6 sekundy neskôr a mal tiež o 2 km/h nižšiu maximálnu rýchlosť.

BMW M3 E36

P90159757_highRes.jpgP90159762_highRes.jpg

Otvorený model M3 E36 sa vyrábal od roku 1994 až do konca produkcie tejto generácie v roku 1999. Bolo vyrobených 12 114 kabrioletov z celkového počtu 71 242 modelov M3 generácie E36. Pod kapotou pracoval buď trojliter S50B30 o výkone 210 kW (286 k) alebo neskôr modernizovaný motor S50B32 s objemom 3,2 l a výkonom 236 kW (326 k). Hmotnosť kabrioletu bola opäť vyššia, v závislosti na výbave o 120 až 160 kg.

BMW M3 E46

P90159756_highRes.jpgP90159761_highRes.jpg

Nová generácia M3 Cabrio zostala u šesťvalca, poháňal ju modernizovaný motor s označením S54B32 s výkonom 252 kW (343 k). S hmotnosťou 1730 kg, ktorá bola zhruba o 160 kg vyššia ako u kupé, nebol kabriolet práve čiperný. Vedľa klasického šesťstupňového manuálu malo v celku dosť áut robotizovanú prevodovku SMG, ktorú BMW prvýkrát skúšalo už v minulej generácii E36. Maximálna rýchlosť vozidla bola obmedzená na 250 km/h, auto bez obmedzovača viac ako 275 km/h nezvládlo.

BMW M3 E93

P90159755_highRes.jpgP90159760_highRes.jpg

V novej generácii prvýkrát prišiel osemvalec. Štvorlitrová jednotka S65B40 si zachovala prirodzené nasávanie a na zadné kolesá posielala výkon 309 kW (420 k) vo vysokých 8300 ot./min. Nový motor bol dokonca o 15 kg ľahší ako pôvodný šesťvalec v E46. Po novom sa pod kapotu vedľa šesťstupňového manuálu dostala aj sedemrýchlostná dvojspojková prevodovka, ktorá nahradila kritizovanú robotizovanú prevodovku SMG. Najväčšou zmenou u M3 Cabrio E93 bola pevná skladacia strecha. Tým sa však hmotnosť kabrioletu zvýšila o masívnych 230 kg proti kupé.

BMW M4 F83

P90159754_highRes.jpgP90159759_highRes.jpg

Najnovšie M3... ehm, pardon, vlastne M4 sme si už predstavili v samostatnom článku. Len pripomenieme, že sa novinka vrátila k šesťvalcu, no tentoraz prvýkrát v histórii M3 s preplňovaním. Šesťvalec S55B30 konštrukčne vychádza z motora N55, ale v M4 posiela na zadné kolesá výkon 317 kW (431 k). Vozidlo si nechalo pevnú strechu a s hmotnosťou 1865 kg je o šialených 250 kg ťažšie ako kupé. Opäť môžete mať tradičný manuál alebo sedemrýchlostný dvojspojkový automat. BMW záujemcom predá aj posunutie obmedzovača rýchlosti na 280 km/h.

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY