vytisknout velikost písma Ako sa meral rozdiel medzi lacnou a drahou naftou [Test naft 2013]

Desať druhov paliva a deň strávený prelievaním nafty. Prečítajte si, ako naši českí kolegovia postupovali pri teste motorových naft a ich vplyvu na výkon motora.
Ako sa meral rozdiel medzi lacnou a drahou naftou [Test naft 2013]
Zoznam kapitol
  1. Úvod, Valcová skúšobňa
  2. Priebeh testu

Prinesie drahšia nafta merateľný nárast výkonu? Táto otázka stála na začiatku testu, v ktorom naši českí kolegovia porovnali desať vzoriek motorovej nafty od piatich distribútorov.

V tomto článku vysvetlíme metodiku testu a spôsob jej realizácie. Ako optimálny počet sme si testovači stanovili desať vzoriek, osem urobených v Českej republike a dve dovezené z Nemecka. V prípadoch reťazcov OMV, Benzina a Shell zaobstarali vzorku ako obyčajnej, tak prémiovej nafty.

Desať litrov každej vzorky natankovali do nových kanistrov, aby eliminovali vplyv prípadných nečistôt. Pre nemeckú naftu došli dva dni pred realizáciou testu, zvyšok bol obstaraní 24 a menej hodín pred akciou na náhodne vybraných čerpacích staniciach v okolí Prahy.

nafta_03.JPGnafta_04.JPG 
Desať druhov nafty pripravených na meranie. Všetky použité nádoby boli pred natankovaním úplne čisté.

Valcová skúšobňa

Testeri využili skúšobňu pražskej spoločnosti Dieselpower. Zariadená s celkovým počtom ôsmich valcov a dvoma elektromagnetickými retardérmi s vírivými prúdmi dokáže merať výkon až 478 kW (650 koní), v budúcnosti firma plánuje navýšenie dokonca na dvojnásobok.

Dôležitou vlastnosťou pre čo najpresnejšie meranie je dynamická vyváženosť valcov. Valce výrobcu Telma sú strojovo opracované zvonku aj zvnútra. Pri meraní je auto pripútané na stolicu, čo v kombinácii s opracovanými valcami odstráni možné chyby spôsobené preklzom hnanej nápravy.

Na zvolený prevod sa vykoná akcelerácia na plný plyn z najnižších možných otáčok až do obmedzovača, načo sa vyradí a meria sa spomaľovanie valcov. Z neho je následne vypočítaný stratový výkon spôsobený trecími odpormi v prevodovke, alternátore a ďalších prvkoch hnacieho reťazca.

nafta_07.JPGnafta_08.JPG
Valcová skúšobňa spoločnosti Dieselpower sídli v pražských Malešiciach

Valcová skúšobňa spoločnosti Dieselpower pracuje s chybou +/- 3%. Pre test bolo podstatné, že sa v praxi vyznačuje veľmi dobrou opakovateľnosťou merania.

"Jednalo sa o dynamickú skúšku bez použitia retardérov, aby sme maximálne vylúčili okolité vplyvy na priebehy výkonov a kriviek," hovorí konateľ Dieselpower Richard Štrunc. "Pri takomto type merania sú opakované skúšky takmer zhodné, maximálna nameraná diferencia medzi opakovanými testami je menej než jeden kilowatt."

V ďalšej kapitole zistíte, ako prebiehal samotný test, ku ktorému bola použitá Škoda Octavia RS.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Test Range Rover Evoque Convertible: Kodiaq naopak

Range Rover Evoque Convertible

Nezmysel to je možno z pohľadu bežných zákazníkov, ale z pohľadu ľudí, ktorí si podobný voz môžu dovoliť a ktorí hľadajú iba štýl, je Evoque Convertible dokonale atraktívne, pretože vlastne nič iné než štýl neponúka.

5. 3. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Audi A8 je kvalitné a spoľahlivé, ale šetriť na ňom nemôžete

Jazdenka Audi A8

Ak vám nevadí drahší servis, kupujte. Takto príjemné, komfortné a ničím neobťažujúce autá už o chvíľu nebudú.

5. 3. 2017 | Dalibor Žák
Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line v dlhodobom teste: Začíname

Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line

Vrcholné prevedenie Peugeotu 2008 GT Line nám bude robiť spoločnosť do konca júna. Testovaný exemplár dostal takmer kompletnú výbavu. Najsilnejší vznetový motor v ponuke disponuje výkonom 120 koní. Už od prvých kilometrov je jasné, že pôjde o úsporný automobil.

1. 3. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY