vytisknout velikost písma Ako sa meral rozdiel medzi lacnou a drahou naftou [Test naft 2013]

Desať druhov paliva a deň strávený prelievaním nafty. Prečítajte si, ako naši českí kolegovia postupovali pri teste motorových naft a ich vplyvu na výkon motora.
Ako sa meral rozdiel medzi lacnou a drahou naftou [Test naft 2013]
Zoznam kapitol
  1. Úvod, Valcová skúšobňa
  2. Priebeh testu

Prinesie drahšia nafta merateľný nárast výkonu? Táto otázka stála na začiatku testu, v ktorom naši českí kolegovia porovnali desať vzoriek motorovej nafty od piatich distribútorov.

V tomto článku vysvetlíme metodiku testu a spôsob jej realizácie. Ako optimálny počet sme si testovači stanovili desať vzoriek, osem urobených v Českej republike a dve dovezené z Nemecka. V prípadoch reťazcov OMV, Benzina a Shell zaobstarali vzorku ako obyčajnej, tak prémiovej nafty.

Desať litrov každej vzorky natankovali do nových kanistrov, aby eliminovali vplyv prípadných nečistôt. Pre nemeckú naftu došli dva dni pred realizáciou testu, zvyšok bol obstaraní 24 a menej hodín pred akciou na náhodne vybraných čerpacích staniciach v okolí Prahy.

nafta_03.JPGnafta_04.JPG 
Desať druhov nafty pripravených na meranie. Všetky použité nádoby boli pred natankovaním úplne čisté.

Valcová skúšobňa

Testeri využili skúšobňu pražskej spoločnosti Dieselpower. Zariadená s celkovým počtom ôsmich valcov a dvoma elektromagnetickými retardérmi s vírivými prúdmi dokáže merať výkon až 478 kW (650 koní), v budúcnosti firma plánuje navýšenie dokonca na dvojnásobok.

Dôležitou vlastnosťou pre čo najpresnejšie meranie je dynamická vyváženosť valcov. Valce výrobcu Telma sú strojovo opracované zvonku aj zvnútra. Pri meraní je auto pripútané na stolicu, čo v kombinácii s opracovanými valcami odstráni možné chyby spôsobené preklzom hnanej nápravy.

Na zvolený prevod sa vykoná akcelerácia na plný plyn z najnižších možných otáčok až do obmedzovača, načo sa vyradí a meria sa spomaľovanie valcov. Z neho je následne vypočítaný stratový výkon spôsobený trecími odpormi v prevodovke, alternátore a ďalších prvkoch hnacieho reťazca.

nafta_07.JPGnafta_08.JPG
Valcová skúšobňa spoločnosti Dieselpower sídli v pražských Malešiciach

Valcová skúšobňa spoločnosti Dieselpower pracuje s chybou +/- 3%. Pre test bolo podstatné, že sa v praxi vyznačuje veľmi dobrou opakovateľnosťou merania.

"Jednalo sa o dynamickú skúšku bez použitia retardérov, aby sme maximálne vylúčili okolité vplyvy na priebehy výkonov a kriviek," hovorí konateľ Dieselpower Richard Štrunc. "Pri takomto type merania sú opakované skúšky takmer zhodné, maximálna nameraná diferencia medzi opakovanými testami je menej než jeden kilowatt."

V ďalšej kapitole zistíte, ako prebiehal samotný test, ku ktorému bola použitá Škoda Octavia RS.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY