vytisknout velikost písma Ako sa meral rozdiel medzi lacnou a drahou naftou [Test naft 2013]

Desať druhov paliva a deň strávený prelievaním nafty. Prečítajte si, ako naši českí kolegovia postupovali pri teste motorových naft a ich vplyvu na výkon motora.
Ako sa meral rozdiel medzi lacnou a drahou naftou [Test naft 2013]
Zoznam kapitol
  1. Úvod, Valcová skúšobňa
  2. Priebeh testu

Prinesie drahšia nafta merateľný nárast výkonu? Táto otázka stála na začiatku testu, v ktorom naši českí kolegovia porovnali desať vzoriek motorovej nafty od piatich distribútorov.

V tomto článku vysvetlíme metodiku testu a spôsob jej realizácie. Ako optimálny počet sme si testovači stanovili desať vzoriek, osem urobených v Českej republike a dve dovezené z Nemecka. V prípadoch reťazcov OMV, Benzina a Shell zaobstarali vzorku ako obyčajnej, tak prémiovej nafty.

Desať litrov každej vzorky natankovali do nových kanistrov, aby eliminovali vplyv prípadných nečistôt. Pre nemeckú naftu došli dva dni pred realizáciou testu, zvyšok bol obstaraní 24 a menej hodín pred akciou na náhodne vybraných čerpacích staniciach v okolí Prahy.

nafta_03.JPGnafta_04.JPG 
Desať druhov nafty pripravených na meranie. Všetky použité nádoby boli pred natankovaním úplne čisté.

Valcová skúšobňa

Testeri využili skúšobňu pražskej spoločnosti Dieselpower. Zariadená s celkovým počtom ôsmich valcov a dvoma elektromagnetickými retardérmi s vírivými prúdmi dokáže merať výkon až 478 kW (650 koní), v budúcnosti firma plánuje navýšenie dokonca na dvojnásobok.

Dôležitou vlastnosťou pre čo najpresnejšie meranie je dynamická vyváženosť valcov. Valce výrobcu Telma sú strojovo opracované zvonku aj zvnútra. Pri meraní je auto pripútané na stolicu, čo v kombinácii s opracovanými valcami odstráni možné chyby spôsobené preklzom hnanej nápravy.

Na zvolený prevod sa vykoná akcelerácia na plný plyn z najnižších možných otáčok až do obmedzovača, načo sa vyradí a meria sa spomaľovanie valcov. Z neho je následne vypočítaný stratový výkon spôsobený trecími odpormi v prevodovke, alternátore a ďalších prvkoch hnacieho reťazca.

nafta_07.JPGnafta_08.JPG
Valcová skúšobňa spoločnosti Dieselpower sídli v pražských Malešiciach

Valcová skúšobňa spoločnosti Dieselpower pracuje s chybou +/- 3%. Pre test bolo podstatné, že sa v praxi vyznačuje veľmi dobrou opakovateľnosťou merania.

"Jednalo sa o dynamickú skúšku bez použitia retardérov, aby sme maximálne vylúčili okolité vplyvy na priebehy výkonov a kriviek," hovorí konateľ Dieselpower Richard Štrunc. "Pri takomto type merania sú opakované skúšky takmer zhodné, maximálna nameraná diferencia medzi opakovanými testami je menej než jeden kilowatt."

V ďalšej kapitole zistíte, ako prebiehal samotný test, ku ktorému bola použitá Škoda Octavia RS.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Test Mercedes-Benz AMG GT R

Test Mercedes-Benz AMG GT R

Možno prišiel z pekla, ale tých menej šťastlivcov, ktorí si ho budú môcť kúpiť, odvezie rovno do vodičského raja.

20. 6. 2017 | Dalibor Žák
Test motocyklu Honda CRF1000L Africa Twin: Ku koreňom

Test motocyklu Honda CRF1000L Africa Twin: Ku koreňom

Mohutný zvukový prejav urobí s zážitkom jazdy divy a motor odovzdáva svoju silu presne v tých otáčkach, kde ju oceníte najviac pri jazde na neznámych kľukatých cestách alebo práve mimo asfaltu. Čo je kráľovská disciplína tejto Hondy.

19. 6. 2017 | Dalibor Žák
Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Na brzde obstála

Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Na brzde obstála

Kia Optima GT sa dodáva výhradne s motorom 2.0 T-GDI. Výrobca sľubuje 180 kW a 350 Nm, my sme namerali ešte vyššie maximá. Krútiaci moment sa drží nad nominálnou hodnotou v intervale 1400-4500 min-1.

15. 6. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY