vytisknout velikost písma Ako na to: Vyskúšali sme dovoz veterána z EÚ a jeho prihlásenie

Kupovať staršie autá priamo u nás má svoje výhody, ale niekedy aj zásadné nevýhody. Ako to funguje, keď si chcete zaobstarať niečo pekné a staré v krajinách EÚ? A ako to je potom s prihlásením do prevádzky? Vyskúšali sme to.
Ako na to: Vyskúšali sme dovoz veterána z EÚ a jeho prihlásenie
Zoznam kapitol
  1. Smer Záhreb alebo môžem ešte šoférovať?, Ako so zmluvami?
  2. Ako je to na hraniciach?, Teraz už len prihlásiť, Konečne na ceste

Staré autá majú svoje veľké čaro a je úplne jedno, či sa budeme baviť o obyčajných osobných modeloch alebo autách na rýdzo športovú jazdu. Minulý rok som definitívne dospel k názoru, že aj ja potrebujem mať vo svojej garáži niečo starého, čisto mechanický voz. A pretože sa mi z nejakého dôvodu už od dávnej mladosti páči Zastava 101, začal som po tomto aute pátrať.

Čoskoro sa objavil problém. V slovenských končinách sa našlo pár kúskov, ale tie boli buď rozpadnuté, pred veľkou renováciou, alebo v peknom stave, ale za cenu, ktorá bola nad môj rozpočet. Len pre zaujímavosť, jeden pekný exemplár stál 2-tisíc eur, iný skoro 3,5-tisíca eur (ten je ale na predaj snáď už päť rokov). Budem musieť ísť bližšie k zdroju, teda smer Chorvátsko.

Klasické stránky mobile.de určite pozná každý, kto chce niečo kupovať v Európe, ako veľmi užitočný sa ukázal tiež web ooyyo.com, cez ktorý som sa dostal na chorvátsky server njuskalo.hr. A tam už ponuka vyzerala celkom inak. A tam som si nakoniec vyhliadol svoj exemplár.

Untitled 2.jpgUntitled 4.jpgUntitled 5.jpgv1pYpooEg_6gqj77P2NwBmhERXa8b-PETONoyGCmPbE.jpg1MAEp5Rr9xiWv-u-yVbf2YzzISFAMTbYqFdAByaPuak.jpgHEI1TqzxnIzMBAv5Z7g2hWyF-I7f4zg_xqGqkg27AEU.jpg
Takže to je ona, na fotkách vyzerá veľmi pekne a je odhlásená. Majiteľ sľuboval, že s predajom počká, zostáva ešte vyriešiť, ako auto dostať z Chorvátska do Prahy (tam máme redakciu)

Smer Záhreb alebo môžem ešte šoférovať?

Kontaktoval som teda predávajúceho, ktorý našťastie vedel anglicky, takže nebol s komunikáciou príliš veľký problém. Vyslovil som žiadosť o podrobnejšie fotky exponovaných miest typu prahov, spodkov dverí a ďalších podobných detailov. Fotky samozrejme nikdy neukážu realitu tak, ako je, ale lepšie ako nič. Po chvíľke váhania bolo o výlete do Chorvátska rozhodnuté.

Naše konkrétne vozidlo parkovalo v meste Dugo Selo kúsok za Záhrebom. Teraz už zostáva zohnať len auto a vlek, čo sa nakoniec podarilo, ale bol tu ďalší háčik. Môžem toto auto vôbec riadiť?

Bohužiaľ už som sa za volant nedostal v čase, keď sa automaticky k vodičáku typu B dávalo rozšírenie na príves typu E na požiadanie, ak mal žiadajúci niekoľkoročnú prax. A ja vlastným preukaz len na osobné autá B bez akéhokoľvek rozšírenia. Po dlhšom pátraní sa ukázalo, že môžem riadiť vozidlo s prívesom, ak sa súprava zmestí do 3,5 tony a ak príves nebude ťažší ako 750 kg. To preložené znamená, že som mohol ísť s prívesom cestou tam, ale akonáhle by sa na neho naložila Zastava, už by z toho mohli byť problémy. A rozšírenie na B + E znamená v dnešnej dobe klasickú autoškolu a niekoľko stoviek eur. Tento problém nakoniec vyriešil môj otec (ďakujem), ktorý sa vybral do Záhrebu so mnou.

Ďalšie veci súvisiace s cestou asi netreba rozpisovať. Všetky také tie diaľničné známky a poplatky určite dobre poznáte z ciest na dovolenku. Pred cestou som sa ešte niekoľkokrát ubezpečil u predávajúceho pána Milana, že naša dohoda naozaj platí a nakoniec sme po zdĺhavej jazde 80 km/h na diaľnici dorazili na miesto určenia.

zastava-6.jpgzastava-5.jpgzastava-4.jpgAj táto Zostava bola samozrejme v horšom stave, než ako sa zdalo, predovšetkým ju trochu napadol kutil, ale mala niekoľko zásadných výhod. Nie je zhnitá, nemá zničený interiér, je v pôvodnom stave a technika vyzerá naozaj zachovale. A tak išla na "korbu"

Ako so zmluvami?

Zmluvy sme si vymenili s predávajúcim dopredu cez e-mail. Sú v chorvátčine a ja som samozrejme nechcel podpisovať niečo, čomu absolútne nerozumiem. Toto bolo teda pripravené, Zastava bola odregistrovaná a bez EČV. Pre moje potreby ideálny stav.

Ako sa dalo čakať, v reáli auto vyzeralo horšie než na fotkách. Úplnú radosť mi nerobil predovšetkým fakt, že napríklad pravý predný blatník niekto evidentne opravoval, alebo, čo sa ukázalo počas krátkej prechádzky, že brzdy vlastne vôbec nefungujú (auto dlho stálo). Ako celok ale stav zodpovedal mojim predstavám, takže som voz vzal. Popravde musím povedať, že tento bod nákupu auta v zahraničí je asi najťažší, pretože predstava, že idem 700 km s prívesom len tak a nakoniec odídem s prázdnou sa mi vôbec nepáčila.

Predávajúci Milan ešte trval na tom, že zmluva musí byť potvrdená notárom. Nepodarilo sa mi zistiť, či je to v Chorvátsku naozaj nutné, alebo či chcel, aby si zarobil aj kamarát notár, každopádne sme išli ešte na kávu za pánom, ktorý skontroloval naše doklady, dal na zmluvu pečiatku a vyžiadal si tridsať eur (ak si to správne pamätám).

S kľúčmi, dokladmi od auta, notársky overenou zmluvou a Zastavou vo farbe oranžovej na vlečenom vozidle sme vyrazili späť do ČR.

_DSC0953.jpg_DSC0955.jpg_DSC0956.jpg

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY