vytisknout velikost písma Ako kúpiť bezproblémovú ojazdenú štvorkolku do 5 tisíc

S blížiacou sa zimou chytí mnoho ľudí amok. Začnú akútne potrebovať štvorkolku, aby náhodou nezapadli v tých troch vločkách, ktoré raz za "zimnú" sezónu pri nákupných centrách okolo Bratislavy spadnú.
Ako kúpiť bezproblémovú ojazdenú štvorkolku do 5 tisíc

Stále však existujú ľudia, ktorí štvorkolku skutočne potrebujú. Či už pri pravidelných výletoch na hory, alebo jednoducho len pri cestovaní tam, kde sa cesty pravidelne neudržujú. A niekto ju skrátka chce kvôli pocitu.

S neobmedzeným rozpočtom je to samozrejme jednoduchšie, ale keď máte trochu hlbšie do vrecka, je výber medzi ojazdenými štvorkolkami značne zložitý. Zvlášť ak chcete aj slušnú spoľahlivosť. Pozreli sme sa na niekoľko áut, ktoré sa dajú kúpiť za sumu okolo 5 tisíc eur a stále sa ešte môže jednať o dobrú kúpu.

Pamätajte ešte na jednu vec. Bez kvalitných zimných pneumatík s dostatočnou hĺbkou dezénu a podvozku v perfektnom stave vám bude pohon všetkých kolies k ničomu. A myslite aj na to, že so štvorkolkou neprejdete zákrutu rýchlejšie. Áno, rozbehnete sa lepšie z miesta, ale akonáhle musíte zabrzdiť a zatočiť, nie je vám pohon všetkých kolies sám o sebe nič platný.

Audi A4 (B7) 2.0 TFSI quattro

Predminulá generácia Audi A4, označovaná ako B7 (vyrábala sa od novembra 2004 do marca 2008), v dieseli príliš zmysel nedáva. Motory TDI vykazujú v tomto modeli Audi vyšší počet vážnych porúch. Nemá zmysel podstupovať takéto riziko. Benzínu sa ľudia boja, ale zbytočne. Ak vám nevadí spotreba minimálne 10 litrov na 100 km, predstavuje klasický preplňovaný dvojliter úplnú istotu. A s výkonom 147 kW (200 k) a krútiacim momentom 280 Nm sa A4 dôstojne pohybuje.

audi-a4-1.jpgaudi-a4-2.jpg

Robustný dvojliter tu má spoľahlivé remeňové rozvody. Postrážte si interval ich výmeny. Preventívnym servisom rozhodne nič nepokazíte. Snáď len zapaľovanie môže pri starších autách tak trochu hnevať. Ale mechanický základ týchto motorov je mimoriadne vydarený. Pozor na stav skrine turba, ale Audi v kombíku a možno s automatom nebude trpieť toľko ako v Golfe GTI po čiptuningu, s ktorým sa jazdí na okruhoch. Keď sme pri tých úpravách, radšej motor nečipujte. Jemu to vadiť nebude, ale prevodovka a pohon 4×4 potom dostávajú zbytočne zabrať.

Stály pohon všetkých kolies je tu riešený klasickou cestou s medzinápravovým diferenciálom. Odporúčame výmenu oleja v prevodovke a rozvodovke. Slabším miestom je podvozok, ktorý je zbytočne tuhý a na našich cestách príliš dlho nevydrží. Údržba sa napriek tomu oplatí. Ak ročne najazdíte do 15 000 km, dajú sa servisné a prevádzkové náklady utiahnuť.

Honda CR-V II 2.0i

Druhá generácia Hondy CR-V sa vyrábala od septembra 2001 do decembra 2006. Na našom trhu sa oficiálne predávala len s benzínovým dvojlitrom a turbodieselom 2,2 l. (Z USA sa k nám dostalo aj niekoľko kusov s motorom 2,4 l, ale tie nechajte byť.) Práve benzínový štvorvalec (110 kW/192 Nm) je motorizáciou, ktorú odporúčame. Z hľadiska dlhodobých nákladov predstavuje prakticky bezproblémovú a výhodnú kúpu. Aj napriek reálnej spotrebe 9 litrov na 100 km.

honda-cr-v-1.jpghonda-cr-v-2.jpg

Pozor si dajte na servisnú históriu. Pomerne zložitému (ale spoľahlivému) systému VTEC nerobia dobre oneskorené výmeny oleja. Prípadná dymivosť by značila opotrebovaný povrch valca a teda značne unavený motor. Je to ale skôr vzácnosť. V CR-V tieto motory zvyčajne nedostávajú toľko za uši ako v športových hondách.

Pohon všetkých kolies rieši medzinápravová spojka. Je to snáď jediné miesto, ktoré môže hnevať. Nadíďte na mokrú trávu prednými kolesami a pokúste sa rýchlo rozbehnúť. Ak sa sila prenesie dozadu, pravdepodobne je všetko v poriadku a pred vami stojí solídna kúpa. Hľadajte ale stopy korózie, u starších exemplárov už to môže byť trochu problém.

Subaru Legacy / Outback 2.5i

Predminulá generácia modelu Legacy patrí medzi spoľahlivejšie autá. Benzínového motora sa ľudia zbytočne boja kvôli spotrebe. Tá sa reálne pohybuje okolo 9 l/100 km). Zoženiete aj originálnu verziu na LPG (býva drahšie), ale jej dynamika zase o niečo klesne a prídete o dôležité kone. So štvorvalcom nebolo Legacy nikdy závoďák... Rozhodne sa vyhnite dieselu 2.0D. Je dierou na peniaze a drahé problémy vyrába v trojsmennej prevádzke. Jeho údržba sa nikdy nemôže vyplatiť.

Subaru-Outback-1.jpgSubaru-Outback-2.jpg

Ak má za sebou Legacy pravidelný servis, sľubuje dobrú spoľahlivosť a dlhodobo kontrolovateľné prevádzkové náklady. Trochu horšie je to s prístupnosťou motora, ale šikovný mechanik si poradí. Zlý nie je ani motor 3.0 R, ale tento šesťvalec sa vám s reálnou spotrebou minimálne 12 l/100 km pri väčšom ročnom nájazde už nebude chcieť živiť. V Legacy si dajte pozor skôr na drobnosti (napríklad na chladenie motora a klimatizáciu) a stav podvozku.

Pozornosť si vyžaduje systém pohonu všetkých kolies. Býva odolný a spoľahlivý, ale sedliacke zaobchádzanie mu samozrejme dobre nerobí. Vymeňte preventívne v prevodovke a rozvodovke olej. Počítajte s tým, že za studena ide radenie trochu zťažka a spojka má kratšiu životnosť. Automat by sme neodporúčali. Stará štvorrýchlostná skriňa nevie poriadne využiť obmedzený potenciál jednotky 2,5 l a bude s ňou jazdiť za 11 litrov. To už je lepší ten šesťvalec.

Suzuki SX4 1.6 VVT

Jednoduché a mechanicky spoľahlivé Suzuki predstavuje úplnú istotu. Hlavne s motorom 1.6 VVT. Diesel radšej nechajte plávať. Tento nepreplácaný crossover funguje s benzínom úplne spoľahlivo. Vyhnite sa tiež prestavbám na LPG. Nerobí to dobre ventilom. Nízka hmotnosť potom stojí za dobrou ovládateľnosťou a rozumnú spotrebou. Suzuki SX4 jazdí bez problémov do ôsmich litrov na sto, aj keď mu dávate občas trochu za uši.

Suzuki-SX4-1.jpgSuzuki-SX4-2.jpg

Opäť preverte, či spína medzinápravová spojka pripojiteľného pohonu všetkých kolies. A potom dôkladne prezrite podvozok, či na ňom nie sú stopy od kameňov a ťažké práce v náročnom teréne. Zavesenie SX4 predsa len nie je dimenzované na náročné terénne vložky. Poľné cestu ale s prehľadom zvládne.

Stav áut na slovenskom trhu sa líšia kus od kusu. Prezrite si niekoľko vozidiel a rozhodujte sa hlavne podľa stavu techniky. Na detaily a stav kilometrov príliš nehľaďte. Hlavne si nekupujte diesel. On síce bude vyzerať v inzeráte lákavo, ale z dlhodobého hľadiska to nie je žiadna výhra. Proti rizikovej nafte je benzínová tisícšesťstovka spoľahlivá ako slnko.

Škoda Octavia II 1.9 TDI 4×4

Druhá generácia Octavie pred faceliftom s motorom 1.9 TDI a pohonom 4×4 je vlastne jediný diesel, ktorý z nášho zoznamu ojazdených áut do 5-tisíc eur môžeme odporučiť. Modernejšie 1.9 TDI so vstrekovaním PD už nie je tá nezničiteľná bahenná pumpa s rotačným čerpadlom, ktorou bola v jednotkovej Octavii. Stále je to ale lepšia voľba ako trochu nepodarený motor 2.0 TDI PD.

skoda-octavia-4x4-1.jpgskoda-octavia-4x4-2.jpg

Pozor si dajte len na motor s výrobným kódom BLS. Bol montovaný s filtrom pevných častíc. Najčastejšie sú to importy z Nemecka a ďalších západných krajín. Pre 1.9 TDI PD platí klasické poučky: meniť olej najneskôr po 15 000 km, za studena sa k nemu správať s citom a tankovať kvalitnú naftu. A strážiť si rozvody.

Haldex môže hnevať. Ale riešiť sa dá všetko a na škodovku vždy zoženiete hromadu dielov za rozumné peniaze. Navyše ich zvláda opraviť plno garážových servismanov. Náročnejší servis motora ale zverte radšej niekomu, kto má dobré referencie a mnohoročnú prax. V Haldexe meňte olej po 40 000 km a dobre urobíte aj výmenou oleja v prevodovke po 60 000 km. Sledujte hlavne celkový stav auta, jeho pôvod a históriu. Škodovky lákajú podvodníkov, takže rozhodne auto preverte aj po právnej stránke. Bude to niečo stáť, ale Octavia "v dieseli" si svoju hodnotu vždy udrží.

Toyota RAV4 2.0i

Benzínová "ravka" predstavuje tiež jednu zo spoľahlivých istôt. Snáď jediným strašiakom je korózia. Väčšinou svedčí o ťažkom živote, prípadne o zle opravenej búračke. Ale ak auto nie je zhnité, nekvitne a nikde z neho nič netečie (hlavne od prevodovky a zadného diferenciálu), nie je sa čoho báť. Pozor na počet majiteľov. Kus, ktorý mení majiteľa každých niekoľko mesiacov, je podozrivý.

Toyota-RAV4-1.jpgToyota-RAV4-2.jpg

Elektronika je ešte relatívne primitívna. Ak sa o atmosférický dvojliter staráte pravidelnými výmenami oleja maximálne po 15 000 km (áno, my vieme, že sa s tým číslom stále opakujeme, ale opakovanie je v tomto prípade matka spoľahlivej jazdenky) a citlivým zaobchádzaním za studena, vydrží ešte veľa rokov. U viac ojazdených exemplárov, ktoré už prekročili hranicu 300 000 km, počítajte s väčšou spotrebou oleja. Avšak doliatie jedného litra každých 3000 km možno ešte považovať za akceptovateľné.

Opäť preverte podvozok a stav pohonu všetkých kolies. Mechanické prevodovky príliš často nehnevajú, takže od kusu, v ktorom to pri každom zaradení chrúme a máte problém zaradiť z jednotky dvojku, ruky preč! Niekto možno zvažuje prestavbu na LPG, ale skôr ju neodporúčame. Motor príde o výkon a začnú to odnášať ventily.

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY