vytisknout velikost písma Ako brzdia letné pneumatiky 225/50 R17 z 80 km/h na mokrom povrchu?

Medzi najlepšou a najhoršou pneumatikou je obrovský rozdiel. Na mokre zastaví z 80 km/h najhoršie pneumatika o 16,1 metra ďalej. Nie vždy je najdrahšia pneumatika automaticky najlepšia.
Ako brzdia letné pneumatiky 225/50 R17 z 80 km/h na mokrom povrchu?

Blíži sa jar a s ňou zase hromadné prezúvanie. Zatiaľ čo niektorí budú dumať, či tie opotrebované a poškodené šupky zo stlačenej tmy s dvojmilimetrovým dezénom zvládnu ešte jednu sezónu, veľa ľudí čaká nákup novej sady pneumatík. Medzi dôležité kritériá pri rozhodovaní patrí popri cene aj bezpečnosť a jazdné vlastnosti.

Nemecký AutoBild vykonal test bežne dostupných letných pneumatík v rozmere 225/50 R17, kedy porovnával brzdné dráhy na mokrom povrchu z 80 km/h a na suchu zo 100 km/h. Výsledok potom spočítal a vytvoril zaujímavú tabuľku, ktorá ukazuje na to, ako vyvážené vlastnosti ponúkané pneumatiky majú.

Zatiaľ čo výsledky na suchu sú viac-menej uspokojivé (medzi najlepšou a najhoršou pneumatikou je rozdiel v brzdnej dráhe zo 100 km/h "len" 4,4 m), na mokre sú výsledky o poznanie rozdielnejšie. Medzi najlepšou a najhoršou pneumatikou bol totiž masívny rozdiel 16,1 metra, čo je pri brzdnej dráhe z 80 km/h naozaj veľa. V momente, keď auto na najlepších gumách už stojí, to na najhorších ešte ide rýchlosťou asi 25 km/h. Celkový rozdiel v súčte brzdných dráh medzi najlepšou a najhoršou pneumatikou v teste činí 18,8 metra.

V teste sa hodnotí čistá brzdná dráha. Nezohľadňuje sa teda reakčná doba a nástup účinku bŕzd. Výsledky uvádzame pre prehľadnosť v tabuľke:

Pneumatika 225/50 R17 Brzdná dráha z 80 km/h (mokro) v m Brzdná dráha z 100 km/h (sucho) v m Súčet brzdných dráh v m
Continental PremiumContact6 35,0 34,9 69,9
Hankook Ventus Prime3 35,7 34,3 70,0
Falken Azenis FK510 34,8 35,5 70,3
Pirelli Cinturato P7 Blue 36,6 34,1 70,7
Bridgestone Turanza T001 Evo 34,6 36,2 70,8
Uniroyal RainSport 3 34,7 36,4 71,1
Dunlop Sport Maxx RT 2 38,3 34,4 72,7
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 37,5 35,2 72,7
Fulda SportControl 2 37,9 35,1 73,0
Michelin Primacy 3 38,6 34,6 73,2
Sava Intensa UHP2 38,3 35,3 73,6
Vredestein Ultra Satin 37,5 36,2 73,7
Kumho Ecsta HS51 38,0 36,9 74,9
Toyo Proxes Sport 38,3 36,7 75,0
Yokohama Advan Fleva V701 40,2 34,9 75,1
Leao Nova Force 38,9 36,4 75,3
Avon ZV7 39,7 35,8 75,5
Maxxis Premitra HP5 40,5 35,4 75,9
Cooper Zeon CS8 39,2 37,0 76,2
Nokian zLine 40,2 36,1 76,3
Apollo Aspire 4G 41,4 35,8 77,2
Nexen N'Fera SU1 40,2 37,1 77,3
Mabor Sport-Jet 3 40,6 36,7 77,3
Nankang Sportnex AS-2+ 40,8 36,7 77,5
Zeta ZTR 10 40,7 37,0 77,7
Aeolus Steering Ace AU01 71,1 36,6 77,7
BF Goodrich g-Grip 41,8 36,2 78,0
Federal Formoza AZ01 40,6 37,6 78,2
Hifly HF805 40,9 37,5 78,4
Headway HU901 41,2 37,4 78,6
Viking ProTech HP 41,7 37,6 79,3
Toledo TL 1000 42,1 37,2 79,3
Barum Bravuris 3HM 42,1 37,6 79,7
GT Radial Champiro FE1 42,8 37,3 80,1
Gislaved Ultra Speed 41,7 38,4 80,1
General Altimax Sport 42,1 38,0 80,1
Star Performer TNG UHP 1 42,8 37,4 80,2
Fortuna F2900 42,1 38,2 80,3
Effiplus Himmer II 43,2 37,2 80,4
Blacklion BU66 43,8 37,0 80,8
Goform GH 18 44,1 37,3 81,4
Nordexx NS9000 43,6 37,9 81,5
Delinte DH2 43,4 38,3 81,7
Rovelo RPX 988 44,4 37,7 82,1
Kleber Dynaxer HP3 44,7 37,7 82,4
EP-Tyres Accelera Phi-R 44,0 38,5 82,5
Radar Dimax R8 45,1 38,0 83,1
Formula Energy 46,5 37,4 83,9
Zeetex HP 1000 45,8 38,5 84,3
Tristar Sportpower Radial F 105 47,3 37,1 84,4
Achilles 2233 49,0 36,3 85,3
Autogrip Grip2000 50,7 38,0 88,7
Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY