vytisknout velikost písma Akcelerácia Fiatu 124 Spider a Mazdy MX-5: Čo dokáže v praxi turbo

Preplňovaný Fiat 124 Spider je takmer rovnako rýchly ako Mazda MX-5 osadená atmosférickým dvojlitrom. V pružnom zrýchlení menší preplňovaný motor podstatne väčšiu "atmosféru" niekedy dokonca predčí.Keby bol Fiat rovnako ťažký ako Mazda, ušiel by sa mu aj dvojliter.
Akcelerácia Fiatu 124 Spider a Mazdy MX-5: Čo dokáže v praxi turbo

Minulý týždeň nám robila v redakcii spoločnosť Mazda MX-5 osadená základnou zážihovou tisícpäťstovkou spolu s Fiatom 124 Spider, ktorý štandardne používa preplňovaný motor 1.4 MultiAir. Ku porovnávaciemu testu sa v dohľadnej dobe dostaneme, teraz sa ale zamerajme na jazdné výkony v kontexte použitých štvorvalcov. Toto je totiž celkom zaujímavá možnosť pozrieť sa na to, aké rozdiely pri takmer rovnakých autách prináša atmosferická a preplňovaná jednotka. Tým skôr, keď namerané čísla z minulého týždňa môžeme doplniť ešte o hodnoty dvojlitra, s ktorým sme jazdili minulý rok.

Automobilky Mazda a Fiat si pole pôsobnosti u svojich roadsterov rozdelili veľmi presne. Základná MX-5 osadená motorom 1.5 Skyactiv-G disponuje parametrami 96 kW (131 k) a 150 Nm. Z celej trojice je najpomalšia, ale zároveň najľahšia. To silnejší dvojliter pri rovnakom modeli ponúka 118 kW (160 k) a 200 Nm, zatiaľ čo talianska preplňovaná tisícštyristovka je s výkonom 103 kW (140 k) presne medzi. Avšak jej vrchol krútiaceho momentu dosahuje maximálne hodnoty 240 Nm. Fiat je však o niečo väčší a tým pádom aj trochu ťažší. Pohotovostná hmotnosť činí 1050 kg, v prípade Mazdy to je 975 kg, respektíve 1015 kg, ak siahnete po dvojlitri.

DSC0029.jpg

Šprint z nuly na 100 km/h zvládne podľa tabuliek základná Mazda MX-5 za 8,3 s, výkonnejší dvojliter potrebuje presne o sekundu menej. Fiat udáva pre svoju 124 Spider čas 7,5 s. Pre úplnosť dodajme, že sa bavíme o variantoch s manuálnou prevodovkou a v prípade Mazdy tiež o prevedení s plátenou strechou. Fiat sa totiž s pevnou zatiaľ neponúka.

Objem turbom nahradíš?

Hovorí sa, že "objem ničím nenahradíš", ale existujú aj názory, podľa ktorých "objem turbom nahradíš". Po vyzdvihnutí Fiatu 124 Spider a prvej ostrej akcelerácii sme sa museli opakovane pozerať do technického preukazu, či vozidlo skutočne má len 103 kW. V praxi pôsobí toto auto veľmi svižným dojmom. Rozhodne svižnejším, než čo si pamätám pri Mazde. Samozrejme ale nie je nič jednoduchšie, než si dojmy overiť presným meraním.

Výsledky akcelerácie pre všetky tri autá nájdete v tabuľke:

Mazda MX-5 1.5 Skyactiv-G Fiat 124 Spider Mazda MX-5 2.0 Skyactiv-G
0-50 km/h (s) 3,22 2,71 2,68
0-100 km/h (s) 9,46 7,87 7,76
0-130 km/h (s) 15,47 13,35 12,59
0-150 km/h (s) 22,14 18,52 16,84

Základné MX-5 nepôsobí úplne lenivo, ale my meranie už tradične vykonávame s dvojicou pasažierov na palube, čo sa pri slabšej variante japonského roadsteru prejaví. Výsledkom bol čas takmer desať sekúnd. Vo Fiate tomu bolo presne naopak. Akonáhle sa turbo nadýchne (deje sa tak zhruba pri 2500 ot./min), vozidlo naberie solídnu akceleráciu a väčšia záťaž ho vôbec nezaujíma. Zaujímavé ale je, že sa ťažší Fiat s menším preplňovaným motorom takmer vyrovnal ľahšek dvojlitrovej Mazde. Tá svoju výkonovú prevahu naplno zúročí až vo vyšších rýchlostiach. Keby bol 124 Spider ľahší, možno by nakoniec prešprintoval aj silnejšiu MX-5.

Výhody downsizingového motora sa ukážu aj pri pružnom zrýchlení. Najmä z nízkych otáčok, čo reprezentuje akcelerácia na štvrtý rýchlostný stupeň, kedy sa Fiat rozbehol z 80 km/h na 140 km/h ešte rýchlejšie ako atmosférický dvojliter.

Presvedčiť sa opäť môžete v priloženej tabuľke:

  Mazda MX-5 1.5 Skyactiv-G Fiat 124 Spider Mazda MX-5 2.0 Skyactiv-G
30-50 km/h (s) 1,53 1,45 1,27
50-70 km/h (s) 2,10 1,52 1,64
80-120 km/h (s) 6,83 6,28 5,35
130-150 km/h (s) 6,67 5,17 4,25
80-120/3° km/h (s) 7,10 5,47 5,46
80-140/4° km/h (s) 14,91 9,78 10,91

Toto porovnanie celkom dobre ukazuje, prečo veľa bežných ľudí hovorí napríklad o Subaru BRZ alebo aj o zážihovej Mazde 6, že majú malý výkon a že to sú lenivé autá. Dnes už skrátka zákazníci chcú šliapnuť na plyn a ísť, čo, ako dokázal Fiat, im preplňované jednotky splnia, pričom k tomu potrebujú podstatne menší objem. Aj ja by som na bežné každodenné cesty radšej volil 124 Spider, pretože sa s talianským variantom na MX-5 pri normálnom tempe jazdí lepšie. Dvojnásobne to platí pre vyložene nešportovo zameraná autá typu Subaru Forester alebo Mazda CX-5. Tam je skrátka preplňovaná jednotka bez debát pohodlnejšia.

Lenže potom tu sú ešte veci ako pôžitok zo športovej jazdy a reakcie na plynový pedál, kedy sa pre zmenu naplno prejavujú nevýhody malých preplňovaných jednotiek. O tom si však povieme podrobnosti v pripravovanom porovnávacom teste.

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák
Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

5. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Ďalší dlhodobý test bude patriť Škode Fabia Combi. Čaká nás pol roka s novým litrovým trojvalcom 1.0 TSI. Konkrétne ide o verziu s výkonom 81 kW, teda o vrcholnú motorizáciu. Fabia prišla do testu vo výbave Style a s niekoľkými príplatkovými prvkami.

4. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY