vytisknout velikost písma Ak nevznikne 40 obrích tovární na akumulátory, elektromobily nepokročia

Automobilovému priemyslu chýbajú výrobné kapacity na akumulátory. Do roku 2025 sa musí postaviť aspoň 40 obrích tovární na výrobu batérií. Aj o desať rokov bude stále dominantné spaľovacie motory.
Ak nevznikne 40 obrích tovární na akumulátory, elektromobily nepokročia

Podľa automobilky Volkswagen hrozí nedostatok akumulátorov pre autá poháňané elektrinou. Rastúci odbyt hybridov a elektromobilov spôsobí, že ak nevznikne do roku 2025 dostatočný počet nový obrích tovární na výrobu akumulátorov, nebudú mať nové elektromobily na čo jazdiť.

Výskum a vývoj Volkswagenu odhaduje, že automobilový trh potrebuje zhruba 40 tovární s kapacitou na úrovni továrne "Gigafactory" automobilky Tesla. A to Volkswagen predpokladá, že ešte o desať až dvadsať rokov bude mať úplná väčšina nových áut spaľovací motor. Podľa VW bude v roku 2025 čiastočne alebo úplne elektrifikovaná len asi štvrtina nových vozidiel.

Len samotný Volkswagen bude údajne potrebovať ekvivalent výrobných kapacít zodpovedajúci 150 až 200 gigawathodinám elektriny ročne. Celý priemysel by potom potreboval výrobnú kapacitu až 1,5 TWh, vypočítavajú Automotive News. To zodpovedá kapacite zhruba 40 veľkých tovární, ktoré sú schopné každá vyrobiť akumulátory s kapacitou aspoň 35 GWh ročne.

Technológia výroby akumulátorov nie je ešte úplne dokonalá a ich efektivita je vzhľadom k hmotnosti a energetickej i ekologickej náročnosti malá. Najobľúbenejšie sú teraz li-ion akumulátory na tekutej báze. Niekoľko technologických spoločností ale pracuje na tzv. suchých akumulátoroch, ktoré sú bezpečnejšie, ľahšie a rýchlejšie sa nabíjajú. Pri masovej výrobe snáď budú aj lacnejšie.

Ďalším problémom je životnosť akumulátorov. Odhaduje sa približne na desať rokov. A napríklad podľa technologickej spoločnosti Bosch budú lepšie a efektívnejšie technológie akumulátorov komerčne dostupné za približne 15 rokov. Hľadajú sa ale aj iné cesty uchovanie elektrickej energie na pohon áut, napríklad tzv. superkondenzátory. A v hre je samozrejme vodík alebo ešte stále výroba elektriny spaľovaním fosílnych palív priamo na palube.

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák
Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

5. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Ďalší dlhodobý test bude patriť Škode Fabia Combi. Čaká nás pol roka s novým litrovým trojvalcom 1.0 TSI. Konkrétne ide o verziu s výkonom 81 kW, teda o vrcholnú motorizáciu. Fabia prišla do testu vo výbave Style a s niekoľkými príplatkovými prvkami.

4. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY