vytisknout velikost písma Aj sedieť za volantom sa musí vedieť. Viete, ako na to?

Správne sedenie za volantom patrí k úplným základom potrebným k bezpečnému a istému ovládanie auta. Napriek tomu len veľmi málo vodičov sedí v aute správne.
Aj sedieť za volantom sa musí vedieť. Viete, ako na to?

Opakovanie robí majstra, hovorí sa. Niektorí vodiči ale ako by sa chceli stať majstrami zlých návykov. Pritom platí, že rovnako ako každá ľudská činnosť má aj riadenie auta svoju technológiu - súbor postupov, ktoré vedú k optimálnemu výsledku. V novom voľnom seriáli sa postupne zameriame na tie, ktoré sú pre správne ovládanie auta zásadné a pritom patria k najčastejšie zabúdaným. Začať nemôžeme pochopiteľne ničím iným než samotným sedením.

Niektoré autoškoly sa snažia svojich žiakov k správnemu sedeniu viesť, ale len málokedy si dajú záležať, aby dostatočne osvetlili význam správnej pozície za volantom a dôsledne vyžadovali jej dodržiavanie. Navyše chýba akákoľvek motivácia: U záverečnej skúšky pre skupinu B sa na ovládanie vozidla kladie menší dôraz než napríklad na znalosť maximálnej povolenej šírky návesu.

Výsledkom sú vodiči, ktorí čoskoro rezignujú na zdokonaľovanie sa a postupom času si upevňujú zlé návyky.

Prečo nie je jedno, ako sedíte v aute

Správne sedenie za volantom nevymyslel z nudy nejaký úradník. Nie je definované zákonom, ale iba zdravým rozumom a skúsenosťami tých, ktorí zasvätili život nepretržitému rozvoju svojich vodičských schopností.

Ak chce niekto svoje auto ovládať precízne, presne a isto, musí si najprv v aute správne sadnúť. O tom niet sporu. Existuje však aj ďalší dôvod, prečo si sedačku aj volant nastaviť správne: bezpečnosť. "Správna poloha za volantom určite znižuje následky nehôd," hovorí Petr Kraus, vedúci bezpečnosti a skúšok vozidla zo Škoda Auto.

Najčastejšie chyby

Zrejme najrozšírenejším problémom je chybne nastavená vzdialenosť sedačky a sklon operadla, s čím potom súvisí aj úplne zlé držanie volantu. Nemožno si nevšímať obrovského počtu vodičov, ktorí v ​​aute doslova ležia.

Príliš položené operadlo znamená, že sa vodič nemôže zaprieť chrbtom, takže sa pridržuje volantu, aby z auta v zákrutách nevypadol. Všetky sily, ktoré na jeho telo pri jazde (hlavne pri zákrutach) pôsobia, sa potom prenášajú práve do volantu a tým pádom aj do riadenia.

Pozice za volantem 1.jpgPozice za volantem 2.jpgPozice za volantem 3.jpg
Typické chyby: prílišný sklon operadla a rôzné spôsoby „pridržiavania sa“ volantu

Takýto vodič nemá nad autom vôbec žiadnu kontrolu, lebo je vlastne len pasažier. Riadi cukavo, jeho jazda je neplynulá a reakcie oneskorené. Vedľajším produktom takého sedenia-ležania je aj boľavý chrbát a kŕče.

Práve opretý chrbát zaručuje stabilitu tela vodiča, no s príliš položeným operadlom je nemožné to dosiahnuť. Vodič to potom kompenzuje vyklonením sa doprostred auta a opretím sa lakťom o stredovú opierku. Tým si zabezpečí aspoň čiastočnú stabilitu, ale výsledná poloha nie je len príšerne komická, ale tiež bohužiaľ nebezpečná pre neho a všetkých okolo.

Nos nepatrí na čelné okno

Opačným extrémom sú vodiči doslova nalepení na čelné sklo. Obvykle sa takého posedu dočkáte od čerstvej držiteľky vodičského oprávnenia. Niektoré ženy majú pocit, že keď sú drobnejšej postavy, musia sedieť nalepené na volant.

Najväčší problém posedu na krátke ruky a nohy je obmedzený výhľad z auta. Zrkadlá sa tým vodičovi presúvajú mimo zorného poľa a je nútený pre ich kontrolu otáčať hlavou. To je nepohodlné a čoskoro ho to omrzí, takže do nich pre istotu prestane pozerať úplne.

Z hľadiska bezpečnosti je častou chybou zlé nastavenie hlavovej opierky a horného úchytu bezpečnostného pásu. "Tieto chyby nachádzame ako na strane vodiča, tak aj na strane spolujazdca. Ale najzávažnejšou chybou u vodičov a hlavne vodičiek je nedodržanie vzdialenosti hrudníka od volantu. Tá by mala byť okolo 25 cm," hovorí Petr Kraus.

Nejde len o šoférov

Škodovácky odborník zároveň pripomína, že otázka správneho sedenia sa týka všetkých cestujúcich vo vozidle. Spolujazdci sa podľa Krausa často držia mädla dverí. "V okamihu nárazu môže dôjsť k poraneniu kĺbov na prstoch, alebo až k ich zlomeninám," predkladá argumenty, prečo to nerobiť.

"K ďalším zbytočným zraneniam horných končatín spolujazdcov pri vozidlách vybavených čelným airbagom spolujazdca dochádza v prípadoch, keď čakajú náraz a v reakcii na neho dajú pred seba ruky. U spolujazdcov vpredu je tiež pri dlhších cestách obľúbené sklopenie opierky sedačky takmer do vodorovnej polohy alebo položenie si nohy na palubnú dosku. O následkoch pri nehode je zbytočné čokoľvek hovoriť," dodáva Kraus.

Ako správne sedieť

Nastaviť si sedačku správne je v skutočnosti veľmi jednoduché. Vhodnú vzdialenosť zistíte pomerne jednoducho. Stlačte spojku (u vozidla s automatom brzdu) a sedačkou pohnite tak, aby ste mali nohu na pedáli voľne pokrčenú. Po pedále sa nesmiete naťahovať, to už sedíte príliš ďaleko. Toto naťahovanie tiež spôsobuje, že nemáte nikdy poriadne opreté bedrá.

IMG_2610.jpgPozice za volantem 5.jpgPozice za volantem 6.jpg
Na fotografii vľavo sedí figurant príliš ďaleko od volantu i pedálov; prostredná a pravá fotografie ukazujú optimálnu polohu za volantom

Operadlo uveďte do takmer zvislej polohy, nech sa môžete poriadne oprieť chrbtom. Vľavo od pedálov máte vo väčšine áut opierku na nohu, od ktorej sa nebojte pravidelne odtláčať, aby ste sa poriadne v sedačke usadili. Zvlášť v zákrutách má táto opierka slúžiť na stabilizáciu tela vodiča v sedačke, aby nevypadával. Upevnenie tela potom zaručí, že sa nebudete kŕčovito držať volantu a vaše ruky budú môcť veľmi jemne a citlivo riadiť.

Správna pozícia za volantom:

  • operadlo v takmer zvislej polohe
  • voľne pokrčená noha na spojke alebo brzde (pri vozidle s automatom)
  • uvoľnené ruky na volante
  • pevne opretý chrbát v oblasti bedier a lopatiek

Význam správneho uhlu operadla zdôrazňuje aj Peter Kraus: "Oporu sedačky nastavíme skoro do pravého uhla a pozdĺžnu polohu zvolíme tak, aby pri prešliapnutí pedálov boli nohy stále pokrčené v kolenách. Ďalej upravíme výškovú polohu. A to tak, aby sme mali dobrý výhľad. Pokiaľ možno, aby medzi hlavou a stropom bola medzera veľká minimálne na výšku päste."
Aj keď to tak nevyzerá, aj úplne obyčajné nešportové auta bez anatomických sedačiek poskytujú solídnu oporu telu, len sa musíte pevne zaprieť. Ak v aute ležíte a nie ste zapretí, vypadnete aj z anatomických sedačiek Recaro v Porsche. Stabilita musí vychádzať z ľavého chodidla, zadku a oblasti lopatiek. Ruky majú zostať uvoľnené.

Domáca úloha

Až zase pôjdete autom, skúste sedačku pohnúť do správnej polohy. Ak máte operadlo moc položené a sedačku moc ďaleko (alebo naopak moc blízko), skúste pred každou jazdou pohnúť ovládaním aspoň o jeden stupeň smerom ku správnej polohe, nech sa do toho dostávate postupne.

Nebojte sa používať opierku na nohu pravidelne. V zákrute sa do nej zaprite a hneď uvidíte ten rozdiel, ako je vaše telo stabilnejšie a vy môžete naraz voľne riadiť a vnímať viac informácií cez volant. Drží vás totiž chrbát, nie ruky. Budete tiež uvoľnení a vo výsledku i menej unavení.

Umenie sedieť za volantom si vyžaduje tréning a predovšetkým zvykať si na niečo nové. Môže vás ale tešiť, že sa učíte správnu a dobrú vec, ktorá pomôže nielen vám, ale aj všetkým okolo. V pokračovaní sa budeme venovať samotnému držaniu volantu, pretože to je veľmi rozsiahla kapitola, ktorá nejde odbiť len konštatovaním "trištvrte na tri".

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

včera | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY