vytisknout velikost písma Aj s Porsche 911 Turbo (930) možno nabehnúť milión kilometrov

Kanaďan Bill MacEachern prešiel so svojou 911 Turbo viac ako milión kilometrov a stále pokračuje ďalej. Voz za tú dobu zažil jednu nehodu. Turbodúchadlo prvýkrát odišlo po najazdení 40 000 km. Motor bol niekoľkokrát vymenený. Dnes má vozidlo 662 koní. Auto stále jazdí, doteraz prešlo vyše 1,2 milióna kilometrov.
Aj s Porsche 911 Turbo (930) možno nabehnúť milión kilometrov

Keď už nejaké auto dosiahne miliónového nájazdu, spravidla ide o bežný model využívaný pre denné cesty. Nedávno napríklad Škoda požičiavala novinárom naftovú Fabiu, ktorá údajne nabehla vyše 1 250 000 km. Alebo si možno spomeniete na Mercedes-Benz W124. Ten pre zmenu zvládol dokonca 2,1 milióna. To autá typu Porsche 911 Turbo obvykle nie sú považované za stroje na každodenné cestovanie, no výnimky sa nájdu. Jednu takú prevádzkuje istý Bill MacEachern.

Bill pochádza z kanadského Toronta a ako sám hovoril pre časopis Christophorus, čo je oficiálny magazín automobilky Porsche, svoju mladosť strávil s Oldsmobile 4-4-2. Ten bol údajne fajn, ale jeho schopnosti v zákrutách sa rovnali schopnostiam mliekarenského auta. Zlom prišiel v roku 1970, kedy sa Bill vôbec prvýkrát vo svojom živote odviezol s Porsche 911. Bolo červené a vtedy mladého Kanaďana regulérne ohromilo tým, ako bolo agilné, rýchle a zároveň pohodlné.

Táto skúsenosť zostala Billovi hlboko v pamäti. MacEachern začal podnikať, jeho špecializáciou bolo čistenie kobercov a firme sa dobre darilo. A tak si zadovážil striebornú 911 ako firemné vozidlo. V roku 1972 sa potom v sérii Can-Am prezentovalo preplňované Porsche 917/10, ktoré Billa uchvátilo ešte viac. Keď do Kanady prišlo Porsche 911 Turbo (930), MacEachern si túto novinku kúpil. Predajca ho údajne vtedy dokonca odrádzal, pretože systém preplňovania bol nový a poriadne neodskúšaný, ale márne. Bill totiž má rád nové výzvy a technické novinky, takže si Turbo na jeseň roku 1975 objednal. V máji roku 1976 dorazil do Kanady tmavomodrý exemplár s výrobným číslom 350 930.

911_4.jpg

Od tej doby s ním jazdil takmer každý deň. Že varovanie pred neodskúšaným systémom preplňovania nebolo úplne márne, to sa ukázalo celkom skoro. Turbodúchadlo odišlo po prejdení približne štyridsiatich tisíc kilometrov. Následne sa výdrž turba zlepšila, takže vydržalo aj niečo málo cez šesťdesiat tisíc kilometrov. Nakoniec sa ale Bill dostal do fázy, kedy repasoval turbo každých 120 až 160 tisíc kilometrov. Spolu s celým motorom.

Kanaďan našiel záľubu v závodoch, takže netrvalo dlho a začal sa pohrávať s myšlienkou na úpravu svojho vozidla. Zlom prišiel v roku 1998, kedy sa Bill rozhodol motor vymeniť za väčšiu jednotku s objemom 3,3 litra. Práca zabrala zhruba rok, ale výsledkom bol razom výkon okolo päťsto koní. Po deviatich rokoch sa výmena motora opakovala, tentoraz k zadnej náprave zamieril agregát s objemom 3,4 litra. Nakoniec došlo na ešte jeden motor, a to potom, čo v roku 2012 nie príliš stará jednotka skolabovala. Tento bližšie nešpecifikovaný motor je v aute dodnes a ako nám Bill napísal, výkon je presne 662 koní. Tak silné jeho Porsche ešte nikdy nebolo. Mimochodom, Bill má 79 rokov. Fajn auto na dôchodok...

Že je toto dlhoročné Porsche vďaka rôznym úpravám veľmi rýchle, to dokazuje Bill rozprávaním o účasti na preteku Texas Mile v roku 2010. Tam dosiahol maximálnu rýchlosť 176,5 míľ za hodinu (284 km/h), čo bolo viac, než čo tam vtedy predviedlo Ferrari 458 Italia alebo Porsche 911 S z tej doby. V roku 2010 ale malo toto miliónové Porsche výkon iba 550 koní.

Okrem motorov sa upravoval aj podvozok, takže vozidlo dostalo postupom času tlmiče Bilstein, iné pružiny, brzdy pôvodom z Porsche Boxster S a tak podobne. Pôvodné by mala byť prevodovka a zadný samosvorný diferenciál.

Dnes má Billovo auto najazdených viac ako 1,2 milióna kilometrov a údajne je vo výbornej kondícii. Samotný majiteľ ho pochopiteľne vymeniť nechce a ďalej s ním chce jazdiť každý deň. Na otázku, koľko počas viac ako milióna kilometrov minul na údržbu, ale presnú odpoveď nepozná. A to jednoducho preto, že postupom času minul nemalé prostriedky za rôzne úpravy, ktoré neboli nutné. Podľa názoru kanadského majiteľa sa to ale stále oplatí, lebo za obstaranie nového vozidla by zaplatil oveľa viac. Okrem toho si myslí, že vzhľad jeho autá nestarne a jazdné vlastnosti sú aj na dnešnú dobu výborné. Asi nemožno než súhlasiť. Pre úplnosť dodajme, že vozidlo dostalo v roku 1995 nový lak v rovnakom odtieni Midnight Blue, aký mal z výroby.

Pravdepodobne rekordné Porsche 911 Turbo (930) si môžete prezrieť tiež na videu. Časť týkajúca sa Billa MacEacherna začína v čase 7:32.

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY