vytisknout velikost písma Aféra TDI: Ako vlastne Volkswagen obišiel metodiku merania emisií

Na začiatku všetkého bola snaha Volkswagenu presadiť svoje diesely v USA. K tajnému kódu v riadiacej jednotke sa firma priznala až v okamihu, keď jej začalo hroziť, že nedostane homologizáciu na autá modelového roku 2016.
Aféra TDI: Ako vlastne Volkswagen obišiel metodiku merania emisií

Volkswagen sa priznal, že obišiel metodiku merania emisií oxidov dusíka podľa amerických noriem pomocou špeciálneho softvéru. Za to mu hrozí obrovská pokuta 18 miliárd dolárov a bude nútený zvolať skoro pol milióna áut na opravu, respektíve k preprogramovaniu riadiacej jednotky. Ako k tomu došlo a ako sa na to vlastne prišlo?

Na začiatku všetkého bola snaha Volkswagenu presadiť svoje diesely v USA, kde ale platia iné emisné normy ako v Európe (a tiež iné metodiky merania). Predovšetkým limity oxidov dusíka boli v Amerike oveľa prísnejšie.

Ako Volkswagen obišiel meranie emisií?

Volkswagen používal softvér, ktorý podľa atmosférického tlaku, uhla natočenia volantu a rozdielnych otáčok prednej aj zadnej nápravy spoznal, že auto prechádza testom na valcovej skúšobni, a upravil chod motora tak, aby vyhovel americkým normám na emisie oxidov dusíka. V reálnej prevádzke ale táto funkcia nebola aktívna, preto autá vypúšťalo mnohonásobne vyššie množstvo NOX.

Ako toho Volkswagen priamo dosiahol, nevieme. Emisie NOx sa môžu znížiť opakovanou recirkuláciou výfukových plynov, znižovaním teploty horenia alebo dodatočným prívodom vzduchu. Rozhodne musí ísť o princíp, ktorý bol pre chod motora dlhodobo neudržateľný napríklad z hľadiska výkonov, spotreby či životnosti. A zrejme bol účinný len v určitom záťažovom spektre emisného testu. Inak by ho VW bezpečne používal aj mimo merací cyklus.

Špeciálny testovací režim majú aj iné modely rôznych značiek. Je to spôsob, ako pri meraní na skúšobni obísť napríklad ESP a ďalšie ochranné systémy vozidla. Problém nie je samotná existencia testovacieho módu, ale to, že Volkswagen v ňom úmyselne manipuloval emisnú charakteristiku motora.

Zatiaľ čo iní výrobcovia prešli na selektívnu katalytickú redukciu pomocou vstrekovania močoviny do výfuku, teda známu ako SCR, AdBlue a podobne, Volkswagen sa chválil, že jeho motor môže fungovať podľa emisných štandardov pre "čistý diesel" aj bez tohto systému. A skutočne, motory normu pri meraní splnili, VW dostal pre modelový rok 2008 certifikát a homologizáciu. Všetci boli spokojní.

Vo svetle aktuálnych odhalení je obzvlášť pikantné, že v roku 2009 sa na čisté diesely Volkswagenu vzťahovala daňová úľava vo výške 1 300 dolárov. Áut sa predalo asi 39 500, takže úrady vlastne zákazníkom vyplatili 51 miliónov USD za to, že si zaobstarali ekologicky šetrný model...

Niekde musí byť chyba

Lenže na začiatku roku 2014 sa Medzinárodný panel pre čistú dopravu (ICCT) (áno, to je ten, ktorý zistil, že moderné diesely emitujú sedemkrát viac škodlivín, než udávajú) v spolupráci s Oddelením pre alternatívne palivá a emisie Univerzity West Virginia (CAFE) zameral na rozdiely v emisiách nameraných v laboratóriu a vo reálnej prevádzke. Dosiahnuté výsledky porovnal s údajmi od kalifornských úradov (CARB) a objavili sa nejasnosti.

Počas skúšok používali technici CAFE prenosné zariadenie pre meranie okamžitých reálnych emisií v prevádzke. S Volkswagenom Jetta a Passat s motormi 2.0 TDI porovnávali aj naftové BMW X5. VW Jetta modelového roku 2012 prekročil udávané emisie 15krát až 35-krát, VW Passat modelového roku 2013 5-krát až 20-krát. Testované BMW pritom vyhovelo.

Inštitúcie sa najprv dohadovali, kto postupoval pri meraní zle a kto čo chybne spočítal. Vykonávali sa nové testy, ale vždy s rovnakým výsledkom. Postupom času dospeli odborníci k záveru, že problém musí byť niekde v motoroch áut, respektíve v ich elektronickom mozgu.

Tak vzniklo prvé podozrenie, že riadiaca jednotka Volkswagenu spozná, že prebieha proces merania emisií a NOx, a upraví chod motora tak, aby testom prešiel.

Všetko sa dostalo až k agentúre EPA a Volkswagen bol nútený v decembri 2014 ohlásiť zvolávaciu akciu na skoro pol milióna dieselov, ktorá mala "chybu" opraviť. Tým sa to zdalo vyriešené, ale kalifornský úrad CARB vykonával testy ďalej a v júli 2015 doručil Volkswagenu a EPA oznámenie, že vozidlá stále nevyhovujú.

Modely, ktorých sa aféra týká

  • Audi A3 (2009-2015)
  • VW Jetta, Jetta SportWagen (2009-2015)
  • VW Beetle, Beetle Convertible (2009-2015)
  • VW Golf (2009-2015)
  • VW Passat (2014-2015)
  • VW Golf SportWagen (2015)

    Ve všetkých prípadoch sa jedná o modely predávané na severoamerickom trhu.

Volkswagenu v tú chvíľu hrozilo, že modely s motormi 2.0 TDI nedostanú na rok 2016 homologizáciu, čo by znamenalo faktický zákaz ich predaja na americkom trhu. Pritom práve diesely tvoria 25% predajov značky VW v USA. Až potom sa Volkswagen úradom priznal, že využil softvér na to, aby jeho naftový motor 2.0 TDI bez AdBlue (niektoré modely VW a Audi už AdBlue v USA používajú) prešiel meraním emisií v laboratóriu.

Až 11 miliónov motorov

Aféra sa týka výhradne motorov zo staršej konštrukčného radu EA189. Tie koncern montoval aj do modelov predávaných v Európe, Octavii či Superb nevynímajúc. Automobilka dnes priznala, že softvér manipulujúci emisnú charakteristiku sa nachádza v 11 miliónoch motorov po celom svete.

Nemecké médiá špekulujú, že Martina Winterkorna nahradí v čele Volkswagenu doterajší šéf Porsche Matthias Müller. Hovorca koncernu však tieto dohady označil za nezmyselné.

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY