vytisknout velikost písma AeroMobil 3.0: Nadejné lietajúce auto vzniká na Slovensku

AeroMobil 3.0: Nadejné lietajúce auto vzniká na Slovensku

Kombinácia osobného automobilu a lietadla v jednom stroji láka mnoho konštruktérov už desiatky rokov. Videli sme to vo filmoch o Fantomasovi a v niekoľkých bondovkách, ale masovej výroby sa ešte žiadny projekt nedočkal. Veľmi nádejný je ale počin slovenských konštruktérov, ktorý sa zatiaľ volá AeroMobile 3.0.

am_foto_07.jpgam_foto_08.jpg
AeroMobil má už od pohľadu veľmi sľubný potenciál. Teraz už len presvedčiť záujemcov

Projekt vznikal už od začiatku deväťdesiatych rokov a od iných fantastických nápadov sa líši predovšetkým tým, že je po prvé skutočný a po druhé naozaj lieta. Ostatne, o tom sa môžete presvedčiť, keď si pustíte priložené video. 

Na stránkach konštruktérov sa môžete ponoriť do detailov celého projektu. My zhrnieme len to najdôležitejšie. Stroj teraz vstupuje do fázy oficiálneho testovania a certifikácie pre prevádzku na ceste a vo vzduchu. Jedná sa o dvojmiestne lietadlo a automobil. 

Konštrukcia je pomerne konvenčná. Lietajúce auto drží pokope oceľový rám, na ktorom sú panely z uhlíkových vlákien. Zaujímavosťou sú sklápacie krídla s premenným uhlom nábehu, chvostové plochy kombinované s podvozkom a tlačná vrtuľa umiestnená vzadu. 

O pohon stroja sa stará populárny letecký motor Rotax 912 (plochý vzduchom chladený štvorvalec), ktorý môže byť nastavený na výkony od 80 do 100 koní. Strojmi udeľuje vo vzduchu rýchlosť cez 200 km/h (na ceste môže AeroMobile 3.0 jazdiť až 160 km/h). 

Dolet AeroMobile robí veľmi slušných 700 km a podľa odhadu spotrebuje vo vzduchu pri cestnej rýchlosti len asi 15 litrov paliva na hodinu. Pádová rýchlosť je potom len 60 km/h, vzletová rýchlosť 130 km/h. Výhodou stroja je schopnosť štartovať z nespevnených plôch. Teraz nezostáva než držať konštruktérom palce.

am_foto_01.jpgam_foto_02.jpgam_foto_03.jpgam_foto_04.jpgam_foto_05.jpgam_foto_06.jpgam_foto_09.jpg

BMW 330e vs. Lexus IS 300h: Keď hybridy športujú

BMW 330e vs. Lexus IS 300h: Keď hybridy športujú

Dnešný test jasne ukazuje, že akonáhle sa do hybridov naplno oprú európske značky so svojím vedomostným, technickým a finančným zázemím, môže sa náskok skupiny Toyota rýchlo rozplynúť.

26. 5. 2017 | Dalibor Žák
Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line v dlhodobom teste: Meranie výkonu na brzde

Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line

Náš dlhodobo testovaný Peugeot 2008 na brzde nesklamal. Nameraný výkon zodpovedá oficiálne udávanému maximu. Vrchol krútiaceho momentu je takmer presne o 50 Nm vyšší.

23. 5. 2017 | Dalibor Žák
Rýchly test Toyota C-HR 1.2 Turbo: Benzínový reparát

Rýchly test Toyota C-HR 1.2 Turbo: Benzínový reparát

Za 23-tisíc eur dostanete plne vybavený automobil s prvkami typu adaptívneho tempomatu a bezkľúčového prístupu, so systémom sledovania mŕtveho uhla, s inteligentným parkovacím asistentom alebo vyhrievaním volantu.

18. 5. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY