vytisknout velikost písma AeroMobil 3.0: Nadejné lietajúce auto vzniká na Slovensku

AeroMobil 3.0: Nadejné lietajúce auto vzniká na Slovensku

Kombinácia osobného automobilu a lietadla v jednom stroji láka mnoho konštruktérov už desiatky rokov. Videli sme to vo filmoch o Fantomasovi a v niekoľkých bondovkách, ale masovej výroby sa ešte žiadny projekt nedočkal. Veľmi nádejný je ale počin slovenských konštruktérov, ktorý sa zatiaľ volá AeroMobile 3.0.

am_foto_07.jpgam_foto_08.jpg
AeroMobil má už od pohľadu veľmi sľubný potenciál. Teraz už len presvedčiť záujemcov

Projekt vznikal už od začiatku deväťdesiatych rokov a od iných fantastických nápadov sa líši predovšetkým tým, že je po prvé skutočný a po druhé naozaj lieta. Ostatne, o tom sa môžete presvedčiť, keď si pustíte priložené video. 

Na stránkach konštruktérov sa môžete ponoriť do detailov celého projektu. My zhrnieme len to najdôležitejšie. Stroj teraz vstupuje do fázy oficiálneho testovania a certifikácie pre prevádzku na ceste a vo vzduchu. Jedná sa o dvojmiestne lietadlo a automobil. 

Konštrukcia je pomerne konvenčná. Lietajúce auto drží pokope oceľový rám, na ktorom sú panely z uhlíkových vlákien. Zaujímavosťou sú sklápacie krídla s premenným uhlom nábehu, chvostové plochy kombinované s podvozkom a tlačná vrtuľa umiestnená vzadu. 

O pohon stroja sa stará populárny letecký motor Rotax 912 (plochý vzduchom chladený štvorvalec), ktorý môže byť nastavený na výkony od 80 do 100 koní. Strojmi udeľuje vo vzduchu rýchlosť cez 200 km/h (na ceste môže AeroMobile 3.0 jazdiť až 160 km/h). 

Dolet AeroMobile robí veľmi slušných 700 km a podľa odhadu spotrebuje vo vzduchu pri cestnej rýchlosti len asi 15 litrov paliva na hodinu. Pádová rýchlosť je potom len 60 km/h, vzletová rýchlosť 130 km/h. Výhodou stroja je schopnosť štartovať z nespevnených plôch. Teraz nezostáva než držať konštruktérom palce.

am_foto_01.jpgam_foto_02.jpgam_foto_03.jpgam_foto_04.jpgam_foto_05.jpgam_foto_06.jpgam_foto_09.jpg

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY