vytisknout velikost písma ADAC: Octavia G-Tec na plyn je ekologicky šetrnejšia než Tesla Model S

ADAC zisťuje skutočný dopad áut na životné prostredie. Octavia na plyn CNG je menej škodlivá ako elektromobil Tesla. O dátach pre elektromobily by sa ale dalo pochybovať. Priamovstrekové benzíny často "dymia" viac než diesel.
ADAC: Octavia G-Tec na plyn je ekologicky šetrnejšia než Tesla Model S

So zisťovaním skutočného tzv. "ekologického odtlačku" automobilov je to ošemetné. Záleží totiž na metodike, ktorú použijete. Často sa berie za nespochybniteľný fakt, že elektromobily sú to najekologickejšie, čo môžete vyrobiť. To ale bude pravda, len kým budete posudzovať len lokálne výfukové emisie. A ako asi viete, len z jadrových, vodných a solárnych elektrární sa elektrina nevyrába.

A rovnako tak je to veľmi komplikované so zisťovaním, aký ekologický dopad má celý životný cyklus automobilu od získavania surovín cez výrobu, niekoľkoročnú prevádzku a údržbu až k následnej recyklácii po ukončenie životného cyklu. Asi nikoho neprekvapí, že keď už sa nejaká takáto štúdia objaví, jedná sa vždy o odhady.

Nemecký autoklub ADAC už niekoľko rokov pravidelne zisťuje, ako na tom sú vlastne autá nielen s koncovými emisiami počas prevádzky. Do výpočtu pridáva ešte emisie spojené s distribúciou pohonných hmôt, prípadne elektrickej energie. Bežne sa v autách udávajú emisie označované skratkou TTW (Tank to Wheel, preložené ako "z nádrže na kolesá"), teda tie, ktoré auto reálne vypustí. ADAC ale pridáva ešte emisie WTT, teda Well to Tank (od zdroja do nádrže). Následne potom hodnoty sčíta a vypočítava tzv. Emisie WTW (Well to Wheel), ktoré by sa dali chápať ako "od zdroja na kolesá".

ADAC s tým začal už asi pred desiatimi rokmi a každé štyri roky aktualizuje metodiku, podľa ktorej autá posudzuje. Predovšetkým má ísť o akési "uvádzanie emisných noriem na pravú mieru". Posledná aktualizácia metodiky z konca roka 2016 zohladňuje elektromobily a plug-in hybridy, ktoré sa pomaly stávajú bežnou súčasťou prevádzky.

Testovaným autám potom ADAC udeľuje známku podľa tabuľkových kritérií. Zohľadňuje nielen skutočne zistené reálne škodlivé emisie pevných častíc, oxidov dusíka, oxidu uhlenatého a nespálených uhľovodíkov v prevádzke, ale pripočítava aj reálne zistenú spotrebu paliva a z nej odvodené emisie CO2. Otázka je, na čo je to dobré, keď ide v Európe hlavne o papierovú spotrebu a nie tú skutočnú.

Pre zisťovanie spotreby a emisií používa ADAC novú metodiku WLTP, podľa ktorej sa budú od septembra merať oficiálnej hodnoty nových áut. K tomu ale pridáva vlastnú metodiku pre diaľničnú prevádzku s väčším podielom akcelerácie a jazdy rýchlosťou cez 130 km/h. ADAC podľa cyklu WLTP testuje autá so studeným aj teplým motorom a prikladá hodnotám rovnakú váhu. Na celkovom výsledku sa potom tieto dáta podieľa 70% podielom. Podiel 30% prikladá ADAC vlastnej metodike pre diaľničnú prevádzku.

Cyklus WLTP Cyklus WLTP Diaľničná prevádzka Diaľničná prevádzka
  50 bodů za (g/km) 0 bodů za (g/km) 50 bodov za (g/km) 0 bodov za (g/km)
Nespálené uhlovodíky 0,1 0,2 0,1 0,2
Oxid uhličitý 0,5 1 0,5 7
Oxidy dusíku 0,06 0,126 0,06 0,26
Pevné častice 0,002 0,01 0,002 0,01
  50 bodov za (1/km) 0 bodov za (1/km) 50 bodov za (1/km) 0 bodov za (1/km)
Počet pevných častíc 6,0 x 10^10 6,0 x 10^12 6,0 x 10^10 6,0 x 10^12

Za hodnoty skutočne zistených škodlivých emisií a spotreby (teda emisií CO2) ADAC udeľuje body od 0 do 50, kedy viac bodov znamená lepšiu hodnoty emisií. Pokiaľ ide o emisie podľa metodiky WTW (od zdroja na kolesá), za 100 a menej g/km udeľuje ADAC 50 bodov, za 250 a viac g/km udeľuje ADAC 0 bodov.

Musíme tiež počítať s tým, že nemecký energetický mix pre elektrinu bude mať inú hodnotu ako u nás. Európska Únia prisudzuje Nemecku hodnotu 636 g CO2 na 1 kWh elektrickej energie. Nemecko stále vyrába približne 60% elektrickej energie z uhlia alebo spaľovaním iných palív v tepelných elektrárňach. 

Ako teda vyzerá tabuľka tridsiatich testovaných áut podľa novej metodiky? Celkom zaujímavo. Napríklad Škoda Octavia G-TEC s pohonom na zemný plyn vykázala nižšiu ekologickú záťaž než ospevovaný elektromobil Tesla Model S. ADAC tiež upozorňuje, že moderné preplňované priamovstrekové benzínové motory vykazujú vysoký podiel pevných častíc. Ich emisie často prekračujú hodnoty namerané pri dieseloch.

Model Pohon Škodlivé emisie Spotreba a emisie CO2 Celkom bodov Počet hviezdičiek
1. BMW i3 (94 Ah) elektromobil 50 50 100 5
2. Toyota Prius 1.8 hybrid 48 46 94 5
3. Nissan Leaf 30 kWh elektromobil 50 44 94 5
4. Škoda Octavia G-TEC plyn CNG 50 43 93 5
5. Toyota Yaris Hybrid hybrid 49 39 88 4
6. Tesla Model S P90D elektromobil 50 37 87 4
7. Mercedes-Benz E220d AT diesel 50 30 80 4
8. Mitsubishi Space Star 1.2 benzín 40 36 76 4
9. BMW 118d AT diesel 41 34 75 4
10. Volkswagen up! 1.0 TSI benzín 37 34 71 4
11. Mercedes-Benz C 200 Cabrio benzin 47 23 70 4
12. Mercedes-Benz SLC 200 AT benzín 41 20 61 3
13. Hyundai Ioniq Hybrid hybrid 21 38 59 3
14. Kia Niro Hybrid hybrid 25 32 57 3
15. Seat Ateca 2.0 TDI 4x4 AT diesel 40 17 57 3
16. Volkswagen Sharan 2.0 TDI diesel 40 17 57 3
17. Suzuki Baleno 1.0 BoosterJet benzín 23 33 56 3
18. Volkswagen Golf 1.4 TSI benzín 29 26 55 3
19. Volvo V40 T3 benzín 30 24 54 3
20. BMW 520d xDrive AT diesel 35 16 51 3
21. Volvo S90 D4 AT diesel 25 25 50 3
22. Citroën C4 BlueHDI 150 diesel 17 31 48 2
23. Land Rover Discovery Sport TD4 diesel 30 17 47 2
24. BMW 320d GT AT diesel 17 25 42 2
25. Jaguar F-Pace 20d AWD AT diesel 27 15 42 2
26. Opel Corsa 1.0 DI Turbo benzín 9 32 41 2
27. Audi A4 Avant 3.0 TDI AT diesel 21 19 40 2
28. Mazda 2 Skyactiv-D 105 diesel   40 40 2
29. Hyundai i20 1.1 CRDI diesel   38 38 2
30. Peugeot 208 BlueHDI 100 diesel   38 38 2
Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY