vytisknout velikost písma ADAC objavil "ameriku". Podľa inej metódy merania produkujú autá viac emisií

Presne ako sme ráno písali, máme tu ďalšiu senzačnú štúdiu, ktorá chce šokovať tým, že automobily v reálnej prevádzke púšťajú viac emisií, než čo sľubujú tabuľky. Tentoraz s ňou prišiel nemecký ADAC, ktorý zmeral emisie podľa cyklu WLTC. Výsledok musel všetkých vážne šokovať, pretože boli namerané vyššie hodnoty.
ADAC objavil "ameriku". Podľa inej metódy merania produkujú autá viac emisií

ADAC prišiel so svojím testom, v ktorom prezentuje hodnoty produkcie emisií NOx namerané podľa cyklu WLTC. Ide o cyklus, o ktorého zavedenie sa uvažovalo v horizonte niekoľkých málo rokov a ktorý je prísnejší ako NEDC, podľa ktorého sa meria dnes a podľa ktorého automobilky plnia normu Euro 6. Lenže ADAC odhalil, že podľa iného cyklu produkujú autá viac emisií. Správa naozaj šokujúca.

Len pre zopakovanie, metodika merania WLTC je v mnohých ohľadoch odlišná v porovnaní s tým, čo predpisuje NEDC. Tak napríklad 44% testu pripadá na akceleráciu (NEDC má 22%) a akcelerácia je prudšia. Kým NEDC pripúšťa 1,042 m/s2, WLTC počíta s hodnotou 1,58 m/s2. Výrazne sa obmedzila ustálená rýchlosť, zvýšila sa priemerná rýchlosť, nie sú pevne dané momenty preradenie a iné sú aj teploty pri testovaní. Už z tohto vyplýva, že výsledky, ktoré prezentuje ADAC, ťažko mohli byť iné.

Limit 80 mg/km prekročila rad áut, niektoré len mierne, iné o násobky, najväčšie rozdiely potom znamenajú viac než štrnásťnásobné prekročenie existujúcich limitov. Konkrétne sa jedná o motor 1.6 dCi (Nissan X-Trail, Renault Espace), Volvo S60 D4 alebo Jeep Renegade. Zaujímavé je umiestnenie hybridnej DS5, ktorá vykázala sedemnásobné prekročenie limitu. Je to taký typický príklad. Tam, kde v rámci NEDC napríklad aj na akceleráciu stačil elektromotor, už podľa WLTC elektromotor nestačí. Napríklad.

Okamžite sa rozbehli špekulácie o tom, či teda Nissan, Volvo, Renault alebo Jeep tiež nepodvádza, keď vykázali tak vysoký rozdiel. Lenže problém je v tom, že ten rozdiel je nameraný podľa inej metodiky, takže ho ťažko môžeme porovnávať s hodnotami, ktoré vznikajú na základe úplne iných testov.

Úprimne vôbec nechápem celú tú "senzáciu" o autách, ktoré produkujú v reálnom prostredí viac emisií a majú vyššiu spotrebu ako udávajú tabuľky vzniknuté na základe jazdného štýlu, ktorý vôbec nezodpovedá realite a ešte prebieha v skúšobni. Veď je to predsa úplne logické. Som zvedavý, koľko ešte senzačných štúdií príde.

Ono to naozaj nie je o tom, že sú automobilky na čele s VW zlé a chcú znečistiť ovzdušie, ono to je o tom, že celý systém emisných limitov založený na nereálnom meranie emisií nemôže plodiť nič iné ako nereálny stav veci.

Aj to je predsa logické. A EÚ nemôže požadovať nejaké kompenzácie za to, že podľa vlastnej metodiky má autá v poriadku a inokedy zase produkujú viac emisií. Určujúca je tá metodika. Keby sa autá skúšali normálne na ceste, bolo by to niečo úplne iné. Ale pravidlá si bruselskí úradníci nastavili inak. Tak prečo teraz zrazu ten hrozný údiv a tá senzácia.

Že sa automobilky testovaciemu cyklu prispôsobili na maximum, to nie je nič nenormálne. Mimochodom to je zrejme menší problém (primárne nejde o život), než aký sa ukázal v momente, keď IIHS vzal niektoré autá a poslal ich proti stĺpu. V mnohých prípadoch päť hviezdičiek podľa Euro NCAP vôbec nestačilo na to, aby z tohto testu odišli tie isté modely s uspokojivým výsledkom. Crashgate sa ale na počudovanie nekonal, aj keď si určite mnoho zákazníkov kúpilo nové vozidlo a myslelo si, že má auto absolútne bezpečné.

Nech už ale príde akýkoľvek nový test, stále bude realita na cestách iná. Nikto predsa nejazdí podľa vopred stanoveného grafu.

Mimochodom, spomínate si na začiatok minulého roka? Áno, ten rovnaký ADAC, ktorý teraz ukazuje na možné podozrenia z falšovania výsledkov, mal sám kvôli falšovaniu výsledkov (išlo o anketu auto roka) problémy...

adac.jpg

BMW 330e vs. Lexus IS 300h: Keď hybridy športujú

BMW 330e vs. Lexus IS 300h: Keď hybridy športujú

Dnešný test jasne ukazuje, že akonáhle sa do hybridov naplno oprú európske značky so svojím vedomostným, technickým a finančným zázemím, môže sa náskok skupiny Toyota rýchlo rozplynúť.

26. 5. 2017 | Dalibor Žák
Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line v dlhodobom teste: Meranie výkonu na brzde

Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line

Náš dlhodobo testovaný Peugeot 2008 na brzde nesklamal. Nameraný výkon zodpovedá oficiálne udávanému maximu. Vrchol krútiaceho momentu je takmer presne o 50 Nm vyšší.

23. 5. 2017 | Dalibor Žák
Rýchly test Toyota C-HR 1.2 Turbo: Benzínový reparát

Rýchly test Toyota C-HR 1.2 Turbo: Benzínový reparát

Za 23-tisíc eur dostanete plne vybavený automobil s prvkami typu adaptívneho tempomatu a bezkľúčového prístupu, so systémom sledovania mŕtveho uhla, s inteligentným parkovacím asistentom alebo vyhrievaním volantu.

18. 5. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY