vytisknout velikost písma ADAC objavil "ameriku". Podľa inej metódy merania produkujú autá viac emisií

Presne ako sme ráno písali, máme tu ďalšiu senzačnú štúdiu, ktorá chce šokovať tým, že automobily v reálnej prevádzke púšťajú viac emisií, než čo sľubujú tabuľky. Tentoraz s ňou prišiel nemecký ADAC, ktorý zmeral emisie podľa cyklu WLTC. Výsledok musel všetkých vážne šokovať, pretože boli namerané vyššie hodnoty.
ADAC objavil "ameriku". Podľa inej metódy merania produkujú autá viac emisií

ADAC prišiel so svojím testom, v ktorom prezentuje hodnoty produkcie emisií NOx namerané podľa cyklu WLTC. Ide o cyklus, o ktorého zavedenie sa uvažovalo v horizonte niekoľkých málo rokov a ktorý je prísnejší ako NEDC, podľa ktorého sa meria dnes a podľa ktorého automobilky plnia normu Euro 6. Lenže ADAC odhalil, že podľa iného cyklu produkujú autá viac emisií. Správa naozaj šokujúca.

Len pre zopakovanie, metodika merania WLTC je v mnohých ohľadoch odlišná v porovnaní s tým, čo predpisuje NEDC. Tak napríklad 44% testu pripadá na akceleráciu (NEDC má 22%) a akcelerácia je prudšia. Kým NEDC pripúšťa 1,042 m/s2, WLTC počíta s hodnotou 1,58 m/s2. Výrazne sa obmedzila ustálená rýchlosť, zvýšila sa priemerná rýchlosť, nie sú pevne dané momenty preradenie a iné sú aj teploty pri testovaní. Už z tohto vyplýva, že výsledky, ktoré prezentuje ADAC, ťažko mohli byť iné.

Limit 80 mg/km prekročila rad áut, niektoré len mierne, iné o násobky, najväčšie rozdiely potom znamenajú viac než štrnásťnásobné prekročenie existujúcich limitov. Konkrétne sa jedná o motor 1.6 dCi (Nissan X-Trail, Renault Espace), Volvo S60 D4 alebo Jeep Renegade. Zaujímavé je umiestnenie hybridnej DS5, ktorá vykázala sedemnásobné prekročenie limitu. Je to taký typický príklad. Tam, kde v rámci NEDC napríklad aj na akceleráciu stačil elektromotor, už podľa WLTC elektromotor nestačí. Napríklad.

Okamžite sa rozbehli špekulácie o tom, či teda Nissan, Volvo, Renault alebo Jeep tiež nepodvádza, keď vykázali tak vysoký rozdiel. Lenže problém je v tom, že ten rozdiel je nameraný podľa inej metodiky, takže ho ťažko môžeme porovnávať s hodnotami, ktoré vznikajú na základe úplne iných testov.

Úprimne vôbec nechápem celú tú "senzáciu" o autách, ktoré produkujú v reálnom prostredí viac emisií a majú vyššiu spotrebu ako udávajú tabuľky vzniknuté na základe jazdného štýlu, ktorý vôbec nezodpovedá realite a ešte prebieha v skúšobni. Veď je to predsa úplne logické. Som zvedavý, koľko ešte senzačných štúdií príde.

Ono to naozaj nie je o tom, že sú automobilky na čele s VW zlé a chcú znečistiť ovzdušie, ono to je o tom, že celý systém emisných limitov založený na nereálnom meranie emisií nemôže plodiť nič iné ako nereálny stav veci.

Aj to je predsa logické. A EÚ nemôže požadovať nejaké kompenzácie za to, že podľa vlastnej metodiky má autá v poriadku a inokedy zase produkujú viac emisií. Určujúca je tá metodika. Keby sa autá skúšali normálne na ceste, bolo by to niečo úplne iné. Ale pravidlá si bruselskí úradníci nastavili inak. Tak prečo teraz zrazu ten hrozný údiv a tá senzácia.

Že sa automobilky testovaciemu cyklu prispôsobili na maximum, to nie je nič nenormálne. Mimochodom to je zrejme menší problém (primárne nejde o život), než aký sa ukázal v momente, keď IIHS vzal niektoré autá a poslal ich proti stĺpu. V mnohých prípadoch päť hviezdičiek podľa Euro NCAP vôbec nestačilo na to, aby z tohto testu odišli tie isté modely s uspokojivým výsledkom. Crashgate sa ale na počudovanie nekonal, aj keď si určite mnoho zákazníkov kúpilo nové vozidlo a myslelo si, že má auto absolútne bezpečné.

Nech už ale príde akýkoľvek nový test, stále bude realita na cestách iná. Nikto predsa nejazdí podľa vopred stanoveného grafu.

Mimochodom, spomínate si na začiatok minulého roka? Áno, ten rovnaký ADAC, ktorý teraz ukazuje na možné podozrenia z falšovania výsledkov, mal sám kvôli falšovaniu výsledkov (išlo o anketu auto roka) problémy...

adac.jpg

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY