vytisknout velikost písma 9 vecí, ktoré ste možno nevedeli o Rally Dakar

Prestížna vytrvalostná súťaž zažila dramatické chvíle. Za jej vznikom ale stojí náhoda.
9 vecí, ktoré ste možno nevedeli o Rally Dakar

Rally Dakar patrí k najznámejším vytrvalostnom súťažiam. Vyhrať na Dakare je takmer rovnako prestížne ako zvíťaziť v pretekoch 24 h Le Mans, na Pikes Peak alebo na závode 500 míľ v Indianapolis. Napriek tomu nebyť jedného nepríjemného omylu v roku 1977, Dakar sa vlastne ani nemusel konať.

Prvý ročník

Francúzsky pretekár Thierry Sabine sa v roku 1977 stratil v púšti Ténéré a tri dni blúdil. Napadlo ho, že by to bolo dobré miesto pre organizovanie pretekov, a organizácii amatérskeho podniku sa venoval celý život. Prvý ročník sa išiel v januári 1979 a Sabine bol hlavný organizátor. Zahynul pri nehode sprievodného vrtuľníka počas Dakaru 1986.

Najhojnejšia účasť

Popularita závodu rástla a z amatérskej súťaže sa stal profesionálny šport, do ktorého vstúpili továrenské tímy s bohatou podporou sponzorov. Najväčšia účasť bola v roku 2005, keď štartovalo 688 pretekárov. V prvom ročníku štartovalo "len" 182 pretekárov, z ktorých 74, došlo do cieľa.

Najdlhší závod

V roku 1992 sa nekončilo v senegalskom Dakare, ale až na druhom konci Afriky v Kapskom Meste. Na pretekárov čakalo spolu 12 427 km rýchlostných skúšok a prejazdov.

Koniec v Afrike

Od začiatku sa závod jazdil vždy v Afrike, aj keď sa trasa rôzne menila. V decembri 2007 však došlo k teroristickým útokom na francúzskych turistov v Mauritánii az obavy o bezpečnosť pretekárov a doprovodu (niekoľkokrát došlo k vážnym incidentom s banditami) bola rally v roku 2008 zrušená. Súťaž sa v roku 2009 presťahovala do Južnej Ameriky do Argentíny.

Najtesnejší finiš

Najmenší rozdiel medzi prvým a druhým pamätá Rally Dakar v roku 2010. To už sa išlo v Južnej Amerike a Carlos Sainz s Volkswagenom uhájil prvé miesto pred Nasser Al-Attiyahom aj na VW o obyčajné 2 minúty a 12 sekúnd. To je po 4 810 meraných kilometroch (9 030 km celkom) skutočne veľmi tesné. Robí to rozdiel len 0,027 sekundy na meraný kilometer.

Neporaziteľný Peterhansel

Najúspešnejším pretekárom je francúz Stéphane Peterhansel, ktorý vyhral dohromady jedenásťkrát, z toho šesťkrát na motocykli a päťkrát v aute. V roku 2014 poslúchol tímovú réžiu a prvé miesto prenechal v poslednej etape Nani Romovi.

Ide o život

Závod Dakar nie je pokojná vychádzka prírodou. Oficiálne pramene uvádzajú, že si od roku 1979 vyžiadal 69 ľudských životov, či už medzi pretekármi, divákmi alebo sprievodným personálom.

Politický odpor

Vatikán alebo francúzska strana zelených patrí medzi hlavných odporcov súťaže. Podľa Vatikánu sa jedná o "nezmyselnú demonštráciu sily a peňazí v miestach, kde ľudia umierajú od hladu a smädu". Podľa zelených sa jedná o "kolonializmus, ktorý musí byť vyrúbaný". Pokiaľ ide o emisie, celá súťaž vypustí za dva týždne menej emisií ako jeden Boeing 747 na trase Paríž-New ​​York.

Drsné podmienky

Niektorí pretekári bez továrenskej podpory nevidia celé dva týždne sprchu ani splachovací záchod a cez noc, kedy teplota v púšti padá k nule (alebo aj pod ňu), nezažmúria oko. Je vraj rýchlejšie si ustlať vedľa auta v spacáku na piesku než po okolí hľadať nocľah. Pretekári bez továrenskej podpory tiež vykonávajú opravy strojov svojpomocne alebo si navzájom pomáhajú.

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Proti dieselom sa dnes brojí vo veľkom, ale nízka spotreba je ich neodškriepiteľná výhoda. Náš dlhodobo testovaný Peugeot 2008 je toho jasným dôkazom. Dlhodobá spotreba sa drží pod hranicou šiestich litrov.

16. 8. 2017 | Dalibor Žák
Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Nie že by Volvo bolo výrazne horšie, ale keby sme si mali vybrať, zložíme zálohu v Mercedese. A pokojne by sme sa uspokojili aj s tým štvorvalcom.

15. 8. 2017 | Dalibor Žák
Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

BMW M5 generácie E39 patrí k najkultovejším emkovým bavorákom.. Vo svojej dobe budilo úžas výkonom 294 kW (400 koní). Jazda skoro dvadsaťročným supersedanom pôsobí opojne aj dnes, hlavne vďaka charakternému motoru. Pokiaľ o M5 uvažujete, počítajte s nákladmi na prevádzku a údržbu v poriadku stoviek eur ročne. Alebo aj viac.

13. 8. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY