vytisknout velikost písma 8 rýchlostí už nestačí. 2017 bude rokom 10-stupňových prevodoviek

Počas roka 2017 sa začne predávať hneď niekoľko áut s 10-stupňovými prevodovkami. Automat s 10 rýchlosťami má pripravený Ford, Toyota i Honda. Európske prémiové značky si zatiaľ chcú vystačiť s osem- a deväťrýchlostnými skriňami.
8 rýchlostí už nestačí. 2017 bude rokom 10-stupňových prevodoviek

Nie je to tak dávno, čo si aj luxusné autá vystačili s päťstupňovými automatmi. A sedemstupňový 7G-Tronic od Mercedesu dlho pôsobil ako roztomilá výstrednosť. Časy sa ale menia. Tlak na znižovanie emisií CO2 prinútil automobilky k hľadaniu najrôznejších spôsobov, ako umožniť motoru pracovať v meracom cykle s čo najmenším zaťažením. A pretože nekonečné predlžovanie stáleho prevodu by sa negatívne odrazilo na vnímanej dynamike v reálnej prevádzke, vydali sa výrobcovia cestou zvyšovania počtu rýchlostných stupňov v samočinných skriniach.

Osemstupňový automat ZF je dnes v prémiovom segmente prakticky všadeprítomný. Aj DSG koncernu Volkswagen existuje v sedemstupňových variantoch a Mercedes, Jeep alebo Range Rover počítajú pri radení až do deviatich. Ani to ale nie je koniec. Rok 2017 bude v znamení 10-stupňových automatických prevodoviek.

Medzi prvými ohlásil takú skriňu Ford v športovom pick-upe F-150 Raptor. Dnes už vieme, že ju dostane aj modernizovaný Ford Mustang. Ford dodáva túto skriňu konkurenčnej skupine GM, ktorá ju bude montovať do niekoľkých svojich modelov. Jedným z nich je napríklad Chevrolet Camaro ZL1. Neskôr prídu na rad mnohé ďalšie od Cadillacu Escalade až po (údajne) Corvette. GM na oplátku poskytne Fordu svoju deväťstupňovú skriňu, určenú pre modely s priečne uloženým motorom.

Rýchlejší ako dvojspojka

Planétová prevodovka od Fordu má rovnaké zástavbové rozmery ako skôr používané 6st. a 8st. skrine. A údajne radí rýchlejšie ako famózna dvojspojková prevodovka PDK od Porsche. Zmeny rýchlostných stupňov sú o 26 až 36 percent rýchlejšie.

Zaoceánske kuriozity? Možno, ale ešte sme neskončili. Desať stupňov bude mať aj rýchlostné skriňa Direct Shift-10ATM v luxusnom sedane Lexus LS novej generácie. A Honda najnovšie ohlásila 10-stupňovú prevodovku pre Odyssey modelového roku 2018. Toto osemmiestne MPV sa síce v Európe nepredáva ani predávať nebude, ale na rozdiel od vyššie uvedených prípadov to nie je športové alebo prémiový model a má poháňané výlučne predné kolesá. To naznačuje, že v dohľadnej budúcnosti sa môžeme stretnúť s 10st. skriňami v relatívne obyčajných autách.

Mercedesu aj ZF zatiaľ stačí o prevod menej

Prevodovky s vysokým počtom rýchlostných stupňov skutočne prispievajú k znižovaniu cestovnej spotreby pri zachovaní dynamiky pri športovej jazde alebo v kopcovitom teréne. Naše skúsenosti so sedem-, osem- a deväťstupňovými prevodovkami v luxusných autách ukazujú, že pri správnom naladení nemusí vysoký počet prevodov a častejšie radenie pôsobiť o nič horšie než pri šesťstupňových automatoch. Ostatne odstupňovanie "prostredných" rýchlostí býva relatívne konvenčné a najvyššie stupne si riadiaca elektronika necháva len pre pokojnú jazdu ustálenou cestovnou rýchlosťou.

Napriek všetkým uvedeným novým modelom sa ale z 10-stupňových skríň bežná záležitosť nestane. Aspoň v dohľadnej dobe. Spoločnosť ZF (ako dominantný dodávateľ prémiových značiek) aj Mercedes-Benz (ktorý využíva vlastné riešenie) sa v minulých rokoch nechali počuť, že sa to s počtom nemá preháňať. Deväť je vraj tak akurát!

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY