vytisknout velikost písma 8 neprávom prehliadaných jazdeniek, ktoré sú dobrá kúpa

Niektoré podarené jazdenky trh úplne prehliada. Veľa áut tak môžete mať s lepšou výbavou za menej peňazí. Aj tieto dobré autá samozrejme potrebujú pravidelnú starostlivosť.
8 neprávom prehliadaných jazdeniek, ktoré sú dobrá kúpa

Trh ojazdených vozidiel je pomerne komplikované bludisko. Plno ľudí sa nechá pri výbere jazdenky ovplyvniť rôznymi klišé a poverami, ktoré sú však často založené na skreslených alebo nepresných informáciách, prípadne vznikajú vinou zanedbanej starostlivosti či extrémnym zaobchádzaním zo strany samotných majiteľov. Poprípade kombináciou všetkého dohromady. Do hry samozrejme vstupujú aj sympatie k rôznym značkám a odlišný vkus.

Na trhu existuje veľa dobrých áut, ale niektoré buď ležia v tieni svojich ešte lepších príbuzných, prípadne ich ľudia prehliadajú kvôli zlej povesti celej značky. Alebo ich jednoducho neoslovuje vzhľad a imidž. Zostavili sme prehľad niekoľkých takýchto modelov, ktoré rozhodne stoja za pozornosť.

1. Citroën C4 Picasso 2.0 HDI

S francúzskymi autami to občas býva komplikované. Sú pre ne charakteristické ergonomické nedostatky, podpriemerné jazdné vlastnosti a kolísavá kvalita spracovania podľa toho, ako ďaleko je do ďalšej pauzy na obed alebo generálnej stávky.

Lenže občas sa zadarí a aj keď Citroën C4 Picasso / Grand Picasso nie je žiadny vodičský zázrak, je to pomerne podarené, praktické a veľmi priestranné MPV za pekné peniaze. Musí ale mať správny motor a ten predstavuje jedine naftový dvojliter HDI, ideálne v kombinácii s manuálom alebo klasickým meničovým automatom (robotizovanú prevodovku nekupujte).

Základná mechanika dvojlitrového dieselu je totiž veľmi spoľahlivá a ak má auto jasnú servisnú históriu a olej v ňom nebol menený po 50 000 km, malo by všetko vydržať. O filtri pevných častíc väčšina ľudí ani nevie, a keď už sa niečo stane, repas stojí zhruba 200-300 eur (a nie 1 500) a potom máte zase šesť až osem rokov pokoj.

Len netankujte štýlom "za 10 eur". Kvôli filtru pevných častíc má auto ešte nádrž na aditíva a tá sa dopočítava podľa natankovaného množstva. Keď sa plavák v nádrži sotva pohne, riadiaca jednotka nikdy nevie, koľko má toho aditíva dopočítať. Vždy berte plnú.

2. Fiat 500 1.2

To sú stále len crossovery, SUV a iné obrie krabice... Ale mnohé ženy chcú aj dnes jazdiť niečím roztomilým - a hlavne aby sa to všade vošlo. Malý Fiat 500 v retro štýle sa stále páči a navyše to nebýva nekvalitné zanedbané ojazdené auto. Pretože ho nevyrábajú lajdácki Taliani, ale Poliaci, auto drží a funguje. Vozidlá vyrobené od roku 2010 ďalej majú lepší podvozok a lepšie sa riadia.

Sem-tam nejaká hrkajúca skrutka v útrobách je len taký komický detail pripomínajúci taliansky charakter, inak s Cinquecentom problémy nebývajú. Atmosférická tisícdvestovka je jednoduchá, servisne nenáročná a jazdí za šesť litrov alebo i menej. Nie je to diaľničný stíhač, ale do mesta úplne stačí. Pozor na naftový motor 1.3 Multijet, ten neberte ani zadarmo.

Veľkou výhodou päťstoviek sú malé kilometrové nájazdy. Nie sú výnimkou auta, ktorá nenabehnú ani 10 000 km ročne. Výbava býva slušná, len nahliadnite do servisnej histórie, či auto dostalo každý rok nový olej. Trochu zamrzí slabšia antikorózna ochrana, ale zhrdzavené sú väčšinou len otlčené kusy. Hľadajte starostlivo vychovávaného "maznáčika po paničke".

3. Ford Mondeo 1.8 TDCI

Povesť naftových Fordov pošramotili predovšetkým majitelia druhej generácie naftového Mondea, ktorí do nich liali naftu z traktora a iný sajrajt, čím odpravili chúlostivé a drahé vstrekovanie. Vznikla celá séria fám a mýtov, ktoré s realitou normálnej prevádzky v rukách rozumného majiteľa nemá veľa spoločného. Kto sa o dvojkové Mondeo staral, tomu pravdepodobne slúži dodnes.

Tretia generácia Mondea je niektorými zaslepencami neprávom prehliadaná, pritom v tejto kategórii áut s naftovým motorom je to prakticky to najlepšie, čo môžete kúpiť. Aj dvojliter je výborný, ale malým zázrakom je naftová tisícosemstovka, ktorá sa dodávala bez filtra pevných častíc a so spoľahlivým vstrekovaním.

Na predaj ich je málo, majitelia si ich držia za každú cenu. A niet divu. Zliatinový motor je síce hlučnejší a v zime sa ohrieva pol hodiny, ale ak v ňom po 15 000 km meníte olej a nedávate mu za studena za uši, vydrží pokojne milión kilometrov. Do tisícosemstovky TDCI sa oplatí aj jednorázovo zainvestovať trochu viac, potom bude fungovať roky bez problémov.

4. Kia Sportage 2.0 CRDI

Chcete SUV? Ale o kórejské auto by ste si neoprel ani rebrík? Zadržte. Kia Sportage druhej generácie s naftovým motorom 2.0 CRDI je jedno z najlepších ojazdených áut svojej kategórie. Len ťažko sa hľadá vozidlo, ktoré by ho kombináciou všetkých vlastností prekonalo. Kam sa hrabe napríklad aj Škoda Yeti... Predovšetkým uchvacuje skoro až zázračná mechanická spoľahlivosť tohto Kórejčana.

Sportage vzniklo v čase, keď Kia potrebovala zásadne premeniť imidž na európskom trhu. Ku konštrukcii tak neboli použité diely s tzv. časovanou životnosťou. Tento motor drží a dokonca prekvapivo dobre znáša častý neduh slovenských motoristov - odďaľovanie výmeny oleja. Má totiž skoro sedemlitrovú náplň, ktorá sa po najazdení 10 000 km nepremení v bahno. Vlastne celkom dobre znesie aj 20 000 km, akokoľvek vždy odporúčame meniť pri jazdenke olej najneskôr po pätnástich tisícoch.

Inak je Sportage kvalitné a robustné SUV so solídnym podvozkom a užívateľsky príjemnou ergonómiou. A dokonca ešte stále narazíte na autá v sedemročnej záruke. Nebojte sa ani automatické prevodovky. Síce s ňou budete jazdiť za osem litrov nafty, ale celkovo sa jedná o spoľahlivý a bezproblémový pohon. Maximálne vás zradí upchatý EGR ventil, ale to sa dá poriešiť pomerne ľahko za pár desiatok eur a potom máte na dlhé roky pokoj.

5. Renault Grand Scénic 1.9 dCi

Aj Scénic a Grand Scénic sú dôkazom, že Francúzi tieto rodinné prepravníky vedia zvládať. Rovnako ako pri vyššie spomínanom Citroëne je aj v tomto prípade často veľmi lákavá kombinácia prijateľnej staroby, rozumného nájazdu, bohatej výbavy a zaujímavej ceny. Chce to len správny motor a kus s priehľadnou históriou. Pozor na pochybný dovoz... Pod kapotou Renaultov zvyčajne prijateľne funguje všetko, ale veľkému MPV pristane skôr diesel. A jednotka 1.9 dCi už nie je taký prúser, ako tomu bývalo skôr, napríklad pri druhej generácii Laguny. Kľukový mechanizmus nekolabuje a verzia z rokov 2009 a 2010 bola ešte bez filtra pevných častíc, takže máte o starosť menej. Aj vstrekovanie je spoľahlivé a turbo s pevnými lopatkami vydrží.

Chce to len pravidelné výmeny oleja, takže jasná servisná história je nutnosťou. Lákavý by mohol byť aj model s automatom s hydrodynamickým meničom. Spotreba takejto konfigurácie je síce vyššia, ale celková mechanická spoľahlivosť by to mala vyvážiť.

6. Škoda Octavia 1.6 TDI

Väčšina ľudí ide automaticky do väčšieho dvojlitra TDI. Menší naftový štvorvalec 1.6 TDI nahradil legendárnu jednotku 1.9 TDI a v zásade sa jedná o celkom vydarený motor. Problémom je história niektorých predovšetkým služobných áut, ktoré vodiči utrápili v ľavom diaľničnom pruhu. Z rúk starostlivého súkromníka by sa ale mohlo jednať o veľmi výhodnú kúpu, pretože príliš veľa pascí tento motor neskrýva.

Vstrekovaniu síce robí dobre kvalitná aditivovaná nafta, ale turbo vydrží, olej motor neberie (pokiaľ ho meníte po 15 000 km) a pevný zotrvačník (pre verzie s päťstupňovým manuálom) prežijú všetko, aj trochu lajdáckého vodiča s necitlivými rozjazdmi. Snáď len pozor na filter pevných častíc, ktorý sa v autách prevádzkovaných hlavne v meste zanáša.

Záleží samozrejme na histórii, ale udržiavané naftové škodovky s úplne jasnou minulosťou nie sú také riziko, ako sa o nich hovorí. Záleží samozrejme kus od kusu a tiež to chce trochu súdnosti. Naftové Octavie nabehnú pokojne 50 000 km za rok. Prax ale zatiaľ ukazuje, že oproti iným maloobjemovým dieselom 1.6 TDI ani po 250 000 km nečelí fatálnym poruchám.

7. Škoda Rapid 1.2 TSI

O motoroch TSI a ich reťazových rozvodoch nekolujú pekné historky. Avšak málo sa vie, že koncern VW na nich postupne pracoval a rozvodový mechanizmus zdokonaľoval. A tak sa stalo, že v priebehu roka 2011 prišlo konečne definitívne riešenie s pevnejšou reťazou a silnejšími rozetami.

A tento motor dostala práve Škoda Rapid. Zatiaľ čo pri všetkých ostatných škodovkách musíte podľa výrobného kódu a servisných záznamov hľadať, či má pevnejšiu reťaz a vykonanú servisnú výmenu, v Rapide máte istotu odolnejších rozvodov vždy. A jednotka 1.2 TSI je taký malý zázrak, ktorý prekvapuje pružnosťou, dynamikou, kultivovanosťou a spotrebou mimo mesto pokojne aj okolo päť litrov na 100 km.

Pre Rapid navyše hovorí aj to, že je konštrukčne veľmi jednoduchý, skoro až primitívny. Kým Octavia je už trochu komplikovaná, servisné práce na Rapide zvládne skoro každý a plno vecí si urobíte aj svojpomocne. Diely sú lacné a plno ich bude aj v druhovýrobe. A navyše sa Rapid nekradne tak často ako Octavia.

8. Toyota Auris Hybrid

Hybridy majú zvláštny imidž slniečkového bojovníka za pravdu a lásku, pritom sa len pri ich výrobe spotrebuje viac zdrojov, než keby ste prevádzkovali osemvalcový pick-up niekoľko rokov. Ale to teraz nechajme stranou, pretože napríklad hatchback Toyota Auris Hybrid je inak cenovo lákavá a veľmi spoľahlivá jazdanka. A hlavne vyzerá ako úplne normálne auto.

Pod kapotou sa nachádza absolútne spoľahlivá technika Toyoty Prius, ale nie je obalená tým zeleným pozlátkom. Hybridný pohon dokáže autom veľmi dôstojne pohnúť, od semaforu vypáli tento Auris s chuťou a nadšením. Rozhodne nebudete brzdou premávky, ak nebudete držať ručičku spotreby v polohe ECO. V reáli vie Auris Hybrid jazdiť za päť, v meste paradoxne ešte za menej.

Atmosférická tisícosemstovka je tichá a spoľahlivá, chce len po 15 000 km nový olej. A namiesto problémového CVT je tu planétová prevodovka, v ktorej sa skutočne nemá čo rozbiť. Sada akumulátorov má životnosť zhruba osem rokov, potom stráca kapacitu. Ale Toyota má na svoje hybridy špeciálny servisný program, aj na jazdenky, a takmer všetky autá na slovenskom trhu majú úplne jasnú minulosť a pravidelný servis.

Ak riešite spotrebu a z nejakého dôvodu nemáte radi diesel (napríklad kvôli tvrdému chodu), je toto skvelá alternatíva. Navyše pri dnešných zložitých Dieseloch, ich filtroch pevných častíc, EGR ventiloch, rozvodoch a zakarbonovaniu sa javí investícia do novej sady akumulátorov v hybride raz za osem rokov ako úplne znesiteľný a vlastne aj zanedbateľný výdavok.

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY