vytisknout velikost písma 8 faktov, ktoré nám o Mercedese-Benz triedy X prezradili koncepty

Mercedes-Benz triedy X technicky vychádza z Nissanu Navara. Na trh dorazí nový pick-up koncom budúceho roka. Mercedes je prvá prémiová značka, ktorá mieri do segmentu stredne veľkých pick-upov.
8 faktov, ktoré nám o Mercedese-Benz triedy X prezradili koncepty

Minulý týždeň naštartovala automobilka Mercedes novú kapitolu svojej histórie. Vôbec prvýkrát sa vydáva do segmentu terénnych pick-upov strednej veľkosti, ktoré sme doteraz poznali skôr ako pracovné autá. Zaujímavé je, že zákazníci si ešte nikdy v tejto kategórii nemohli zaobstarať prémiové vozidlo. Mercedes bude vôbec prvý. Zároveň si môžeme byť prakticky istí tým, že nebude posledný...

Prečo sa pustil Mercedes do kategórie pick-upov? Je to celkom prosté. Keď sa pozriete do ponuky tejto značky, nájdete obrovské množstvo modelov naprieč celým spektrom. Od tých vôbec najmenších v podobe Smartu cez mnoho klasických osobných a športových automobilov až po úžitkové alebo rovno nákladné vozidlá. Ak sa niekto niekde spýtal, "čo ďalej", pick-up bol jednou z mála kategórií, ktorú Mercedes zatiaľ nepokrýva. Navyše automobilka predpokladá medzi stredne veľkými pick-upmi zaujímavý predajný nárast, pretože tento segment možno celkom úspešne predávať po celom svete.

DSC0049.jpg

Prvé výskumy a štúdie začal Mercedes podnikať už v roku 2011. Vývoj samotného vozidla prebiehal posledné dva roky (čo znamená, že Mercedes dlhšie skúmal trh, ako fakticky pracoval na aute). To nie je príliš dlhá doba vzhľadom na to, že tento výrobca doteraz podobné auto vôbec neponúkal. Dôvod takto rýchleho postupu už pravdepodobne poznáte. Základnú techniku ​​poskytla aliancia Renault-Nissan. Inak povedané, Mercedes-Benz triedy X bude vychádzať z Nissanu Navara.

Zatiaľ sme si mohli prezrieť iba dva koncepty. Mercedes navyše nezverejnil prakticky žiadne konkrétne údaje. Napriek tomu ale bolo povedané dosť na to, aby sme si urobili slušný obraz o tom, ako bude sériový automobil vyzerať a čo zákazníkom ponúkne. Tu je osem hlavných skutočností, ktoré nám dvojica efektných konceptov prezradila o budúcej triede X.

1. Navaru v ňom skoro nespoznáte

Iste, ak ste aspoň trochu oboznámení s ponukou terénnych pick-upov, potom vám budú ľudia z Mercedesu len ťažko nahovárať, že trieda X je úplne nový model. Hlavne pri pohľade z boku je zrejmé, odkiaľ vietor veje. Základný tvar kabíny je zhodný s tým, čo má Navara alebo Renault Alaskan, ako chcete.

Predná a zadná časť sa ale líši naozaj výrazne. Zadné partie sú v prípade konceptov ešte trochu sci-fi. My sme si ich vyložili tak, že Mercedes plánuje aj z tohto pohľadu vozidlo výrazne odlíšiť, rovnako ako to urobil v prípade masky, kapoty a vôbec celej prednej části.

DSC0040.jpgDSC0045.jpg

Rozmery karosérie zatiaľ ešte nepoznáme. Vie sa však (a na prvý pohľad to je z konceptov tiež vidieť), že Mercedes bude širší. Automobilka ukázala jeden civilný koncept a jeden drsný off-road špeciál. Či sa môžeme v budúcnosti tešiť na niečo v štýle Mercedes-Benz triedy X "na druhú", to v tejto chvíli nevieme. Zmysel by to však dávalo a zákazníci by sa určite našli.

Možno ešte viac sa bude trieda X líšiť od svojho darcu techniky v interiéri. Ľudia od Mercedesu sľubovali kvalitné materiály, všetky systémy známe z osobných vozidiel, skrátka všadeprítomnú prémiovosť. Tá ale bude kontrastovať s prvkami prevzatými priamo z neprémiových súrodencov. A tak pri akomkoľvek luxusu nájdete na stredovom paneli napríklad ovládače klimatizácie a pohonu všetkých kolies, ktoré používa aj Nissan. Čo je trochu škoda.

2. K dispozícii bude aj šesťvalec

Mercedes chce svojím terénnym pick-upom osloviť pomerne široké spektrum zákazníkov. Najmä si ale brúsi zuby na dobre zaistených aktívnych ľudí, pre ktorých už začína byť kategória SUV nudná alebo ktorí skrátka potrebujú občas využiť schopnosti týchto áut. Takí totiž majú do príchodu triedy X na celom trhu v podstate smolu. Tomu bude zodpovedať aj ponuka motorizácií. Vrcholné prevedenie dostane hneď od začiatku šesťvalcový diesel.

DSC0054.jpgDSC0060.jpg

Aj keď šesťvalec celkom nedávno dorazil pod kapotu VW Amarok, stále nie je taká pohonná jednotka v danej kategórii obvyklá. Mercedes nechcel špecifikovať, o aký presne motor ide. Každopádne to ale nie je jednotka od Renaultu alebo Nissanu. Vrcholnému prevedenie triedy X všeobecne dopraje Mercedes vlastnú techniku, teda motor i prevodovku. Tá bude vždy automatická.

Cenovo dostupnejšie prevedenie budú mať štvorvalce aj prevodovky od Nissanu. V týchto prípadoch si zákazníci budú môcť vybrať medzi automatom a manuálom. Pohon všetkých kolies však dostanete vždy, rovnako ako napríklad dvojitú kabínu. Tá bude jedinou možnosťou pre chystaný Mercedes. Mimochodom, predstaveneé koncepty mali pod kapotou štvorvalcové motory.

3. Zadná náprava je vždy päťprvková

Nissan Navara sa vyrába s dvoma verziami zadnej nápravy. Pri pracovných variantoch nájdete tuhú nápravu s listovými perami. Civilnejšou alternatívou určenou pre dvojitú kabínu je tzv. päťprvkové zavesenie, doplnené o vinuté pružiny. Pretože sa bude trieda X predávať iba vo verzii Double Cab, je logické, že tu nenájdete nič iné ako päťprvkové nápravu. A to bez ohľadu na konkrétne zvolený motor. Nejde však priamo o nezávislé zavesenie, aké používal napríklad starý Nissan Pathfinder, ale o inak zriadenú nápravu, ktorá je v základe tuhá.

DSC0081.jpg

Ľudia od Mercedesu na prezentácii v Štokholme hovorili, že základ Nissanu posunuli ešte ďalej, no na pohľad sú obe riešenia identické. Rozdiely máme hľadať v odlišnom naladení. Trieda X by mala byť pohodlnejšia než jej neprémioví súrodenci a mala by ponúknuť aj istejšie jazdné vlastnosti. Uvidíme, aká bude realita.

4. Tešte sa na dve verzie pohonu všetkých kolies

S voľbou konkrétneho motora bude súvisieť aj systém pohonu všetkých kolies. Štvorvalce - bez ohľadu na typ prevodovky - dostanú vždy priraditeľný pohon prednej nápravy tak, ako to poznáme z Nissanu (preto tiež budú v aute zhodné ovládače). Chýbať nebude ani možnosť uzavrieť zadný diferenciál. Šesťvalec však pracuje s technikou Mercedes. To okrem iného znamená prítomnosť stáleho pohonu všetkých kolies s klasickým medzinápravovým diferenciálom.

5. Odvezie až 1,1 tony

Možnosť prevážať ťažké náklady je pri podobných autách veľmi dôležitá. Mercedes si je toho dobre vedomý. Trieda X odvezie náklad ťažký až 1,1 tony. Je pravda, že na trhu nájdeme ešte schopnejšie terénne pick-upy, ale tie používajú zadné listové perá. Daňou za vyššiu nosnosť je potom zhoršený jazdný komfort v nezaťaženom stave.

DSC0117.jpgDSC0135.jpg

Možno ešte dôležitejšia je hmotnosť prívesu. Pripravovaný Mercedes utiahne až 3,5 tony. Počíta sa tiež s prítomnosťou redukčnej prevodovky.

6. Ponúkne bohatú výbavu a veľké možnosti individualizácie

Letmý pohľad do interiéru konceptov celkom jasne ukázal, že ponuka rôznych prvkov výbavy bude bohatá. Mercedes chce dopriať zákazníkom kombináciu pracovných schopností s luxusom, na ktorý sú zvyknutí z ostatných modelov. Nebude tomu inak ani v oblasti bezpečnosti a asistenčných systémov. Trieda X dostane ultrazvukové senzory, kameru aj radar dlhého dosahu. To nám naznačuje prítomnosť parkovacích asistentov, stráženia jazdných pruhov alebo adaptívneho tempomatu. Chýbať nebudú ani kamery pokrývajúce celé okolie vozidla a diódové svetlá.

DSC0062.jpgDSC0127.jpg

Mercedes počas vývoja identifikoval takzvané "pravidlá kategórie pick-up". Podľa prieskumov je v tomto segmente slušný dopyt po ďalších možnostiach individualizácie. Budúci zákazníci sa preto môžu tešiť napríklad na rôzne rolety zakrývajúce korbu alebo rovno na nadstavby. Ostatne rozdielnosť oboch konceptov, keď jeden stojí na diskoch s veľkosťou 22 palcov a druhý používa ťažké off-roadové pneumatiky, tiež všeličo naznačuje.

7. Vyrábať sa bude v Španielsku a v Argentíne

Hlavnými trhmi by pre pripravovaný Mercedes-Benz triedy X mali byť Latinská Amerika, Európa, Južná Afrika a Austrália. Celkovo však pôjde o globálny model. Mercedes si je dobre vedomý toho, že predajné čísla na jednotlivých trhoch nebudú úplne dychberúce, ale v súčte by všetko malo dať zaujímavé výsledky.

Výrobu zabezpečia dve továrne. Exempláre určené pre Európu, ale aj pre JAR, Rusko alebo Austráliu, budú vznikať v Barcelone, kde vyrába svoje automobily Nissan. Druhú časť produkcie obstará nová továreň v argentínskej Córdobe.

8. V predaji od konca budúceho roka

Sériový Mercedes-Benz triedy X dorazí na trh koncom budúceho roka. Kedy presne sa finálne prevedenie predstaví verejnosti, to na švédskej prezentácii nechcel nikto povedať. Príliš dlho by sme ale čakať nemali.

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY