vytisknout velikost písma 6 vecí, ktoré možno zmenia váš názor na kamionistov

Kamióny nejazdia po cestách pre zábavu. Nákladná cestná doprava je chrbticou celej ekonomiky. Presunúť všetku nákladnú dopravu na železnici nemožno. Možno si to neuvedomujete, ale kamioňáci dávajú pozor aj za vás. Nerobte vodičom nákladných áut naschvály.
6 vecí, ktoré možno zmenia váš názor na kamionistov

Cestná nákladná doprava je chrbticou ekonomiky. Zatiaľ sa ešte nikomu nepodarilo vymyslieť efektívnejší spôsob dopravy tovaru z miesta A na miesto B. Nie, železnica to skutočne nie je, inak by dopravcovia na koľaje už dávno prešli. Aj keď si dôležitú funkciu kamiónovej dopravy ľudia všeobecne uvedomujú, veľakrát nedokážu (aspon z pohľadu vodiča osobného auta) s vodičmi kamiónov na cestách vychádzať. Robia im často aj zbytočné naschvály, ktoré niekedy plynú z neznalosti, inokedy len z nepochopenia toho, čo a prečo práve "kamioňák" robí.

Dali sme dohromady niekoľko bodov, ktoré vám snáď pomôžu lepšie sa vžiť do kože vodičov nákladných súprav. Možno k nim potom budete o niečo zhovievavejší.

1. Kamióny nejazdia na výlet, ale preto, že musia

Nikto sa s naloženým kamiónom nejazdí len tak prejsť. Vodiči nákladných áut si nejdú len tak pojazdiť do kolóny na bratislavskom okruhu preto, že ich to baví, ale preto, že musia niekam odviezť tovar a iná, komfortnejšia a rýchlejšia cesta k dispozícii nie je. Ak vám vadí kamiónová doprava okolo Bratislava, pýtajte sa hlavne svojho voleného zástupcu, prečo už dávno nestojí niektorý zo sľúbených obchvatov hlavného mesta, hoci plány na ne existujú už niekoľko rokov.

Veľké firmy dnes fungujú na logistickom systéme "just-in-time". Prevádzkovať obrovské sklady totiž stojí veľa peňazí, preto sa skladovanie vlastne presunulo na cesty. Kamióny privezú diely a tovaru priamo na výrobnú linku, prípadne priamo do regálov v obchodoch v nákupných centrách.

Aj keby boli nákladné autá stopercentne autonómne, rovnako z cesty nezmiznú. Bohužiaľ súčasná slovenská cestná sieť zodpovedá objemu dopravy zhruba z polovice 90. rokov, preto máme pocit, že kamiónov je na cestách príliš veľa. Kapacita a stav cestnej siete nedrží krok s potrebami ekonomiky. 

Môžeme diskutovať o tom, či nevhodne nastavené mýto nespôsobuje to, že sa niektorí sporiví dopravcovia snažia diaľniciam za každú cenu vyhnúť a jazdia po cestách nižšieho rádu, ktoré nie sú pre kamiónovú dopravu prispôsobené už vôbec. To je ale už iný príbeh.

2. Kamión ide len tak rýchlo, ako môže

Množstvu vodičov vadí, keď kamión jazdí pomaly. V skutočnosti ale rýchlosť kamiónu neobmedzuje výkon vozidla, ale zákon. Podľa vyhlášky smie ísť vozidlo s hmotnosťou cez 3500 kg najviac 80 km/h. Moderné kamióny našťastie mávajú už dostatočne veľký výkon a rýchlosť spoľahlivo udržujú aj v diaľničnom stúpaní.

Niekedy dochádza ku kurióznym situáciám, kedy dobehnete nákladné auto idúce napríklad šesťdesiat a keď ho začnete predbiehať, zistíte, že pred ním ide pomaly osobné auto a vodiča kamiónu zdržiava. Ten sa ale do predbiehania len tak pustiť nemôže. Okrem iného aj preto, že nemá možnosť krátkodobého zvýšenia rýchlosti, aby predbiehací manéver dokončil včas.

Na diaľnici sa tak stretávame s tým, kedy sa kamióny predbiehajú veľmi dlho malým rozdielom rýchlosti. Problém je v kalibrácii tachografu a tiež v tom, o koľko si vodič nákladného auta dovolí prekročiť zákonom stanovený limit. Väčšinou to upravuje dopravca, ktorý niektorým vodičom striktne zakazuje prekročenie o jediný kilometer za hodinu, iní tolerujú prekročenie napríklad o 3 km/h a podobne. Tiež je otázka, čo je horšie. Dva predbiehajúce sa kamióny, alebo niekto, kto ide stále v prostrednom alebo ľavom diaľničnom pruhu hlboko pod rýchlostným limitom a nie je schopný využívať voľný pravý pruh?

Najväčším nešvárom vodičov osobáku je to, že napríklad v tuneloch alebo na diaľniciach, kde je dočasné obmedzenie na 80 km/h, idú výrazne pomalšie ako nákladné auto. Keď vám tachometer ukazuje 80 km/h, vedzte, že v skutočnosti by vám polícia zmerala približne 70 km/h. Nákladné auto ho má presne kalibrovaný a zdržovať za sebou kamión konkrétne v stúpaní je to najhoršie, čo môžete urobiť.

Nečudujte sa preto, keď sa potom na vás kamioňák nervózne nalepí. Nemal by to robiť, ale tiež je to len človek a vy ho zbytočne pripravujete o drahocennú získanú kinetickú energiu aj o skóre spotreby, ktoré jeho zamestnávateľ pravdepodobne sleduje. Ak skrátka idete bez konkrétneho a právneho dôvodu tak pomaly, že vás dochádzajú kamióny, je niečo zle s vami, nie s nimi. Mimochodom, zákon dokonca hovorí, že ak nemôžete udržiavať rýchlosť jazdy vyššiu ako 80 km/h, musíte z diaľnice zísť. Vedeli ste to?

3. Kamión nebrzdí tak dobre, ako si myslíte

Vodiči osobných áut majú tendenciu vodičom kamiónov oznamovať vlastnú predstavu o bezpečnosti a plynulosti premávky tým, že sa zaradia tesne pred nich a šliapnu na brzdu. Niektoré moderné kamióny už disponujú bezpečnostným systémom, ktorý začne sám brzdiť, ale zase nemôžete brzdový systém kamiónu preceňovať. Naložený kolos má hmotnosť 40 ton a ani cez mnohonásobne vyššiu styčnú plochu s vozovkou (vďaka väčšiemu počtu širokých kolies) nemôže zastaviť tak dobre ako osobné auto.

Toto "školenie vybrzďovaním" je jedna z najhorších vecí, ktorých sa môžete na ceste dopustiť. Dobre si premyslite, či to máte za potreby. Veľa vodičov kamiónov má navyše palubné kamery, ktoré sledujú prevádzku okolo, takže ak to pred ním bezdôvodne "zašliapne", skôr to celé pôjde na vaše triko.

4. Kamión často nemôže ísť pri krajnici

Na úzkych cestách mávajú vodiči často pocit, že kamión ide prostriedkom a úmyselne bráni v predbiehaní. Problém je v tom, že zo stromov okolo cesty siahajú vetvy do vozovky a vysoké nákladné auto by do nich narážalo. Nebojte sa, akonáhle bude miesto, vodič kamiónu vás pustí. Alebo snáď chcete, aby na vás zhodil obrovský konár? Kamióny tiež niekedy jazdia ďalej od krajnice kvôli obave z nestabilného podložia okraja cesty. Prípady, kedy sa pod naloženým nákladným autom prepadne vozovka pri krajnici, nie sú vôbec zriedkavé.

5. Kamión si musí do ostrých zákrut nabehnúť

Najmä v obci, ale aj v úzkych zákrutách si musí vodič kamiónu nezriedka nabehnúť do protismeru, aby úsekom prešiel. Pre niektorých vodičov je nepochopiteľné, prečo kamión bliká doprava, ale nabieha si doľava. Niektorí kamioňáci tiež radšej pustia vodičov osobných áut, pretože potrebujú priestor. Ak teda kamión s právom prednosti v jazde zastaví a bliká na vás, pravdepodobne to znamená, že vás púšťa, pretože potrebuje v križovatke viac voľného priestoru.

Na toto si dajte veľký pozor na viacprúdových cestách. Pod blikajúci kamión nikdy nevchádzajte! Môže totiž náhle začať ostro zatáčať a celým návesom by do vás narazil. Za tieto úplne zbytočné nehody si môžu vodiči osobných áut sami tým, že sa snažia okolo kamiónu za každú cenu prepchať. S tým súvisí ďalší bod:

6. Vodič kamiónu vás nemusí vidieť

Pre vodiča kamiónu je veľmi ťažké mať stopercentný prehľad o tom, čo sa deje v bezprostrednej blízkosti jeho auta. Niektoré moderné nákladné autá už majú cúvacie kamery, ale na to sa nemôžete spoliehať. Najviac obmedzený výhľad má vodič nákladného auta priamo pred kabínou a tiež pod pravými dverami spolujazdca (ak sa bavíme o nákladnom aute s volantom vľavo).

Nákladné autá majú síce veľká zrkadlá, ale napríklad v horšom počasí môžu mať ich vodiči značne zhoršený výhľad. Ak teda idete okolo kamiónu, snažte sa dodržiavať väčší odstup a manéver zbytočne nenaťahujte. To platí najmä v situácii, keď sa rozhodnete na viacprúdovej ceste kamión podísť sprava alebo sa vedľa neho postavíte na križovatke.

Snažte sa počínať si tak, aby vás mohol vodič kamiónu vždy vidieť, ak sa pohybujete v jeho blízkosti. Najjednoduchšou poučkou je, že keď vidíte v zrkadle tvár vodiča nákladného auta, vidí aj on vás.

My chápeme, že vám vadia dva predbiehajúce sa poľské kamióny, pretože kvôli nim musíte spomaliť a následne zase akcelerovať na cestovnú rýchlosť. Je ale potrebné si uvedomiť, že aj nákladné auto je právoplatný účastník cestnej premávky, ktorého prevádzkovateľ platí dane, mýto a zmluvné poistenie (dúfajme). A predovšetkým sa bez nich nezaobídeme. Na bicykli alebo elektrickej dodávke sa všetok ten materiál do tovární a tovar do obchodov vážne nedovezie.

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák
Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

5. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Ďalší dlhodobý test bude patriť Škode Fabia Combi. Čaká nás pol roka s novým litrovým trojvalcom 1.0 TSI. Konkrétne ide o verziu s výkonom 81 kW, teda o vrcholnú motorizáciu. Fabia prišla do testu vo výbave Style a s niekoľkými príplatkovými prvkami.

4. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY