vytisknout velikost písma 5 zaujímavých jazdeniek, ktoré už nebudú strácať na cene

Relatívne dostupné auto nemusí nutne strácať na hodnote. Cenu si najlepšie držia autá v sériovom stave s históriou. Na rozumnú investíciu stačí okolo 3-tisíc eur. Skvelý športiak s rastúcou hodnotou môžete mať za 20-tisíc. Ide o to zobrať odvahu a jednoducho nakupovať. Lacnejšie už nebudú.
5 zaujímavých jazdeniek, ktoré už nebudú strácať na cene

Hovorí sa, že kúpiť si auto je z finančného hľadiska to najhoršie, čo môžete urobiť. Vo väčšine prípadov je to samozrejme pravda, ale existuje pár áut, ktorých cena už klesať nebude. Skôr naopak. A teraz nemáme na mysli miliardové exkluzivity ako Ferrari 250 GTO, ale úplne bežné autá.

Prinášame prehľad piatich zaujímavých a vodičský atraktívnych áut, ktorých ceny cien prestali klesať a v posledných niekoľkých rokoch majú skôr mierne vzostupnú tendenciu. Zároveň sme sa snažili vybrať autá, ktorým cena ešte nevystrelila do nedostižných výšin. Ako pomyselnú hranicu sme si stanovili 35-tisíc eur. Jasne, môžete si kúpiť Ferrari 430 Scuderia, tomu cena vážne neklesne. Ale auto za 100-tisíc je už trochu mimo rámec väčšiny ľudí.

Nasledujúce autá majú jedno spoločné: Veľmi zle sa zháňa originálny kus nezasiahnutý samozvaným tunerom, prípadne nezhuntovaný na okruhu. Tým skôr potom ale hodnota originálneho udržiavaného kusu už len porastie.

Škoda Octavia RS I. generácie (asi 3 000 eur)

Plusy

  • Udržiavaný originál budú fanúšikovia vyvažovať zlatom
  • Možno ju používať ako normálne auto

Mínusy

  • Z vodičského pohľadu to nie je zas taká sláva
  • Stále je to len jednotková Octavia...

Asi nemusíme pripomínať, že škodovky majú na slovenskom trhu špecifické postavenie. Pretože nás ale dnes zaujímajú vodičsky atraktívne autá, namiesto jednotkovej Octavie 1.9 TDI volíme do nášho zoznamu prvú generáciu modelu Octavia RS. Nesmejte sa, ono je to totiž zaujímavé a vlastne celkom nedocenené auto.

Škoda-Octavia-RS-1.jpgŠkoda-Octavia-RS-2.jpg

Problém bude nájsť kus, ktorý by stál za úvahu. Väčšinu ich totiž napadol laminátový mor samozvaných garážových tunerov, ktorí nejakým záhadným spôsobom nadobudli dojem, že technike rozumejú lepšie ako vývojové oddelenie celej automobilky s miliardovým rozpočtom. Hľadajte auto, ktoré má pokiaľ možno originálnu karosériu a interiér bez tunerských doplnkov. Práca s takýmto kusom potom bude jednoduchšia.

Celkem bežný je načipovaný motor, iné kolesá a znížený podvozok, ale s tým sa dá stále niečo robiť. Obrovskou výhodou je dostupnosť dielov i ich ceny. A tiež to, že na Octavii zvládne pracovať skoro každý. Motor 1.8 Turbo patrí ešte medzi tie spoľahlivejšie záležitosti a pokiaľ bude mať jednotková Octavia RS originálne nastavený podvozok, vôbec nejazdí zle a vlastne vie vodiča zabaviť. Nečakajte ale skutočný športový charakter, skôr len príjemnú a svižnú jazdu. Pretože je zachovalých originálnych kusov veľmi málo, ceny už padať nebudú.

Mazda MX-5 (asi 5 000 eur)

Plusy

  • Skvelý klasický športiak
  • Jednoduchá údržba a lacná prevádzka

Mínusy

  • Ako väčšina Japoncov tej doby hrdzavie
  • Trochu "gay" image

Mazdu MX-5 môže považovať za auto pre "štvorpercentný" len ten, kto tomu nerozumie. Miata je totiž úplne klasická záležitosť a snáď reálne najdostupnejšie vodičsky atraktívne športové auto. Je to dôkaz, že človek nepotrebuje 500 koní, aby sa za volantom bavil. Mazda MX-5 naučí vodiča s autom pracovať a rýchlosť si zaslúžiť. Alebo zhodíte strechu a vyrazíte len tak na pokojnú prechádzku odnikiaľ nikam.

Mazda-MX-5-1.jpgMazda-MX-5-2.jpg

Bohužiaľ aj prvé dve generácie MX-5 boli napadnuté tunerským morom, bolo to také nešťastné obdobie. Veci sa ale menia k lepšiemu a majitelia sa snažia Miatu vracať do pôvodného originálneho stavu. Výhodou je aj široká komunita fanúšikov, ktorí vedia poradiť a dohľadať históriu predávaného kusu. Jedná sa ale o obľúbené náradia na rôzne voľné okruhové dni, takže je nutné počítať s tým, že niektoré autá za sebou nebudú mať úplne jednoduchý život.

Na druhú stranu je mechanika MX-5 veľmi trvanlivá. Jediným prirodzeným nepriateľom je korózia. A potom samozrejme nestarostlivá majiteľ. Pekné autá už ale nestrácajú na cene a napríklad druhá generácia po facelifte so silnejším motorom, šesťstupňovou prevodovkou a samosvorom je veľmi nedostatkový tovar, ktorého cena už má pár rokov skôr rastúcu tendenciu. Kupujte, čoskoro nebudú.

Porsche Boxster / Cayman (asi 20 000 eur)

Plusy

  • Úplne podmanivý charakter
  • Relatívne rozumné prevádzkové náklady

Mínusy

  • Manuál je nedostatkový tovar
  • Vysvetľovanie, prečo ste si nekúpili 911

Môžete namietať, že namiesto Boxstera si môžete kúpiť práve MX-5 a dostanete 90% zážitkov za tretinu peňazí. Ale až vám začne chýbať pri MX-5 výkon, tak začnete utrácať za kompresory a ďalšie a ďalšie tuningové diely, až sa nakoniec dostanete s investíciami na úroveň cien, kde slušný Boxster od Porsche začína. A stále bude Porsche jazdiť o kúsok lepšie.

Porsche-Boxster.jpgPorsche-Cayman.jpg

Porsche Boxster a technicky príbuzné kupé Cayman stoja v tieni prestížnejšej 911 a nikdy nebudú drahšie ako ona. To je situácia, z ktorej môžete ťažiť. Na Boxster alebo Cayman s jasnou históriou vám vážne stačí 20 tisíc eur. Pre niekoho je to veľa peňazí, ale dostanete naozaj zábavné a skvelé športové auto, ktoré na hodnote už strácať nebude. Pokiaľ ho teda nerozvesíte o strom alebo mu neutrápíte motor na okruhu.

Ako tak rastú ceny 911, dvíhajú sa z dna aj Boxster a Cayman. Žiaduce sú predovšetkým druhej generácie. Kto sa ale odvezie s Caymanom na základnom mechanickom podvozku a s manuálom, čaru tohto športiaku prepadne. A Boxster k tomu pridáva ešte zážitok z jazdy bez strechy nad hlavou. Síce vás budú hejteri dráždiť otázkami, prečo ste si radšej nekúpili rovno 911, ale na priemernej slovenskej okreske je toto "lacnejšie" Porsche jednoducho lepšie a vodičsky zaujímavejšie auto.

BMW M3 E46 (asi 20 000 eur)

Plusy

  • Nezameniteľný charakter radového šesťvalca S54B32
  • Najlepšie športové auto svojej doby

Mínusy

  • Stav niektorých kusov a prevodovka SMG
  • "otuneným" kupé radu 3 s logami M jazdí kdejaký trkvas

Na začiatku nového tisícročia bola značka BMW na úplnom vrchole. Keď prišla nová generácia modelu M3 založená na kupé radu 3 generácie E46, bola to senzácia. Toto auto uchvacuje ešte dnes a hoci nové generácie modelov M3 a M4 sa posunuli po dynamickej a technickej stránke inam, tradicionalisti im nejako nemôžu prísť na chuť. Turbo a umelý zvuk motora z reproduktorov skrátka ku klasickému "emku" nesedí.

BMW-M3-E46-1.jpgBMW-M3-E46-2.jpg

BMW M3 E46 sa už odrazilo od cenového dna, najlacnejšie boli niekedy okolo roku 2013. Vždy, keď vidíte video z Nordschleife, ako niekto vyrámovanú M3 rozvesí o zvodidlá, hodnota tých prežívajúcich originálnych zase poskočí. Už ich prežíva naozaj málo. Nájsť pôvodné kupé s manuálom bez akéhokoľvek tuningu je vskutku detektívna práca. Súčasní majitelia cítia investičný potenciál a do sveta ich posielať nechcpú.

Skôr je pravidlom, že "podozrivo" lacný kus na predaj bude potrebovať investície. Či už do motora, alebo podvozku, prevodovky či diferenciálu. Ovšem diely nestojí absolútna nezmysly, na E46 sa dá pracovať relatívne ľahko a ak neprejde piest blokom motora, všetko sa dá riešiť. Investícia by sa mala za pár rokov vrátiť. Nezostáva než hľadať a "ukecávat" súčasných majiteľov.

Porsche 911 997 (asi 35 000 eur)

Plusy

  • Snáď najväčšia automobilová ikona
  • Nezameniteľný charakter a vodičský zážitok

Mínusy

  • Trh zaplavovaný štvorkolkami v automate
  • Udržať ju v prevádzke nebude zadarmo

Porsche 911 nie je len absolútne špičkové športové auto a automobilová ikona, ale aj akýsi nástroj vyjadrenia spoločenského postavenia. Mnoho ľudí si neobstaráva 911 k tomu, aby si užívali charakteristické vlastnosti plynúce z koncepcie "všetko vzadu", ale jednoducho preto, aby ostatným ukázali, že sú úspešní a že na to majú. Presne podľa hesla "kupujeme si veci, ktoré nepotrebujeme, za peniaze, ktoré nemáme, aby sme urobili dojem na ľudí, ktorí sú nám ukradnutí". To stimuluje dopyt a ceny sa potom drží hore.

Porsche-911.jpg

Je celkom jedno, o akej generácii Porsche 911 sa bavíme, pretože drahé sú všetky. Najdostupnejšou cestou je generácia 996, prvý "vodník". Ten ale neláka dizajnom, hoci jazdí skvele a skoršie problémy so spoľahlivosťou už sa podarilo doriešiť. Teraz sú v kurze posledné atmosférické 911 generácie 997. Za 35-tisíc eur ich ešte kúpite, ale poponáhľajte sa, už začínajú utekať. Špeciálna edícia ako napríklad GTS stojí prakticky rovnako ako novšia 991, niekedy aj viac.

Najväčší problém Porsche 911 je v tom, že nikdy neviete, akú má za sebou minulosť. Komu funguje a stará sa o ňu, ten ju do sveta posielať len tak nebude. Veľa áut potrebuje investíciu do motora alebo podvozku. Veľakrát je lepšie rovno kúpiť lacno auto s "buchnutým" motorom. Rovnako je reálne riziko, že ho budete musieť raz robiť. Vyvádzať s autom každý víkend na okruhu a olej meniť po 30 000 km vážne nerobí dobrotu ani inak robustnej 911. Udržiavané kusy s malým nájazdom sú potom príšerne drahé, najmä pokiaľ ide o manuál a pohon zadných kolies. O kabriolet v štvorkolke a v automate zas nadšenci toľko nestoja.

Zatiaľ čo vyššie uvedené vozidlá sa dajú ešte prevádzkovať s relatívne rozumnými nákladmi zodpovedajúcimi bežným autám, pri 911 už porekadlo o opici a banánoch platí do bodky. Chcite pokiaľ možno úplne obyčajný kus bez adaptívneho podvozku a keramických bŕzd. Tam sú ceny dielov ešte rozumné. Inak sa pripravte na to, že budete platiť. A veľa. So servisom sa potom obráťte na nezávislú špecializovanú dielňu.

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák
Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

5. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Ďalší dlhodobý test bude patriť Škode Fabia Combi. Čaká nás pol roka s novým litrovým trojvalcom 1.0 TSI. Konkrétne ide o verziu s výkonom 81 kW, teda o vrcholnú motorizáciu. Fabia prišla do testu vo výbave Style a s niekoľkými príplatkovými prvkami.

4. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY