vytisknout velikost písma 5 vecí, ktoré by ste mali vedieť o BMW i3 [Prvé dojmy z jazdy]

V okolí holandského Amsterdamu sme vyskúšali bavorák s elektrickým pohonom. Je úplne iný ako ostatné modely BMW a úplne iní majú byť aj jeho zákazníci.
5 vecí, ktoré by ste mali vedieť o BMW i3 [Prvé dojmy z jazdy]

1. Jazdí parádne

Nebudeme chodiť okolo horúcej kaše a to najpodstatnejšie si povieme rovno: jazda s BMW i3 vás bude baviť. Nie takým tým spôsobom ako v Toyote Prius, kedy súťažíte sami so sebou o každý deciliter na ukazovateli priemernej spotreby, ale ako s normálnym autom.

Prvý sériový elektromobil v histórii BMW je poháňaný elektromotorom s výkonom 170 koní a krútiacim momentom 250 Nm. To sú hodnoty porovnateľné napríklad so Seatom Leon FR 1.8 TSI, ktorý by ste určite nepovažovali za pomalý.

Leon som nevybral pre ilustráciu náhodou. Má totiž úplne rovnaké udávané zrýchlenie 0-100 km/h ako BMW i3: 7,2 s. Takže nie je divu, že keď prvýkrát otočíte kruhovým voličom vpravo na stĺpiku riadenia do polohy D a zošliapnete "plyn", zrýchlenie je úplne presvedčivé.

BMW i3 2.jpgBMW i3 12.jpgBMW i3 13.jpg
Z ľadviniek je obyčajný štylistický prvok, ale na jazdnom správaní i3 sú skúsenosti BMW cítiť.

Počas nášho prvého zoznámenia v okolí Amsterdamu BMW i3 úplne bez námahy držalo krok s okolitým prevádzkou, svižne sa prepletalo medzerami medzi autami a pri zošliapnutí plynu pôsobilo podobne rýchlym dojmom ako moderné preplňované dvojlitre.

Vytiahol sa aj tím zodpovedný za akustiku: miesto trolejbusového hvízdania typického pre elektromobily počujete pri zrýchľovaní len tlmený mechanický zvuk hlasný len toľko, aby ste mali pocit zvukovej spätnej väzby od hnacieho reťazca.

Inak je vnútri nádherné ticho, rušené len aerodynamickým svišťaním a na mokrej ceste počuteľným bubnovaním kvapiek vody v zadných podbehoch.

Možno viete, že BMW i3 má motor vzadu, čo pri pohľade na relatívne vysokú a úzku stavbu nevzbudzuje veľkú istotu. A potom si všimnete, že pekne kované kolesá v techno štýle majú síce priemer 19 palcov, ale šírku len 155 mm!

Obava , že v najbližšej mokrej zákrute pôjdete rovno, je preto pochopiteľná, avšak úplne zbytočná. Vďaka uloženiu li-ion batérií v podlahe má i3 veľmi nízko položené ťažisko a rozloženie hmotnosti "bavoráckých" 50:50. V kombinácii s dlhým rázvorom 2570 mm to znamená isté a stabilné správanie. V bežnom až stredne dôraznom tempe nie je priľnavosti nedostatok ani na mokre.

Ak zatlačíte ešte trochu viac, prichádza progresívna, čitateľná nedotáčavosť. Riadenie má rýchly prevod (2,5 otáčky medzi krajnými polohami) a je dostatočne presné.

Brzdy skoro nepotrebuje

Brzdy auto síce má a fungujú uspokojivo, ale pri bežnom jazdení príliš k slovu neprídu. BMW i3 totiž veľmi výrazne spomaľuje už pri ubratí plynu, pretože začína okamžite dobíjať. Keď chcete spomaliť pred zákrutou, väčšinou ani nezavriete plyn úplne, proste len trochu uberiete. Preto brzdové svetlá i3 fungujú inak ako v normálnych autách a rozsvieti sa, keď úroveň rekuperácie vytvorí spomaľovací účinok zodpovedajúci použitia brzdy.

Na výborných holandských cestách nemal podvozok so vzperami MacPherson vpredu a päťprvkovým zavesením vzadu žiadny priestor naznačiť, ako sa bude správať na slovenských výmoľoch. Početné retardéry však ukázali, že karoséria pôsobí nesmierne tuhým dojmom, tlmiče fungujú skvele a kolesá sa zdajú byť veľmi ľahké. Nerád by som bol zlým prorokom, ale myslím, že i3 zvládne jazdiť po Bratislave komfortnejšie než 99 percent dnešnej produkcie BMW.

Hovoríte si, že to všetko je síce fajn, ale rovnako by ste svoju trojku (päťku, X6, čokoľvek) za elektromobil nevymenili. Však to od vás ani nikto nečaká. V nasledujúcej kapitole zistíte, že BMW i3 nie je auto pre vás.

Predošlá KAPITOLY Ďalšia
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY