vytisknout velikost písma 5 luxusných bazárových SUV s nízkou cenou, ktoré určite nekupujte

Vozidlá kategórie SUV sú dnes v móde. Väčšina predajov pripadá na cenovo dostupné kompaktné modely bežných výrobcov. Niektorí ľudia ale chcú z prestížnych dôvodov jazdiť autom známej značky. Nie je problém, ponuka je široká. Lenže keď máte hlboko do vrecka, je vašou jedinou možnosťou trh ojazdených vozidiel.
5 luxusných bazárových SUV s nízkou cenou, ktoré určite nekupujte

Pred nasledujúcimi luxusnými ojazdenými SUV vás chceme obzvlášť varovať. V bazáre vás budú lákať nízkou cenou, poriadnym motorom a vskutku silnou výbavou. Ale z dlhodobého hľadiska je to väčšinou príšerná finančná pasca. Hoci tieto autá zoženiete za cenu Octavie alebo aj lacnejšie, na ich prevádzku musíte byť stále dostatočne bohatí.

Audi Q7 4.2 TDI V8

Robustné Audi Q7 nie je v zásade zlé. Lenže nájsť ho s motorom, ktorý by predstavoval bezproblémovú voľbu, je veľmi náročná úloha. Mnoho ľudí volí automaticky šesťvalec 3.0 TDI, ale to nie je nesmrteľná istota. Skôr predstavuje dobrý kompromis, pretože je rozšírený a servisy s ním vedia pracovať.

Osemvalec 4.2 TDI sa objavuje za rovnaké peniaze, ale práve to, že málo servisov tieto motory pozná, vás bude nútiť jazdiť s problémami do značkových dielní Audi. Za to si logicky priplatíte. Rovnako ako 3.0 TDI trpí osemvalec na naťahovanie rozvodovej reťaze, čo sa u nej objavuje okolo nájazdu 150 000 km.

Audi-Q7-1.jpgAudi-Q7-2.jpg

Keď už bude motor vonku (rozvody sú totiž vzadu pri kabíne), nechajte ho zbaviť karbónových usadenín. Pravdepodobne bude tiež potrebné vymeniť všetky vírivé klapky v saní. A môže sa stať, že vám servis naznačí, že by bolo vhodné vymeniť aj turbá. Obe. Akokoľvek tento motor ťahá ako lokomotíva, za prvý veľký servis necháte v opravovni 5-tisíc eur. A to sa oplatí ...

Monštruózny dvanásťvalec 6.0 TDI je nezmysel. Ničí prevodovku (už osemvalec TDI jej dáva zabrať) a z dlhodobého hľadiska predstavuje ešte väčšie riziko ako osemvalec. Bohužiaľ nemožno ani odporučiť niektorý z benzínových motorov. Šesťvalce s ťažkou Q7 nepohnú a osemvalec 4.2 FSI sa potýka s poruchovými vstrekovačmi a nánosmi karbónu. Aj napriek istej rizikovosti je tak asi jedinou akceptovateľnou voľbou šesťvalec 3.0 TDI.

BMW X6 xDrive50i

Naduté BMW X6 láka veľmi špecifickú skupinu zákazníkov a cenu si zatiaľ drží veľmi vysoko. Inzeráty už ale ukazujú, že pod 20-tisíc eur aj vrcholné a výbavou pretekajúce benzínové verzie, hlavne osemvalec X6 50i. Čo má jeden zásadný dôvod. Toto je zlý motor.

Ak funguje, cvičí s obéznym SUV rovnako ľahko ako dvojlitrové turbo s malým hatchbackom. Ale po nájazdoch vyše 100 000 km predstavuje neúmerné riziko. Predovšetkým u neho dochádza k hromadeniu karbónu v saní, turbodúchadlách aj spaľovacom priestore. Samotné čistenie motora je práca na niekoľko hodín. Pripravte sa na investíciu rádovo v stovkách eur.

BMW-X6-1.jpgBMW-X6-2.jpg

Turbá umiestnené medzi valcami podstupujú extrémnu tepelnú záťaž. Mnoho motorov, došlo tiež na to, že výrobca nastavil nezmyselne dlhý interval oleja. Pre nový olej jazdíte každých 6000 km... Motor sa zle chladí a olej sa v turbodúchadlách vypeká. Kto má auto v záruke, ten je bez starostí. Ale pri sedemročnej jazdenke bez servisnej histórie a po čiptuningu už vám automobilka nový motor za 20-tisíc eur zadarmo nedá.

Pridajte si k tomu ešte nie práve nekonečnú životnosť automatickej prevodovky, ktorá potrebuje meniť olejovú náplň, ale prakticky nikto z majiteľov to nikdy neurobil, pretože im v BMW povedali, že je doživotná. Snáď to teda nechcete byť vy, kto na tú "doživotnost" doplatí. Vymenované riziká platia pre všetky BMW s týmto motorom. Chcite radšej osvedčený a spoľahlivý diesel 30d.

Mercedes-Benz ML 420 CDI

Hoci po stránke celkovej kvality spracovania a jazdných vlastností sa prvé ML so samonosnou karosériou oproti predchodcovi zlepšilo, niektoré motorizácie sa príliš nevydarili. Medzi tie najchúlostivejšie patria vznetové osemvalca v modeloch 420 CDI a 450 CDI.

Lákajú mamuťou silou, megalomanskou výbavou a mnohokrát relatívne rozumným kilometrovým nájazdom. Kým obligátny diesel 320 a 350 CDI atakuje hranicu 300 000 km, niektoré osemvalce ešte za sebou nemajú ani polovicu. Ak to ale nie je tým, že boli prevažne v servise...

Mercedes-ML-1.jpgMercedes-ML-2.jpg

Predovšetkým počítajte s reálnou spotrebou paliva okolo 13 litrov nafty. A keby len to. Chúlostivé vstrekovanie vyžaduje tankovanie kvalitnej nafty a používanie aditív, ale oveľa horšie je to so spoľahlivosťou mazania. Pokiaľ meníte olej najneskôr po 10 000 km, viete nadmernému opotrebeniu predchádzať. Postupom času sa ale vnútro valca rovnako obrúsi a príde o kompresiu. Výnimkou nie sú ani popraskané bloky motora.

Aj rozvody majú pomerne krátku životnosť. Ako asi tušíte, prípadná výmena nebude nič lacné a jednoduché. Osemvalec CDI je citlivý na zaobchádzanie, takže naozaj málo používané auto s úplne jasnou servisnou históriou, za ktorú sa zaručí dealer Mercedesu, by nemusela byť taká pasca. Pripravte sa ale na to, že po vás tento motor bude chcieť nadštandardnú starostlivosť porovnateľnú s okruhovým špeciálom od Porsche, aby fungoval. Radšej berte benzínový osemvalec v ML 500. Ten vydrží, neničí automat a sľubuje dlhú životnosť. A vezme si "len" 15 litrov benzínu. Diesel pôjde tiež za 13.

Porsche Cayenne 4.5 V8

Porsche Cayenne je zvláštny exemplár. Podľa tradícií automobilky je to aj robustné auto. Výnimku ale predstavuje osemvalec 4,5 l z prvých rokov výroby. To je nepodarený motor, u ktorého dochádza k obrusovaniu povrchu valca, stratám oleja a celkovému nadmernému opotrebeniu.

Porsche motory menilo dokonca aj po záruke. Ale u starého auta po niekoľkonásobnom majiteľovi vám už automobilka opravu hradiť nebude. Tieto jednotky sa najčastejšie nachádzajú vo vozidlách s prestavbou na LPG, takže si nemyslite, že si kúpite Cayenne V8 a budete jazdiť ako kráľ skoro zadarmo.

Porsche-Cayenne-1.jpgPorsche-Cayenne-2.jpg

Ďalším neduhom je nespoľahlivé chladenie. Zatiaľ čo na naftový a benzínový šesťvalec z dielne VW zoženiete diely ľahko, na tento osemvalec musíte utekať do Porsche. Druhovýrobné neznačkové diely až na niekoľko výnimiek prakticky neexistujú. Modernizovaný osemvalec 4,8 l na tom bol už s mechanickou odolnosťou oveľa lepšie.

Ak vás láka Porsche Cayenne, chcite benzínový osemvalec Turbo S po facelifte. Modernizovaná verzia je spoľahlivejšia a Turbo má odolnejšie vnútornosti motora, lepšie chladenie a výkonnejšie mazanie. Síce jazdí za dvadsať litrov, ale vydrží. No vyžaduje časté servisné prehliadky a nový olej každých 10 000 km. V modeli Turbo je jediným rizikovým faktorom automatická prevodovka.

Volkswagen Touareg V10 TDI

Tento zoznam síce radíme podľa abecedy, ale zatiaľ nič, čo sme si napísali, sa nemôže vyrovnať riziku, aké predstavuje pre potenciálnych záujemcov ojazdený Touareg prvej generácie s motorom V10 TDI-PD.

Vo svojej dobe bol tento pohon úplne fascinujúci. Teraz je to v bazároch a inzerátoch pasca čakajúca na neskúseného kupcu, ktorý je vidinou lacného luxusného SUV v plnej výbave a s monštróznym dieselom doslova zaslepený.

VW-Touareg-1.jpgVW-Touareg-2.jpg

Zatiaľ čo v mnohých iných prípadoch môžete problémom predchádzať starostlivým servisom a opatrnejším zaobchádzaním, v desaťvalci TDI dochádza aj pri skrátených servisných prehliadkach a citlivom zaobchádzaní k nadmernému opotrebeniu. Výsledkom sú extrémne drahé opravy mnohonásobne prevyšujúcu cenu jazdenky.

Ojazdený Touareg V10 TDI kúpite pokojne za 5-tisíc eur. Prečo asi? Ich dve riadiace jednotky sa hádajú, do oleja preniká chladiaca kvapalina, vstrekovanie prepúšťa naftu a zadné valcesa zle chladia, čo vedie k nerovnomernému tepelnému namáhaniu a praskaniu hlavy a celého bloku.

Samotné piesty sa potom v motore vybrusujú. Životnosť vstrekovačov je diskutabilná. A aby toho nebolo málo, automatická prevodovka a pohon všetkých kolies dostávajú od motora zabrať. Úprimne by sme si radšej kúpili benzínový Range Rover, ktorý má síce tiež svoje muchy, ale vedľa Touaregu V10 TDI je to po stránke mechanickej spoľahlivosti rozprávka. Alebo ak chcete luxusný Volkswagen, skúste Phaeton W12. Spotrebu má síce 25 litrov na 100 km, ale svojím spôsobom je to originálny a celkom spoľahlivé ojazdené auto.

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY