vytisknout velikost písma 5 hrubých vodičských chýb, ktoré vás môžu na ceste stáť život

Nevenovanie sa riadeniu je najčastejšia príčina nehôd. Najvážnejšie nehody sa stávajú pri predbiehaní. Nesledovanie prevádzky vedie k úplne zbytočným kolíziám. Nespoliehajte sa na to, že vám všetci dajú prednosť v jazde.
5 hrubých vodičských chýb, ktoré vás môžu na ceste stáť život

Nikto nie je dokonalý a žiadny učený z neba nespadol. Už sme si niekoľkokrát ukázali, že na cestách musíme pracovať a počítať s rôznym vodičským "materiálom". Nedá sa skrátka spoliehať, že každý bude robiť presne to, čo sa od neho čaká. Než ale budeme hľadať chyby v ostatných, mali by sme si pozametať pred vlastným prahom a zamyslieť sa nad tým, či tiež sami nerobíme veci nesprávne.

Každý máme rôzne vodičské návyky, ale tento článok nemá za cieľ vysvetľovať absolútne vodičské základy, ako je správne nastavenie sedačky, správna poloha rúk na volante alebo správne vedenie pohľadu. O schopnosti urobiť druhým miesto pre ich chybu nehovoriac. Tentoraz chceme skôr upozorniť na veľmi nebezpečné nešváry a zlozvyky, ktoré mnohokrát vedú k úplne zbytočným a ešte ku všetkému vážnym nehodám, niekedy aj s fatálnymi následkami. Myslite na ne a snažte sa jazdiť tak, aby vás a ostatných tieto hrubé vodičské chyby nestáli na ceste život.

1. Nepozornosť a strata prehľadu o situácii

Najmä v poslednej dobe, kedy sa viac a viac vodičov pri jazde zaoberá nie riadením, ale čítaním textových správ, prípadne kontrolovaním aktuálnych príspevkov na Facebooku, Instagrame a iných sociálnych sieťach, sa množia prípady zbytočných nehôd z prostej nepozornosti a z nej plynúce straty prehľadu o tom, čo sa vlastne na ceste deje. Policajné štatistiky hovoria jasne. To, že sa vodič plne nevenoval riadeniu vozidla, je najčastejšou príčinou dopravných nehôd.

Takí vodiči zabúdajú na to, že riadia auto, čo by mala byť za volantom ich hlavná činnosť. Kto sa ale hrabe v telefóne, ťuká do navigácie a vedie so spolujazdcami vášnivú debatu o aktuálnej politicikej situácii, ľahko stratí ucelený prehľad o tom, čo sa vlastne deje. V letectve sa tomu hovorí "loss of Situational awarness" a viedlo to k mnohým tragickým nehodám. Dôvody bývajú mnohokrát úplne triviálne, ako napríklad pri nehode letu 173 United Airlines, ktorá bola podnetom k dôkladnejšiemu skúmaniu tohto problému nielen v letectve, ale aj v cestnej, lodnej alebo železničnej doprave.

Analogicky by sme našli mnoho príkladov aj za volantom, či už ide o fixáciu pozornosti na navigačný systém alebo niektoré hlásenia iných palubných systémov. Vodič skrátka musí myslieť hlavne na riadenie auta. Nech sa deje čokoľvek, riaďte auto. Ak potrebuje riešiť problém, vždy je lepšie bezpečne a kontrolovane zastaviť a nepokračovať v jazde.

Čo môže urobiť taká "chvíľková" nepozornosť s mobilom v ruke, môžete vidieť v nasledujúcom videu:

Typickým príkladom takýchto nehôd je prechod do protismeru alebo vyjdenie z cesty, pretože sa vodič nepozerá, kam ide. Chvíľkovou nepozornosťou ale tiež môže prehliadnuť napríklad značku prikazujúcu dať prednosť vozidlám na hlavnej. Stačí zlomok sekundy a vodič napríklad zabudne, že vedľa neho ide autobus a bez toho, aby sa znovu rozhliadol, začne prechádzať do iného jazdného pruhu. Jediným liekom na tieto nehody z nepozornosti je skutočne dôsledné sústredenie sa na to, čo vodič práve robí, eliminácia rušivých faktorov (nechcete si ten telefón v aute napríklad úplne vypnúť?) A hlavne neustále sledovanie prevádzky okolo seba a utváranie si stále aktualizovaného 3D modelu diania okolo auta.

2. Chybne odhadnuté alebo zle načasované predbiehanie

Jedným z najkritickejších a čo do rizikovosti a následkov potenciálnych kolízie aj najnebezpečnejších manévrov je predbiehanie na bežnej obojsmernej ceste. Jedno auto akceleruje a proti nemu sa blíži iné. Kolízia mnohokrát končí fatálne pre viacerých účastníkov takej nehody a následne plní večerné spravodajstvo. Ako správne predbiehať, o tom by sa dal napísať celý článok (možno niekedy nabudúce). Čo teda v kocke robiť, aby ste sa takto do televízie a novín nedostali?

Predovšetkým sledujte prevádzku. Áno, opäť sa dostávame k tomu prvému bodu. Nikdy sa nesmiete pustiť do predbiehania "naslepo", bez toho aby ste mali absolútnu istotu, že celý manéver stihnete s dostatočnou rezervou. Nikdy sa nespoliehajte na to, že vám predchádzané auto urobí priestor, prípadne že sa s protiidúcimi vozidlami "nejako vyhnete". Poznajte tiež svoju techniku, respektíve auto. Máte dostatok výkonu? Naberiete dostatočnú rýchlosť? Štát sa tiež môže čokoľvek. Sú ľudia, ktorým presne uprostred predbiehacieho manévru spadlo auto do núdzového režimu a znížilo výkon. Takže máte dosť miesta a času na to predbiehanie prerušiť a zaradiť sa späť?

Niektoré príklady nezvládnutých predbiehacích manévrov môžete vidieť na následujícícm videu. Zvláštne je, že niektorí vodiči akoby tej búračke ešte išli naproti:

Veľmi riziková je situácia, keď predbiehate za iným autom. Zatiaľ čo jeho vodič môže manéver stihnúť, pre vás už tam priestor nezostáva. A rovnako môže uvažovať vodič protiidúceho auta, ktorý ani neuberie, pretože sa domnieva, že to auto vpredu to pohodlne stihne. Ale nevie, že za prvým predbiehajúcim autom idete ešte vy. Veľkou chybou je tiež spoliehanie sa na to, že protiidúce autá sa pohybujú dovolenkovou rýchlosťou. Škaredé nehody sa tiež stávajú v momente, keď niekto predbieha pred križovatkou a do cesty mu vojde iný vodič z vedľajšej, pretože sa nepozrie aj do druhého smeru (áno, to musí, nielen podľa zákona o cestnej premávke, ale aj podľa zákona o zdravom rozume).

3. Zle prečítaná zákruta a vysoká nájazdová rýchlosť

Neprispôsobenie rýchlosti povahe vozovky, svojim schopnostiam a schopnostiam vozidla patrí v policajných štatistikách k najčastejším príčinám tragických dopravných nehôd. Pozor, nezamieňajte si to s prekročením povolenej rýchlosti, s tým to nijako nesúvisí! Typicky sa jedná o situácie, keď vodič neodhadne profil cesty a vyletí zo zákruty. V tom "lepšom" prípade do stromu, v horšom do protismeru, kde zmetie iné auto (motorku, cyklistu, chodcov...).

Podobné nehody sa stávajú hlavne začínajúcim vodičom, ktorí nevedia správne odhadovať svoju rýchlosť, ale postihnúť samozrejme môžu aj skúsených jazdcov. Stačí, aby nedávali pozor a zle odhadli zákrutu, ktorá môže byť negatívne klopená a ešte postupne zmenšuje svoj polomer. Príčinou straty kontroly nad autom ale môže byť napríklad aj technický problém alebo náhla strata priľnavosti, napríklad na nerovnosti, štrku, olejovej škvrne, blate a podobne.

Ako môže prehnené sebavedomie s nájazdovou rýchlosťou do zákruty dopadnúť? Pozrite sa na video:

Vodiči by si mal vždy na ceste nechávať dostatočnú rezervu a netlačiť v zákrutách auto na maximum. Nie ste na pretekárskom okruhu s dostatočnými únikovými zónami, kde autobus v protismere proste nestretnete. A nespoliehajte sa na záchranných elektronických asistentov, pretože tie fyzikálne zákony nepremôžu.

4. "Idem tam, kam vôbec nevidím"

To platí samozrejme aj pri predbiehaní, ale na ceste sa typicky jedná o situácie, kedy vchádzate na hlavnú zo zle prehľadnej križovatky, prípadne si skracujete neprehľadnú zákrutu protiľahlým pruhom. Škaredé búračky sa potom stávajú aj na viacprúdových cestách s rýchlym prechádzaním z pruhu do pruhu, prípadne pri križovaní takých ciest. Podobne dochádza aj k nehodám pri vchádzaní doľava na hlavnej ceste z vedľajšej. Auto na hlavnej bliká a odbáča vpravo, vodič na vedľajšej stojí a myslí si, že nič iné nejde. Ale za druhým autom sa môže schovať napríklad motorka alebo auto, ktoré ide ďalej po hlavnej a to odbočujúce auto obchádza zľava. Vodič potom vchádza do miesta, o ktorom vôbec nemá prehľad.

Príkladom situácie pri prechádzaní z pruhu do pruhu môže byť nasledujúce video z Belgicka, ktoré asi najlepšie vystihuje obrovské riziko takéhoto počínania. Vodička Focusu prešla niekoľko pruhov, aby stihla predbehnúť kamióny a zaradiť sa do pruhu odbočovacieho. Avšak vôbec nemohla vidieť, že v ňom stojí kolóna. Proste išla "naslepo".

Na rozdiel od pilotov dopravných lietadiel nemajú vodiči áut k dispozícii systémy zabezpečujúce dostatočný odstup medzi strojmi či zariadeniami pre jazdu bez dostatočnej dohľadnosti. Nejazdíme podľa prístrojov, ale podľa toho, čo vidíme. Väčšina z nás podobne riskuje napríklad v noci alebo v hmle, keď jazdíme zvyčajne o trochu rýchlejšie, než nám dovoľuje dostatočný rozhľad a schopnosť prípadne zastaviť vozidlo. Skrátka sa spoliehame na to, že sa všetci na ceste správajú, ako majú, že majú rozsvietené svetla a podobne. A tým sa dostávame k poslednému bodu.

5. Spoliehanie sa na ostatných a na vlastnú prednosť

Niektorí vodiči si vážne na ceste počínajú tak, ako by sa chceli nechať nabúrať. Veď oni majú predsa prednosť! Áno, to je možno pravda, ale mohlo by byť fatálnou chybou domnievať sa, že ostatní účastníci premávky budú striktne dodržiavať vyhlášku, vidia vás a dajú vám prednosť. Motorkári o tom určite vedia svoje. Alebo vy snáď vstupujete na prechod bez opatrnosti a rozhliadnuti sa, pretože na ňom predsa máte podľa zákona prednosť? Až za vami budú zatvárať zips čierneho vreca, bude vám paragraf v zbierke zákonov k ničomu.

Samozrejme že právna úprava prednosti jazdy slúži na to, aby sa vodiči na ceste nejako dohodli, respektíve aby bolo v bežných situáciách zrejmé, kto pôjde prvý. Niekedy sa ale dá už zo správania iného vodiča odvodiť, či vôbec chce spomaliť a dať prednosť. Čo keď sa práve preklikáva navigáciou alebo telefónom a vôbec nevie, že má nejakú prednosť dávať? Akonáhle vidíte auto, ktoré sa nezvyčajne rýchlo blíži ku križovatke, mali by ste sa mať na pozore a radšej brzdiť. Jeho vodič sa asi nechystá dať vám prednosť v jazde. Rovnako tak spomaľte pri križovatke, v ktorej je viac áut.

Opäť sa teda dostávame k tomu, čo sme naznačili už v iných článkoch. Vždy je lepšie nechať ostatným vodičom priestor pre ich chybu. K dopravným nehodám logicky dochádzať bude stále a niekedy jednoducho majú niektorí z nás tú smolu, že sú v zlý čas na zlom mieste. Napriek tomu stačí trocha k tomu, aby sme sa naučili správanie ostatných odhadovať a pokiaľ možno sa im snažili aspoň trochu vyhovieť, aj keď je právo na našej strane.

Príklad, ako by sa to robiť nemalo, vidíte na nasledujúcom videu z našich ciest. Pozor, video obsahuje výrazy, ktoré nenájdeme v slovníku spisovnej češtiny:

Búrať úmyselne nechce snáď nikto z nás. Zatrúbte si, zanadávajte si pre seba. Ale hneď to nechajte plávať. Dôležité je, že sa nikomu a ničomu nič nestalo. Dochádzať niekoho, vybrzďovat ho a vyhľadávať konfrontáciu len kvôli tomu, že vás obmedzil alebo ohrozil v jazde, je tiež zbytočné. Tiež sa vám môže stať, že z predmetného vozidla vystúpi psychicky labilný jedinec a bude sa chcieť biť. Stojí vám to za to?

Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Fabiu RS by sme odporučili niekomu, kto je fanúšik značky a podobné auto chce pre radosť napríklad ako druhý alebo tretí kus do svojej flotily s tým, že toho za rok príliš veľa nenabehne.

14. 11. 2017 | Dalibor Žák
Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Motor 1.4 TSI ACT má udávaný výkon 110 kW a krútiaci moment 250 Nm. Dlhodobo testovaný Seat Leon predviedol na valcovej skúšobni ešte lepšie hodnoty a najmä veľmi priaznivé priebehy. Krútiaci moment zostáva v prakticky celom rozsahu bežne používaných otáčok nad udávanou maximálnou hodnotou.

13. 11. 2017 | Jiří Červenka
Lada Niva Extreme Cross: Krátka jazda s ruským monster truckom

Lada Niva Extreme Cross: Krátka jazda s ruským monster truckom

Lada Niva existuje mimo iného v radikálnej úprave značky Bronto. Voz prešiel dokonca aj homologáciou pre Európu. U nás sa predáva ako Niva Extreme Cross. Už len vidieť túto špecialitu v pohybe je zážitok. Niva Extreme Cross prekvapivo používa celkom sériový motor.

10. 11. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY