vytisknout velikost písma 5 dôvodov, prečo sa Focus RS vymyká pravidlám žánru

Ford tento rok uviedol na trh tretiu generáciu športového hatchbacku Focus RS. Pri oficiálnej premiére sme si vyskúšali niektoré z jeho technických vymožeností.
5 dôvodov, prečo sa Focus RS vymyká pravidlám žánru

1. Pohon všetkých kolies Ford Performance AWD

Väčšina superhatchbackov, ktoré sú dnes na trhu v ponuke, má pohon všetkých kolies riešený medzinápravovou spojkou Haldex alebo technicky ekvivalentným systémom iného výrobcu. Focus RS ale dostal inovatívny systém Twinster od britskej firmy GKN. (Automobilka však používa vlastné obchodné označenie Ford Performance AWD a o dodávateľovi sa nikde nespomína.) Vzadu je stály uhlový prevod a dve elektronicky riadené spojky - každá pre jedno kolo. Keď sú obe otvorené, poháňa motor len predné kolesá. Keď sú obe plne zatvorené, je systém v podstate rovnocenný bežnému Haldexu. Zaujímavejšie sú ale stavy medzi týmito dvoma extrémami.

Vďaka možnosti plynule regulovať mieru zovretia každej spojky zvlášť môže Ford používať tzv. vektorovanie hnacej sily v priečnom smere a poslať v zákrute krútiaci moment tam, kde urobí najlepšiu službu - na vonkajšie zadné koleso. Vodič vo výsledku môže zo zákruty akcelerovať skôr a razantnejšie. Systém tiež pomáha eliminovať tzv. nedotáčavosť, tendenciu vozidla hrnúť sa zo zákruty po dotyčnici von. 

4-Focus_RS_4.jpg

2. Drift Mode

Názov hovorí za všetko. V ponuke prepínateľných jazdných režimov je jeden určený špeciálne pre jazdu riadeným akceleračným šmykom. Ford samozrejme nezabudne pri každej zmienke o Drift Mode doplniť, že funkcia je určená výhradne pre použitie mimo verejnej komunikácie.

Ako to funguje? V Drift Mode zvolí riadiaca elektronika mäkšie nastavenie tlmičov pruženia (aby sa auto ľahšie a presadzovalo do šmyku) a ľahšie riadenie (aby sa vodič pri vyrovnávaní šmyku nepral s volantom). Najmä však upraví správanie pohonu všetkých kolies. Akonáhle zatočíte a prudko zošliapnete plyn, systém citeľne "odhodí" zadné kolesá do strany a ak v úľaku prudko neuberiete, pomôže vám balansovaním hnacej sily šmyk udržať. Bežnú prácu s plynom a volantom musíte však odviesť sami. A pozor! Počítajte s tým, že pneumatiky dostávajú pri tejto zábave poriadny na držku. Doslova.

4-Focus_RS_9.jpg

3. Zvuk

Moderné preplňované motory majú iste rad predností, ale atraktívny zvuk k nim nepatrí. Výrobcovia áut si preto pri športovo orientovaných modeloch pomáhajú rôznymi trikmi, ako je prívod ryku sania do kabíny (vo Forde napr. Focus ST) alebo dokonca vydávanie zvuku z reproduktorov audio systému (Mustang 2.3 EcoBoost). Focus RS ale tieto barličky nepoužíva, tvrdí Ford.

Namiesto toho sa konštruktéri pohrali s akustikou výfukovej sústavy tak, aby z nej pri akcelerácii vychádzalo hutné basové vrčanie. Pri prudšom odstavení plynu potom riadiaca jednotka schválne nechá zhorieť malé množstvo bohatej zmesi až vo výfuku, takže Focus RS v týchto situáciách zapraská a zabublá na spôsob pretekárskych áut. 

4-Focus_RS_5.jpg

4. Motor EcoBoost

Charakterný päťvalec predchádzajúceho Focusu RS zmizol kvôli emisiám v prepadlisku dejín. Pri hľadaní vhodnej náhrady sa konštruktéri Fordu zamerali na preplňovaný štvorvalec 2.3 EcoBoost, určený pôvodne pre nový Mustang. To je síce silný, ale trochu dobrosrdečný motor. Pre Focus RS preto absolvoval dôkladnú premenu: väčšie turbo, nová hlava valcov, robustnejšie tesnenie, vysokopevnostné vložky valcov, väčší medzichladič stlačeného vzduchu a gigantický chladič motora...

Výsledkom je najvyšší výkon 247 kW (350 k) a krútiaci moment 440 Nm, krátkodobo dokonca až 470 Nm. Dôležitejšie však je, že motor sa vytáča ďaleko ochotnejšie než v Mustangu a pritom skutočne s nevšednou razanciou, najmä v strednom rozsahu otáčok. Pri bežnej jazde pritom nekladie na vodiča o nič väčšie nároky než bežné preplňované motory dnešnej doby.

Ostré hatchbacky s pohonom všetkých kolies
Model: Audi RS3 Sportback 2.5 TFSI BMW M135i xDrive Ford Focus RS Mercedes-Benz A 45 AMG Volkswagen Golf R
Najvyšší výkon (kW): 270 240 257 280 221
Najvyšší krútiaci moment (Nm): 465 450 440 475 380
0-100 km/h: 4,3 4,7 4,7 4,2 5,1
Max. rýchlosť: 250 (elektronicky obmedzená) 250 (el. obmedzená) 266 250 (el. obmedzená) 250 (el. obmedzená)
Cena od: 49 999 EUR 45 999 EUR 34 999 EUR 47 499 EUR 34 599 EUR

4-Focus_RS_6.jpg

5. Launch Control

Elektronické systémy umožňujúce čo najrýchlejší rozjazd z miesta sú stále bežnejšie pri autách s automatickými, najmä dvojspojkovými prevodovkami. Ľavou nohou zošliapnete brzdu, pravou plyn a akonáhle brzdu uvoľníte, protišmykový systém reguluje preklz kolies tak, aby ste na danom povrchu dosiahli najlepšie možné zrýchlenie.

V manuálnom radení (Focus RS má šesťstupňovú priamo radenú prevodovku) je ale Launch Control raritou. Vlastne jediné ďalšie takto vybavené auto, na ktoré si dokážeme spomenúť, je Ford Mustang.

Takže ako na to? Vyšliapnete spojku; v menu palubného počítača potvrdíte položku "regulácia rozjazdu"; zošliapnete naplno plyn a elektronika bude držať otáčky na konštantných 5000 min-1; potom už len stačí zabudnúť na všetko, čo vám našepkávajú roky vodičských skúseností aj váš súcit s mechanikou vozidla, a skrátka zložiť nohu zo spojky tak rýchlo, ako to vládzete.

Znie to príšerne, ale elektronika brutálny manéver spoľahlivo poberie a katapultuje vás ústrety horizonte v dôraznom, ale hladkom prívalu zrýchlenie. Z nuly na 100 km/h týmto spôsobom zrýchlite za 4,7 s.

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY