vytisknout velikost písma 5 dôvodov, prečo sa Focus RS vymyká pravidlám žánru

Ford tento rok uviedol na trh tretiu generáciu športového hatchbacku Focus RS. Pri oficiálnej premiére sme si vyskúšali niektoré z jeho technických vymožeností.
5 dôvodov, prečo sa Focus RS vymyká pravidlám žánru

1. Pohon všetkých kolies Ford Performance AWD

Väčšina superhatchbackov, ktoré sú dnes na trhu v ponuke, má pohon všetkých kolies riešený medzinápravovou spojkou Haldex alebo technicky ekvivalentným systémom iného výrobcu. Focus RS ale dostal inovatívny systém Twinster od britskej firmy GKN. (Automobilka však používa vlastné obchodné označenie Ford Performance AWD a o dodávateľovi sa nikde nespomína.) Vzadu je stály uhlový prevod a dve elektronicky riadené spojky - každá pre jedno kolo. Keď sú obe otvorené, poháňa motor len predné kolesá. Keď sú obe plne zatvorené, je systém v podstate rovnocenný bežnému Haldexu. Zaujímavejšie sú ale stavy medzi týmito dvoma extrémami.

Vďaka možnosti plynule regulovať mieru zovretia každej spojky zvlášť môže Ford používať tzv. vektorovanie hnacej sily v priečnom smere a poslať v zákrute krútiaci moment tam, kde urobí najlepšiu službu - na vonkajšie zadné koleso. Vodič vo výsledku môže zo zákruty akcelerovať skôr a razantnejšie. Systém tiež pomáha eliminovať tzv. nedotáčavosť, tendenciu vozidla hrnúť sa zo zákruty po dotyčnici von. 

4-Focus_RS_4.jpg

2. Drift Mode

Názov hovorí za všetko. V ponuke prepínateľných jazdných režimov je jeden určený špeciálne pre jazdu riadeným akceleračným šmykom. Ford samozrejme nezabudne pri každej zmienke o Drift Mode doplniť, že funkcia je určená výhradne pre použitie mimo verejnej komunikácie.

Ako to funguje? V Drift Mode zvolí riadiaca elektronika mäkšie nastavenie tlmičov pruženia (aby sa auto ľahšie a presadzovalo do šmyku) a ľahšie riadenie (aby sa vodič pri vyrovnávaní šmyku nepral s volantom). Najmä však upraví správanie pohonu všetkých kolies. Akonáhle zatočíte a prudko zošliapnete plyn, systém citeľne "odhodí" zadné kolesá do strany a ak v úľaku prudko neuberiete, pomôže vám balansovaním hnacej sily šmyk udržať. Bežnú prácu s plynom a volantom musíte však odviesť sami. A pozor! Počítajte s tým, že pneumatiky dostávajú pri tejto zábave poriadny na držku. Doslova.

4-Focus_RS_9.jpg

3. Zvuk

Moderné preplňované motory majú iste rad predností, ale atraktívny zvuk k nim nepatrí. Výrobcovia áut si preto pri športovo orientovaných modeloch pomáhajú rôznymi trikmi, ako je prívod ryku sania do kabíny (vo Forde napr. Focus ST) alebo dokonca vydávanie zvuku z reproduktorov audio systému (Mustang 2.3 EcoBoost). Focus RS ale tieto barličky nepoužíva, tvrdí Ford.

Namiesto toho sa konštruktéri pohrali s akustikou výfukovej sústavy tak, aby z nej pri akcelerácii vychádzalo hutné basové vrčanie. Pri prudšom odstavení plynu potom riadiaca jednotka schválne nechá zhorieť malé množstvo bohatej zmesi až vo výfuku, takže Focus RS v týchto situáciách zapraská a zabublá na spôsob pretekárskych áut. 

4-Focus_RS_5.jpg

4. Motor EcoBoost

Charakterný päťvalec predchádzajúceho Focusu RS zmizol kvôli emisiám v prepadlisku dejín. Pri hľadaní vhodnej náhrady sa konštruktéri Fordu zamerali na preplňovaný štvorvalec 2.3 EcoBoost, určený pôvodne pre nový Mustang. To je síce silný, ale trochu dobrosrdečný motor. Pre Focus RS preto absolvoval dôkladnú premenu: väčšie turbo, nová hlava valcov, robustnejšie tesnenie, vysokopevnostné vložky valcov, väčší medzichladič stlačeného vzduchu a gigantický chladič motora...

Výsledkom je najvyšší výkon 247 kW (350 k) a krútiaci moment 440 Nm, krátkodobo dokonca až 470 Nm. Dôležitejšie však je, že motor sa vytáča ďaleko ochotnejšie než v Mustangu a pritom skutočne s nevšednou razanciou, najmä v strednom rozsahu otáčok. Pri bežnej jazde pritom nekladie na vodiča o nič väčšie nároky než bežné preplňované motory dnešnej doby.

Ostré hatchbacky s pohonom všetkých kolies
Model: Audi RS3 Sportback 2.5 TFSI BMW M135i xDrive Ford Focus RS Mercedes-Benz A 45 AMG Volkswagen Golf R
Najvyšší výkon (kW): 270 240 257 280 221
Najvyšší krútiaci moment (Nm): 465 450 440 475 380
0-100 km/h: 4,3 4,7 4,7 4,2 5,1
Max. rýchlosť: 250 (elektronicky obmedzená) 250 (el. obmedzená) 266 250 (el. obmedzená) 250 (el. obmedzená)
Cena od: 49 999 EUR 45 999 EUR 34 999 EUR 47 499 EUR 34 599 EUR

4-Focus_RS_6.jpg

5. Launch Control

Elektronické systémy umožňujúce čo najrýchlejší rozjazd z miesta sú stále bežnejšie pri autách s automatickými, najmä dvojspojkovými prevodovkami. Ľavou nohou zošliapnete brzdu, pravou plyn a akonáhle brzdu uvoľníte, protišmykový systém reguluje preklz kolies tak, aby ste na danom povrchu dosiahli najlepšie možné zrýchlenie.

V manuálnom radení (Focus RS má šesťstupňovú priamo radenú prevodovku) je ale Launch Control raritou. Vlastne jediné ďalšie takto vybavené auto, na ktoré si dokážeme spomenúť, je Ford Mustang.

Takže ako na to? Vyšliapnete spojku; v menu palubného počítača potvrdíte položku "regulácia rozjazdu"; zošliapnete naplno plyn a elektronika bude držať otáčky na konštantných 5000 min-1; potom už len stačí zabudnúť na všetko, čo vám našepkávajú roky vodičských skúseností aj váš súcit s mechanikou vozidla, a skrátka zložiť nohu zo spojky tak rýchlo, ako to vládzete.

Znie to príšerne, ale elektronika brutálny manéver spoľahlivo poberie a katapultuje vás ústrety horizonte v dôraznom, ale hladkom prívalu zrýchlenie. Z nuly na 100 km/h týmto spôsobom zrýchlite za 4,7 s.

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY