vytisknout velikost písma 5 dôvodov, prečo ignorujete Mazdu MX-5 neprávom

Japonský športiačik, ktorý práve prichádza na trh vo štvrtej generácii, je dlhodobo najpredávanejším autom svojho druhu na svete. Slováci ale Mazdu MX-5 prevažne ignorujú. K vlastnej škode.
5 dôvodov, prečo ignorujete Mazdu MX-5 neprávom
Zoznam kapitol
  1. Mazda MX-5 2015
  2. Technické údaje
  3. Kompletná fotogaléria

Mazda MX-5 je trvalou senzáciou automobilového sveta. Od konca 80. rokov, kedy automobilka uviedla na trh novodobú reinkarnáciu klasických britských športových áut, sa ich po svete predalo vyše 950 000. Z toho asi 300 000 v Európe. Slovenskú republiku však fenomén MX-5 do značnej miery míňa, a to aj v kruhoch, ktoré sa považujú za automobilových nadšencov.

Áno, svojich fanúšikov a kluby má MX-5 aj u nás, ale v porovnaní napríklad s doteraz silným kultom "rely" štvorkoliek je to okrajová záležitosť. V roku 2013 ich tu bolo nových zaregistrovaných len niekoľko desiatok.

MX-5_2015_Still_02.jpgMX-5_2015_Still_03.jpgMX-5_2015_Still_04.jpgMX-5_2015_Still_05.jpgMX-5_2015_Still_06.jpgMX-5_2015_Still_07.jpgRovnako ako zvyšok aktuálnej modelovej rady Mazda využíva MX-5 štvrtej generácie odľahčenú techniku Skyactiv a dizajn Kodo; neodpustíme si postreh, že naživo pôsobí jej predná partia o niečo presvedčivejšie než na fotografiách

Sám som sa za nadšeného fanúšika MX-5 nikdy nepovažoval a úprimne povedané, zamilované blúznenie komunity nadšencov som veľmi nechápal. Odchádzajúca tretia generácia mi vždy prišla trochu preceňovaná. Nový model, s ktorým som sa zviezol na medzinárodnej prezentácii v Barcelone, je ale dobrý. Tak dobrý, že si zaslúži ospevovať a vyzdvihovať, aby aj tí z vás, ktorí MX-5 ignorovali a ignorujú, pochopili, že v danej cenovej kategórii je tento stroj bezkonkurenčným generátorom vodičskej radosti. A nie, nezabudol som na Toyotu GT86/Subaru BRZ. Nová Mazda MX-5 je podľa môjho skromného názoru lepšia. Interaktívnejšia, bohatšia na zmyslové vnemy a hravejšia.

MX-5_2015_Detail_20.jpgMX-5_2015_Interior_01.jpgMX-5_2015_Interior_02.jpgVodič najnovšej MX-5 sedí o 20 mm nižšie a o 15 mm bližšie stredovej osi autá ako prv; aj to prispieva k ideálnemu rozloženiu hmotnosti, ktorá je mimochodom na dnešné pomery extrémne nízka - základný model bez vodiča váži menej ako tonu

Namiesto tradičných prvých dojmov, ktoré by si rovnako celé prečítala len hŕstka už obrátených fanúšikov, to dnes urobíme inak a pokúsime sa nahlodať predstavy, ktoré o tomto roadsteru kopa slovenských motoristických nadšencov má.

1. Nie je pomalá

Chápem, čo si myslíte a predstavujete, keď čítate technické údaje MX-5 (nájdete ich na nasledujúcej strane). Predstavujete si štvorvalec s plochým zvukom, letargickým spodkom a tupým vrškom. Meh. Predstavujete si nutnosť frenetického podraďovania zakaždým, keď budete chcieť predbehnúť kamión. Meh. Predstavujete si, ako vás budú na semaforoch zosmiešňovať vodiči služobných dieselov. Meeeh.

MX-5_2015_SKYACTIV-G_131_04.jpgMX-5_2015_SKYACTIV-G_160_02.jpgMX-5_2015_Still_01.jpgŠtvorvalce 1,5 i 2,0 l majú vysoký kompresný pomer 13,0: 1; oproti jednotkám používaným v iných modeloch dostali kompaktnejšie sacie aj výfukové potrubie; dvojliter sa dodáva s rekuperačným systémom i-ELOOP a štart-stop systémom, ktorému Mazda hovorí i-stop

Ale tak to naozaj nie je. Dvojlitrový štvorvalec je síce len dvojlitrový štvorvalec, ale vďaka starostlivému naladeniu sa príkladne zbiera už nad voľnobehom, nemá problém akcelerovať kdekoľvek v celom pracovnom rozsahu otáčok a zrýchlenie sprevádza príjemne bohatým chrčaním sania, aké je dnes v štvorvalcoch počuť len málokedy.

Pridajte k tomu odozvu na plyn, ktorá je o úroveň živšia ako v lepších downsizovaných turbobenzínoch, a presný chod manuálnej prevodovky s kratučkou pákou, podobne krátkym chodom a príjemne mechanickým pocitom z pohybu páky kulisou. Čo dostanete? Hnacie ústrojenstvo, ktoré je rovnako príjemné v rannej dopravnej špičke ako v horských vlásenkách.

MX-5_2015_Action_05.jpgMX-5_2015_Action_07.jpgMX-5_2015_Action_06.jpgMX-5_2015_Action_13.jpgMX-5_2015_Action_10.jpgMX-5_2015_Action_12.jpgTisícpäťstovka má o niečo podmanivejší zvuk a točivejší charakter, v kopcoch alebo pri ostrých výjazdoch zo zákrut ale oceníte väčšiu silu dvojlitra

Pre úplnosť: základná tisícpäťstovka má nemenej príkladné správanie a ešte hrdelnejší zvuk, ale jej pociťovaná dynamika je pri rovnakých prevodoch už pod dolnou hranicou toho, čo by som ja od auta pre radosť očakával. Z nuly na 100 km/h však akceleruje rovnako rýchlo ako vaša vysnívaná Octavia RS TDI, takže pomalá naozaj nie je.

2. Nie je primitívna

Je maličká a vyzerá trochu ako hračka, aj keď vo štvrtej generácii získala MX-5 podstatne ostrejšie rysy a atletickejšiu figúru ako prv. Lenže pod tým nevinným vzhľadom sa skrýva celkom vyspelá konštrukcia. Až sa človek čuduje, že Mazde stálo za to vyvíjať kvôli relatívne okrajovému modelu samostatnú platformu.

MX-5_2015_Still_20.jpgMX-5_2015_Still_21.jpgMX-5_2015_Still_22.jpgMX-5_2015_Still_23.jpgMX-5_2015_Still_24.jpgMX-5_2015_Still_25.jpgZavesenie tvorené párom trojuholníkových ramien vpredu a viacprvkovým usporiadaním vzadu je o 12 percent ľahšie ako prv; športový paket (v SR sériovo pre dvojliter) obsahuje tlmiče Bilstein a samosvorný diferenciál

Že má Mazda MX-5 pohon zadných kolies, snáď viete. Možno ale neviete, že má aj motor uložený pozdĺžne a premyslenú konštrukciu, vďaka ktorej sa pýši ideálnym rozložením hmotnosti v pomere 50:50. To je v kombinácii s nízkym ťažiskom základným predpokladom dobrých jazdných vlastností, ktorý nejde dohnať sebesofistikovanejším pružením a elektronikou. Ale nie snáď, že by MX-5 v tomto smere strácala. Dvojliter má športový podvozok s tlmičmi Bilstein a samosvorným diferenciálom.

V závislosti na zvolenom stupni výbavy dostanete sériovo alebo za príplatok mimo iného stráženia mŕtvych uhlov, adaptívne svetlomety, audio Bose (s reproduktormi aj v hlavových opierkach) alebo sedadlá Recaro. Toto je proste ozajstné auto, žiadna hračka.

3. Nie je nepraktická

No dobre, JE nepraktická. Ale nie natoľko, aby sa nedala používať tým spôsobom, ktorým slovenskí vodiči používajú typickejšie "autá na nedeľu", čo je v našich podmienkach zrejme nejaký Youngtimer, ostrý hatchback alebo japonský modrý sedan so zlatými kolesami.

MX-5_2015_Interior_15.jpgMX-5_2015_Detail_18.jpgMX-5_2015_Detail_19.jpgNa víkendový výlet kufor dostačuje s rezervou; schránku na drobnosti aj držiaky nápojov nájdete medzi sedadlami

Pod látkovú strechou (ktorú zložíte alebo natiahnete jednou rukou doslova za jednotky sekúnd) nie je tak hlučno, aby ste nevydržali dlhšiu cestu po diaľnici. A samozrejme do nej neprší, nebavíme sa o francúzskom kabriu zo 70. rokov. Batožinový priestor vyzerá na prvý pohľad smiešne, ale dva väčšie kufre a niekoľko menších cestovných tašiek zhltne ako nič. Drobnosti odložíte do schránok v interiéri (hoci priehradka na klasickom mieste pred spolujazdcom chýba).

Na skladanie strechy sa môžete pozrieť v našej videoilustraci. Ako vidíte, je možné to zvládnuť z miesta vodiča rýchlejšie ako u akéhokoľvek elektrického systému:

A čo je najdôležitejšie, do štvrtej generácie MX-5 sa Európan normálneho vzrastu zmestí úplne bez problémov. Vodiči s dlhšími nohami by ocenili možnosť pozdĺžneho nastavenia volantu, ale akonáhle sa raz usadíte, pri jazde si na to už nespomeniete.

4. Nie je (prehnane) drahá

Optikou skladacieho metra vyzerá Mazda MX-5 pochopiteľne ako drahé auto. Lenže to by ste mohli povedať o všetkom, čo nemá sedem miest na sedenie a päťstolitrový kufor a nestojí to jedenásť tisíc eur. V kontexte športových áut je MX-5 vyložene skvelá kúpa.

MX-5_2015_Detail_02.jpgMX-5_2015_Detail_12.jpgMX-5_2015_Detail_03.jpgMX-5_2015_Detail_15.jpgMX-5_2015_Interior_03.jpgMX-5_2015_Interior_13.jpgMX-5_2015_Interior_14.jpgVýbava Revolution (základ v dvojlitri) obsahuje 17 "kolesá, LED svetlá, bezkľúčové odomykanie i systém Mazda Connect vrátane navigácie

Ako už viete, nová Mazda MX-5 začína na slovenskom trhu na sume 23 tisíc eur. Za ňu vám predajca odovzdá kľúče od tisícpäťstovky vo výbave Emotion. Vy sa ale chcete trochu povoziť. A nemyslíte si, že radosť z jazdy je tým väčšia, čím viac sparťanskú má auto výbavu. Dobre. Skrátka chcete dvojliter v plnej náloži so sedadlami Recaro. Potom zaplatíte zhruba 31 tisíc eur.

To nie je málo peňazí, kdejaký ostrý hatchback stojí menej. Akonáhle ale začnete porovnávať porovnateľné, totiž športové autá s poháňanou zadnou nápravou, zistíte, že široko ďaleko sa nachádza jediný porovnateľný konkurent: Toyobaru. A oproti nemu Mazda ponúka síce slabší, ale podmanivejší motor, hravejšiu ovládateľnosť a bonus v podobe skladacej strechy.

5. Je to Boxster pre nás ostatných

Fakticky. Zahltenie zmyslov pri jazde so stiahnutou strechou, mnohovrstevnatá spätná väzba a neuveriteľne priateľské správanie na medzi priľnavosti servíruje MX-5 podobným spôsobom a (okrem položiek na tachometri) aj v podobnej miere ako Porsche oprávnene považované za jedno z najlepšie ovládateľných moderných áut.

MX-5_2015_Action_32.jpgMX-5_2015_Action_30.jpgMX-5_2015_Action_27.jpgNa kľukatých horských cestách nadchne nová Mazda MX-5 ako máloktoré moderné auto; skvele totiž komunikuje s vodičom a vyniká čitateľnými reakciami na hranici priľnavosti

Vďaka ideálnemu rozloženiu hmotnosti sa Mazda MX-5 preťahuje striedajúcimi sa oblúkmi mrštne a presne, bez toho, aby k tomu potrebovala prehnane tvrdé pruženie. Možno sa máličko nakláňa, ale nekolíše sa a neustreluje nervózne zo stopy. Priľnavosti sa vzdáva čitateľne, plynulo a rovnomerne - v skutočnosti často skĺzne všetkými štyrmi, podobne ako Boxster. A vo volante nádherne cítite, ako sa vyváženie auta v oblúku postupne presúva od naznačenej nedotáčavosti až po miernu, ľahkú pretáčavosť, ktorá je vlastne skôr utiahnutím stopy. Riadenie pritom neprejavuje hysteréziu v nízkych rýchlostiach, ktorá mi vadí napríklad v (inde bezvýhradne ospevovanom) modeli Mazda3.

MX-5_2015_Action_19.jpgMX-5_2015_Action_29.jpgMX-5_2015_Action_31.jpgSo základným podvozkom (v SR bude dodávaný len s motorom 1,5 l) sme sa na prezentácii neodviezli, ale športové odpruženie je pre MX-5 tak akurát - mäkšie by sme v aute tohto razenia asi nechceli

Nehovorím o driftoch s dymiacimi pneumatikami, na tie nemá MX-5 dostatok krútiaceho momentu. Ak sa nechcete púšťať do ťahaných šmykov vyvolaných razantnom presunom váhy, dlhé šmyky s plným kontra nie sú na programe dňa. Mazda MX-5 je vo svojom živle pri subtílnom a zvonku ťažko viditeľnom, ale pre vodiča aj spolujazdca nesmierne uspokojivom balansovaní na hrane priľnavosti v ostrých a stredne rýchlych zákrutách. Skrátka Boxster pre nás všetkých, ktorí si nemôžeme Boxster dovoliť.

MX-5_2015_Action_34.jpgMX-5_2015_Action_33.jpgMX-5_2015_Action_20.jpg
Ak hľadáte auto pre radosť a nemáte na jeho kúpu viac ako 30 tisíc eur, MX-5 je skvelá voľba

Ak vás baví šoférovať alebo si myslíte, že so správnym autom by vás to niekedy baviť mohlo, chopte sa toho a utekajte si novú Mazdu MX-5 kúpiť. Uvidíte, že nám za túto objektívnu nestrannú spotrebiteľskú radu ešte radi poďakujete :)

Náklady na cestu a pobyt redaktora hradila Mazda Motor Europe.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY