vytisknout velikost písma 5 dobrých, no veľmi rizikových jazdeniek, ktoré vás môžu ošklbať o peniaze

Niektoré jazdenky sa vyprofilovali ako veľmi spoľahlivé auta. Napriek tomu môže byť ich nákup nesmierne rizikový. Platí to najmä pre prípady, keď si kupujúci nedáva pozor. Aj štatisticky spoľahlivé auto sa jednoducho môže pokaziť.
5 dobrých, no veľmi rizikových jazdeniek, ktoré vás môžu ošklbať o peniaze

Rozdeľovať globálne jazdenky na dobré a zlé nie je úplne jednoduchá práca. Iste, nájdeme pár automobiliek a modelov, pri ktorých sa dá všeobecne vyhlásiť, že sú to nepodarky, pred ktorými by mal vziať človek nohy na plecia. Ale väčšinou sa kvalita ojazdených áut líši kus od kusu. A to dosť výrazne.

Záleží na tom, ako a kde sa s autom jazdilo a ako sa o neho kto staral. Starostlivá údržba potom dokáže aj zo štatisticky nie príliš presvedčivého auta urobiť úplne bezproblémový povoz. Niektorí majitelia Peugeotov, Renaultov, Citroënu, Fiatov, Kii a Hyundaiov by určite mohli prispieť do diskusie svojimi poznatkami na túto tému.

Postupom času sa niektoré jazdenky vyprofilujú ako menej spoľahlivé, iné naopak stabilne držia svoje dobré meno. Ale práve preto by sa mal človek pri kúpe týchto štatisticky spoľahlivých, teda tiež žiadaných a obľúbených ojazdených áut, mať na pozore, aby si náhodou nevytiahol toho "čierneho Petra", s ktorým skončí v špirále stále sa opakujúcich drahých problémov, dlhov a nedajbože aj exekúcií.

Volkswagen Golf V

Piata generácia Volkswagenu Golf je stále veľmi žiadané ojazdené auto. Golf V jazdí dobre, je kvalitný a pomerne pevný a nehnevá ho elektronika. A vzhľadom ku kilometrom, ktoré už môže mať na konte, zvyčajne nehrdzavie (ak nepočítame neprofesionálne opravované búračky s narušenou antikoróznou ochranou). Najlepšie roky má síce za sebou, ale vzhľadom k cenám to môže byť stále mimoriadne dobrá kúpa. Je to tiež automobil s vysokým štandardom pasívnej bezpečnosti.

Volkswagen-Golf.jpgVolkswagen-Golf_GT.jpg

Hovoríte si, čo môže byť na Golfe rizikové? Po prvé minulosť a po druhé výber motora. Akonáhle nemá auto úplne transparentnú históriu (a to asi len tak mať nebude), čakajte skôr to najhoršie. Údaj na počítadle prejdenej vzdialenosti máva zhruba rovnakú váhu ako čas príchodu a odchodu vlaku v cestovnom poriadku Slovenských železníc.

Tým horšie, že výber dobrých a relatívne bezproblémových motorizácií sa obmedzuje len na dve možnosti. Buď na základnú atmosférickú 1.4 16V s výkonom 59 kW (výroba od mája 2006), alebo na ešte udržateľný diesel 1.9 TDI-PD vo verzii bez DPF (pozor na niektoré importy, ktoré ho môžu mať!). Logicky je menším strašiakom benzín, ale vysvetľujte to niekomu, kto jazdí dlhšie trasy po diaľnici vo štvorici.

Na motory FSI, TSI a ostatné TDI inak radšej zabudnite. Jedine že by ste našli naozaj udržiavané GTI, ale to bude drahé. Vyhnite sa tiež rizikovým automatom, snáď s výnimkou verzie 1.6 75 kW s Tiptronic. Nájsť pekného Golfa dá naozaj veľa práce, takže sa rozhodujte podľa celkového stavu a servisnej histórie. Výberu s odborníkom sa ale nevyhnete tak ako tak.

Škoda Octavia II TDI

V komentároch sa to bude zase hemžiť profesionálnymi "hejtermi" všetkého z Mladej Boleslavi, ale je potrebné si priznať, že druhá generácia Octavie bola, je a vždy bude dobré auto. Ony by sa ich nepredávali státisíce a v bazároch by to nebolo najžiadanejšie ojazdené auto, keby tomu tak nebolo. Ale aj napriek všetkej tej dobrote predstavuje nákup naftovej Octavie naslepo korčuľovanie na tenkom ľade.

Skoda-Octavia-Combi-II-52.jpgSkoda-Octavia-Combi-II-60.jpg

O Octavii všeobecne platí, že bývajú stočené o stovky tisíc kilometrov a že ak sa príde len na to, vlastne môžete byť ešte celkom radi. Niektoré autá totiž vznikli tiež zvarením niekoľkých búraných a kradnutých kusov a dielov. Precízna kontrola so špecialistom s vybavením nie je odporúčaním, ale úplnou a nenahraditeľnú nutnosťou.

Výber naftového motora obmedzte len na osvedčené a spoľahlivé motorizácie, pokiaľ možno tie bez filtra pevných častíc. V staršom prevedení pátrajte po zachovalej 1.9 TDI-PD, po facelifte si radšej počkajte na lepšie 2.0 TDI-CR. Už to ale bude pokojne osem rokov staré auto, takže nečakajte, že bude mať naftová Octavia najazdených "do sto päťdesiatich" a že jazdila na výmenu oleja každých 15 000 km. My by sme rovnako radšej odporučili benzín. Možno pri solídnom motore 1.2 TSI stačí nechať za zhruba 300 eur prerobiť rozvodovú sadu na širšiu reťaz (možno už to niekto robil pred vami), a budete jazdiť bez problémov. Pozor na prevodovky DSG, tie vedia potrápiť nesmierne drahými problémami. To už je lepšia staršia verzia Octavie s klasickým automatom Aisin. Ale ten zas dostanete buď v slabej 1.6 MPI alebo pri rizikových motoroch 1.6 FSI a 2.0 FSI.

BMW 530xd E60 / E61

Poriadneho bavoráka "v koži a v plnej" kúpite za cenu Octavie, ale nemyslite si, že budete len dolievať naftu a jazdiť. Práve o naftových verziách sedanov a kombi od BMW platí, že pol milióna kilometrov je pre nich po desiatich rokoch úplne bežný nájazd. Problém je v tom, že to takmer nespoznáte.

DSC0651.jpgDSC0735.jpg

Na prvý pohľad môže byť jazdená päťka s dieselom lákavá, ale stovky tisíc kilometrov a mnohokrát agresívnejší štýl jazdy sa podpisujú tak na kondícii inak skvelého motora, tak hlavne na stave systému xDrive a automatickej prevodovky. Aj keď pri automatoch BMW tvrdí, že majú doživotnú náplň oleja, je potrebné počítať s tým, že si prevodovka povie čoskoro o repasáciu. Olej v nej vymeňte ihneď. To je to najmenšie, čo môžete urobiť. A potom dúfajte... Aj nákup inak skvelého auta podnikajte výhradne so špecialistom na BMW, ktorý odhalí skryté úskalia a dokáže urobiť kvalifikovaný odhad očakávaných investícií. Každý si totiž myslí, že len nakúpi a potom "sa to keďtak nejako porieši". A skutočne, veľa ľudí malo šťastie a ich päťka v nafte so svojim reálnym polmiliónovým nájazdom stále spoľahlivo jazdí. Ale komu raz kľakne, ten sa nedoplatí.

Ford Mondeo III

Minulá generácia Mondea už nehrdzavie a vo svojej triede prináša mimoriadne atraktívnu kombináciu skvelých jazdných vlastností, slušných motorov, komfortu a vnútorného priestoru. Ale ako už nám Mondeo starne, obmedzuje sa ponuka úplne bezproblémových kusov. V inzerátoch sa to tak začína hemžiť vozidlami, ktoré postihujú záhadné a stále sa opakujúce problémy.

Ford-Mondeo-20.jpgFord-Mondeo-37.jpg

Najväčším strašiakom sú teraz filtre pevných častíc. Podľa VIN kódu auta hľadajte kus, ktorý filter nemá a mať nemusel, na našom trhu to boli vozidlá do septembra 2010. Prípadne kupujte vozidlá Euro 5 po tomto dátume, ktoré už majú spoľahlivejší systém regenerácie. Aspoň že filter nestojí 3 tisícky, ale zhruba 300 až 500 eur. Ale tým problémy s dieselmi nekončia. Aj napriek svojej vysokej mechanickej odolnosti jednoducho nebudú večné. Raz sa "dvojhmota" alebo turbo ozve. A možno aj vstreky, aj keď tie už nehnevajú toľko ako pri minulej generáciu. Pri naftových Fordoch sú tiež na dennom poriadku problémy s EGR ventilom.

Istotou by mohol byť motor 1.8 TDCI, ale komu funguje, ten si ho skôr nechá. Od benzínových verzií nečakajte zázraky čo do dynamiky a spoľahlivosti, respektíve bezproblémovosti. A ani o palubnej elektronike Fordov nemožno tvrdiť, že by bola celkom nepriestrelná, takže radšej hľadajte skôr "žobráka", ktorý nemá čím hnevať. Pozor tiež na dvojspojkové automaty (pri motore 2.0 TDCI od júla 2010), v ktorých majitelia zabúdajú po 60 000 km meniť pravidelne olej. To isté platí pre klasický automat s meničom.

Porsche 911

Ako bonus k bežným spotrebiteľským autám si pridáme auto, ktoré sa teraz zdá byť mimoriadne lákavou investíciou s potenciálom síce pozvoľného, ​​ale spoľahlivého rastu hodnoty. Porsche 911, najmä generácia 997, sa stále predáva za zhruba 35-tisíc eur a ceny idú skôr hore než dole. Od úplného dna sa odrazila aj skôr zatracovaná generácia 996, ktorú bolo svojho času možné zohnať aj za 10-tisíc eur. Dnes už na ňu potrebujete minimálne dvojnásobok.

Porsche-911_Carrera_GTS.jpgPorsche-911_Carrera_S.jpg

Porsche 911 je nielen štatisticky, ale tiež prakticky nesmierne pevné a spoľahlivé auto. Udržiavané kusy používané denne môžu mať najazdených kľudne vyše 300 000 km a stále spoľahlivo jazdia. Problém je v tom, že nie všetky 911 za sebou majú transparentnú minulosť a aj majitelia zanedbaných áut sa snažia zviesť na vlne rastúcich cien. Zatajujú informácie a hlavne zneužívajú to, že vždy sa nájde neskúsený kupca s veľkým balíkom peňazí.

Najväčšie riziko 911 je v motore. Plochý šesťvalec môže valiť z posledného. Kto tomu nerozumie a chce len "rýchlo kúpiť, než bude neskoro", mal by radšej rovno hľadať auto, pri ktorom v inzeráte svieti zvýraznené nemecké "Motorschaden". Naozaj je lepšie kúpiť 911 so vyklepaným motorom za rozumnú cenu, než vziať drahý kus, ktorý vám rovnako za mesiac kľakne. A potom vám nezostane nič iné ako v servisnom stredisku Porsche sklopiť uši a zjednať čo najnižšiu cenu opravy.

Nemyslite si, že vám dá Porsche zadarmo nový motor. To platí možno u ľudí, ktorí si v hotovosti kúpili novú GT3 a v Porsche každý rok utrácajú za značkový servis svojich niekoľkých áut desiatky tisíc eur. Celý proces preverenia, kúpu a následné generálne opravy motora zverte špecialistovi, ktorý dokáže motor opraviť za zlomok ceny toho, čo si vypýtajú v oficiálnom servise Porsche. Rozhodne to nebude za 30-tisíc eur, ale napríklad "len" za 4-5 tisíciek a to je obrovský rozdiel.

Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Fabiu RS by sme odporučili niekomu, kto je fanúšik značky a podobné auto chce pre radosť napríklad ako druhý alebo tretí kus do svojej flotily s tým, že toho za rok príliš veľa nenabehne.

14. 11. 2017 | Dalibor Žák
Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Motor 1.4 TSI ACT má udávaný výkon 110 kW a krútiaci moment 250 Nm. Dlhodobo testovaný Seat Leon predviedol na valcovej skúšobni ešte lepšie hodnoty a najmä veľmi priaznivé priebehy. Krútiaci moment zostáva v prakticky celom rozsahu bežne používaných otáčok nad udávanou maximálnou hodnotou.

13. 11. 2017 | Jiří Červenka
Lada Niva Extreme Cross: Krátka jazda s ruským monster truckom

Lada Niva Extreme Cross: Krátka jazda s ruským monster truckom

Lada Niva existuje mimo iného v radikálnej úprave značky Bronto. Voz prešiel dokonca aj homologáciou pre Európu. U nás sa predáva ako Niva Extreme Cross. Už len vidieť túto špecialitu v pohybe je zážitok. Niva Extreme Cross prekvapivo používa celkom sériový motor.

10. 11. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY