vytisknout velikost písma 2x5 ojazdených áut značky Škoda. Po ktorých v bazáre skočiť a pred ktorými utiecť?

Akúkoľvek škodovku čaká na slovenskom trhu úspešná bazarová kariéra. Vybrali sme po pätici tých, ktoré predstavujú tú NAJ voľbu - v pozitívnom i negatívnom zmysle.
2x5 ojazdených áut značky Škoda. Po ktorých v bazáre skočiť a pred ktorými utiecť?
Zoznam kapitol
  1. Najspoľahlivejšie ojazdené škodovky
  2. Najporuchovejšie ojazdené škodovky

Vozidlá značky Škoda sú u nás najvyhľadávanejšími jazdenkami. Trh je nimi doslova preplnený, napriek tomu to nie je žiadny bazárový ležiak. Lenže ktoré sú vlastne tie najlepšie a ktoré patria k problémovým, pred ktorými je lepšie vziať nohy na plecia?

Venovať sa všetkým modelom a ich motorov by vydalo na knižnú publikáciu, preto dnes prinášame stručný prehľad najlepších a najhorších modelov. Iste, určite nájdete aj ďalšie vydarené alebo naopak nepodarené kusy, ale snažili sme sa obsiahnuť tie najžiadanejšie modely.

O každej ojazdenej škodovke sa dá napísať dlhý samostatný príbeh. To si schováme na inokedy do samostatných testov konkrétnych ojazdených áut. Najprv sa pozrime na päť najlepších ojazdených vozidiel Škoda.

Škoda Fabia I. 1.4 16V 59 kW

Prvá generácia Škody Fabia bola prvá skutočne moderná škodovka. Veľmi úspešná bola na západ od našich hraníc a stála za výrazným zlepšením povesti mladoboleslavskej automobilky. Ale ten najlepší kus je až z posledných mesiacov výroby, kedy sa pod kapotu verzií Combi a Sedan dostala moderná benzínová tisícštyristovka s výkonom 59 kW.

Skoda-Fabia_Combi_2005_1600x1200_wallpaper_01.jpgSkoda-Fabia_Combi_2005_1600x1200_wallpaper_05.jpgSkoda-Fabia_Combi_engine.jpg
Jednotková Fabia je robustné a spoľahlivé auto. Hľadejte motor 1.4 16V s kódom BUD. To je to najlepšie, čo možno do Fabie zohnat. Bohužiaľ bol len v sedane a kombi, do „krátkej“ sa nedával

Na rozdiel od trochu problémovej jednotky 1.4 16V s výkonom 55 a 74 kW tento nielenže netrpí na problémy s mazaním, zapaľovaním a kolísaním otáčok, ale je veľmi pružný a v reálnej prevádzke veľmi úsporný. Jediné, na čo je potrebné dať pozor, je pravidelná výmena rozvodového remeňa.

Kto chce naozaj lacný, praktický a spoľahlivú prevádzku, nech hľadá jednu z posledných Fabii Combi s týmto motorom. Ponuka sa tenší, tak sa poponáhľajte. Toto auto, ak ho nezničíte, si pomerne udrží svoju hodnotu. Je to snáď aj jediný prípad, kedy sa dá odporučiť verzia sedan. Je škaredá, ale kvality motora to vyvážia.

Škoda Fabia II. 1.6 16V

Druhá generácia Fabie prešla húfne na trojvalce HTP a TDI, ale ešte pred nástupom problémovej jednotky 1.2 TSI (o nej neskôr) si záujemcovia o silnejší benzínový motor mohli vybrať podarenú tisícštyristovku alebo silnejší motor 1.6 16V s výkonom 77 kW a krútiacim momentom slušných 153 Nm. Ten síce nepoteší hlučným chodom v strednom pásme otáčok, ale je veľmi spoľahlivý, pružný a dostatočne silný. Naviac má spoľahlivý a bezúdržbový rozvodový reťaz.

Skoda-Fabia_2007_1600x1200_wallpaper_0a.jpgSkoda-Fabia_2007_1600x1200_wallpaper_0c.jpgSkoda-Fabia_Combi_2008_1600x1200_wallpaper_88.jpgDizajn Fabie II nesadne každému, ale aspoň v nej je dosť miesta. Motor 1.6 16V ide pekne a robil sa s dobrým automatom Aisin. Kto nechce radiť, nech hľadá toto auto. Je ich málo, ale spoľahlivejšie malé auto so svižným motorom a dobrým automatom sotva zoženiete

Tiež ste ho mohli zohnať s šesťstupňovým automatom Aisin. Na rozdiel od problematického DSG so suchými spojkami, ktoré cuká a niekedy už po 100 000 km vyžaduje generálku za 1-2 tisíc eur, je šesťstupňový Aisin pri dodržiavaní intervalov výmeny oleja (po 60 000 km) spoľahlivý. Áno, v meste si s ním benzínová tisícšesťstovka vezme deväť litrov, ale pokojnej cesty mimo mesto a diaľnice zvláda vďaka dlhej šestke za sedem, rovnako ako zbytočne krátky päťstupňový manuál.

Škoda Octavia I. 1.9 TDI

Prvá generácia Octavie s motorom 1.9 TDI s radiálnym čerpadlom je exemplár, do ktorého sa nebojte investovať. Naopak prvý veľký servis sa vám hravo vráti. Majitelia a kupujúci o extrémnej spoľahlivosti tohto klasického motora vedia a na relatívne vysokých cenách je to poznať. Ak máte možnosť kúpiť dobrý kus, bežte bez váhania do neho. Za pár rokov ho predáte bez finančnej straty.

Skoda-Octavia_Combi_1999_1600x1200_wallpaper_04.jpgSkoda-Octavia_SLX_1998_1600x1200_wallpaper_01.jpgSkoda-Octavia_alh_engine_1600x1200_wallpaper_01.jpgNiečo tak spoľahlivého, ako bolo staré tédéíčko 1,9l, už dnes nikto nevyrobí. Ak narazíte na jednotkovú Octaviu v dobrom stave s motorom 1.9 TDI, kupujte za každú cenu! Motory s kódom AGR a HFD plnia normu Euro 2, neskoršie ALH a ASV s Euro 3 ale tiež stále stoja za každé euro

Tento motor nepotrebuje dvojhmotový zotrvačník, skôr bežné problémy s váhou vzduchu už bývajú vyriešené a reálna spotreba paliva sa zmestí do piatich litrov na 100 km. Jediným chúlostivým miestom sú rozvody, ktoré by sa mali meniť po 90 000 km a je kvôli tomu lepšie osloviť značkový servis.

Veľa kutilov totiž rozvodový mechanizmus nevie správne zložiť a rozladí ho. Olej meňte najneskôr po 15 000 km alebo raz za rok. Celkovo je toto ale neuveriteľne pevný motor, ktorý už pravdepodobne automobilový svet nikdy neuvidí. Ak nejaký motor vo škodovke prežije milión kilometrov, tak táto bahenná pumpa.

Škoda Octavia II. 2.0 TDI CR 103 kW

Kto hľadá modernejšiu "oktávku v tédéíčku", nech si priplatí za modernizovanú verziu naftového motora 2.0 TDI so vstrekovaním common-rail, dodávanú do faceliftovaného modelu. Beh motora je výrazne mäkší a kultivovanejší, mechanická spoľahlivosť vysoká.

Síce existuje menšie riziko odtrhnutia napínacej kladky rozvodov, ale v zásade je to veľmi vydarený motor. K tomuto dieselu sa tiež dávalo spoľahlivé šesťstupňové DSG s dvomi spojkami v olejovom kúpeli, takže mu nevadí posúvanie a necuká. Len to chce každých 60 000 km vymeniť olej, potom vydrží hravo vyše štvrť milióna kilometrov.

Skoda-Octavia_2009_1600x1200_wallpaper_06.jpgSkoda-Octavia_Combi_2009_1600x1200_wallpaper_0d.jpgSkoda-Octavia_2009_1600x1200_wallpaper_32.jpgS príchodom vstrekovania common-rail sa tédéíčka upokojili, navyše sú to už mechanicky odolné motory. Octavia nemá vyvažovací hriadeľ, odpadá teda riziko zlyhania mazania. A bonus navyše, dvojliter TDI sa dodával s veľmi spoľahlivým šesťrýchlostným DSG

Na rozdiel od Passatu, Superbu alebo vozidiel Audi nebol v Octavii pri tomto motore vyvažovací hriadeľ, takže odpadá veľmi chúlostivý pohon olejového čerpadla. Náhle zadretie motora tak takmer nehrozí. Keď kúpite udržiavaný kus, olej meníte po 15 000 km a správate sa k motoru slušne, pravdepodobne vám ani okolo 250 000 km nepraskne hlava valcov. A tento motor má ešte jednu výhodu. Vo verzii 103 kW sa mechanicky nelíši od silnejším 125 kW z RS, takže si ho pokojne "čipnite", ale s citom. Počítajte potom len s rýchlejším opotrebovaním spojky a bŕzd.

Škoda Rapid 1.2 TSI

Motor 1.2 TSI bol spočiatku prúser, až v júni 2011 automobilka nahradila chúlostivý tenký reťaz silnejším prevedením. V Škode Rapid dostanete vždy jeho lepšie dimenzovaný variant, takže sa naopak jedná o veľmi spoľahlivý agregát. Keď prežijete tvrdé nastavenie podvozku, je vlastne Rapid výborné ojazdené auto s rozumnou kvalitou a nízkou spotrebou paliva.

Skoda-Rapid_2013_1600x1200_wallpaper_29.jpgSkoda-Rapid_2013_1600x1200_wallpaper_15.jpgSkoda-Rapid_2013_1600x1200_wallpaper_03.jpgVeľa sa toho hovorilo o škrabke vo viečku nádrže. Ale že Rapid dostal štandardne modernizovaný motor 1.2 TSI so širšou a odolnejšou reťazou, to veľa ľudí neriešilo. Medzi prevarenými motormi TSI je toto snáď najlepšie riešenie. Ide dobre, veľa nežerie a vydrží

Je toho málo, čoho by ste sa pri Rapide 1.2 TSI mali báť. Snáď len je potrebné pravidelne meniť olej, správať sa k motoru slušne a zbytočne ho nepodtáčať. Tiež mu úplne nevyhovujú rýchle presuny po diaľnici, kedy kvôli malému katalyzátoru (aby sa pri meraní emisií rýchlo ohrial) motor pumpuje do výfuku benzín, aby sa katalyzátor chladil. Z takmer zázračného mimomestského priemeru 5,5 litra na 100 km tak razom môžete mať eresových deväť, desať litrov.

Iste, aj iné škodovky sa podarili a napríklad nový motor 1.6 TDI CR nie je v Octavii alebo Fabii prúser. A staré motory MPI? Tie sú niečo ako šváb - síce neprežijú týždeň bez hlavy (s prasknutou chvíľu áno), ale určite by vydržali aj jadrový výbuch. Teraz sa však poďme pozrieť na päť škodoviek, ktorým by ste sa radšej mali na trhu ojazdených áut vyhnúť, ak chcete naozaj ušetriť a mať pokojné spanie. Pokračujte na nasledujúcu kapitolu.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

včera | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY