vytisknout velikost písma 24 h Le Mans 2015: Porsche ukončilo päťročnú nadvládu Audi

Porsche ukončilo päťročnú dominanciu značky Audi a po dlhej dobe zažiarilo počas prestížnej dvadsaťštyrihodinovky v Le Mans.
24 h Le Mans 2015: Porsche ukončilo päťročnú nadvládu Audi

Porsche dokázalo odraziť útoky Audi a obsadiť prvé dve miesta v závode na 24 h v Le Mans. Vedľa veľmi prestížneho víťazstva si Porsche pripíše ešte dvojnásobný počet bodov do šampionátu WEC. V triede LMP2 zvíťazil tím KCMG s vozidlom Oreca 05 Nissan, triedu GTE Pre vyhral Chevrolet Corvette tímu Corvette Racing - GM a v triede GTE Am vyhralo Ferrari 458 Italia tímu SMP Racing.

porsche 01.jpgporsche 02.jpgporsche 03.jpg
Jazdci Nico Hülkenberg, Earl Bamber a Nick Tandy zvíťazili s vozidlom Porsche 919 Hybrid v tohtoročnom závode na 24 h Le Mans

Aj keď Porsche ovládlo kvalifikáciu, od úvodu závodu viedlo Audi. Potom ale Audi postihla smola, keď vozidlo s číslom 7 muselo neplánovane do boxov po defekte pneumatiky a Audi s číslom 8 malo nehodu s pomalšími vozidlami v zóne žltých vlajok. Vyzeralo to hrozivo, ale mechanici dokázali auto neuveriteľne rýchlo opraviť a udržať ho vo vedúcom okruhu.

Po štyroch hodinách bol závod stále veľmi vyrovnaný a prvých šesť áut v triede LMP1 sa držalo, aj kvôli výjazdu safety caru, v rozmedzí 30 sekúnd. V triede GTE Pre bojovala Corvette s Astonom Martinom a rozdiel medzi nimi bol niekoľko kôl ani nie jedna sekunda.

Filipe Albuquerque potom zajazdil s Audi čas 3:17,647, čo je absolútny rekord v histórii Le Mans. Prekonal aj doteraz najrýchlejší Porsche 917 z roku 1971, ktoré zvládlo okruh bez šikán za 3:18,4. Všetky Audi a Porsche sa s najrýchlejším časom dostali pod 3:19.

Toyota sa usadila s odstupom za továrenskými Audi a Porsche, keď jazdí stabilne o päť sekúnd na kolo pomalšie. Nissan GT-R LM Nismo s pohonom predných kolies zachádza časy 3:40 na úrovni kategórie LMP2 a nedrží krok s triedou LMP1. Špička jazdí o dvadsať sekúnd na kolo rýchlejšie.

Aj v noci bol závod veľmi vyrovnaný a ešte o pol štvrtej ráno sa dve Audi a dve Porsche držali v jednom kole, takže keď musel na dráhu safety car, začínalo sa vlastne pretekať znova. Do vedenia išlo Audi, ale ráno už viedlo s náskokom jedného kola Porsche s číslom 19, keď Audi s číslom 7 stratilo časť karosérie a bolo sedem minút v boxoch.

Porsche s číslom 17 dostalo ešte penalizáciu jednu minútu stop & go za predbiehanie pod žltou vlajkou a prepadlo sa na tretie miesto za Audi s číslom 9. O ôsmej hodine ráno potom musel na trať znovu safety car a Mark Webber po reštarte dostal svoje Porsche č. 17 pred Audi. Obe Porsche a jedno Audi sa stále držia v jednom okruhu.

Šesť hodín pred koncom je najrýchlejšie na štvrtom mieste idúce Audi s číslom 7, ktoré sťahuje náskok Porsche a dokonca sa oslobodilo zo straty dvoch kolies a teraz stráca už len jeden okruh. V triede GTE Pro sa na prvom mieste drží Corvette, druhé je s odstupom pol minúty Ferrari a tretie Porsche 911 RSR so stratou dve a pol minúty na vedúceho. Ferrari ale Corvettu mocne doťahuje a vozidlá spolu zvádzali po 18 hodinách boj koleso na koleso.

Štyri hodiny pred koncom, kedy sa tímy pripravujú na možný dážď, vedie o jeden okruh Porsche s číslom 19 pred Porsche s číslom 17. Potom nasledujú všetky Audi v jednom okruhu a s ďalším odstupom jedného kola ide tretie Porsche.

Tri hodiny do konca sú obe vedúce Porsche v rovnakom okruhu, Audi s číslom 9 sa kvôli technickým problémom prepadlo na šieste miesto v triede so stratou piatich kôl. André Lotterer s Audi zajazdil čas 3:17,475, nový rekord Le Mans. V triede LMP2 ešte nič nie je rozhodnuté a prvé tri vozidlá idú v rozostupe jednej minúty. Tak dlho trvá jedna zastávka v boxoch bez výmeny pneumatík.

Hodinu pred koncom má Porsche s číslom 19 náskok jedného kola pred číslom 17, ďalšie Audi číslo 7 a 8 stráca dva okruhy. O ďalšie kolo pozadu je Porsche s číslom 18 a Toyota s číslom 2 sa kvôli problémom tretieho Audi dostalo na šieste miesto. Veľmi zaujímavé je to stále v triede LMP2, kde sa stále prvé tri autá držia v rozmedzí jednej minúty.

V triede GTE Pre vedie Chevrolet Corvette s náskokom 5 kôl a triedu GTE Am viedol celý víkend s absolútnym prehľadom Aston Martin s číslom 98 tímu Aston Martin Racing, ale Paul Dalla Lana necelých 46 minút pred koncom havaroval v šikanách Ford a vozidlo zničil. Tento Aston išiel dokonca celkovo v triedach GTE na druhom mieste.

Posledných asi dvadsať minút závod ovplyvnil ľahký dážď, ale všetky vozidlá išli v podobných rozostupoch a všetci už zrejme chceli závod hlavne dokončiť. Nič dramatické sa už nestalo. Na najvyššiu priečku tak vystúpili jazdci Nico Hülkenberg, Earl Bamber a Nick Tandy z vozidla Porsche s číslom 19.

Druhé miesto berie Porsche s číslom 17 a jazdci Timo Bernhard, Mark Webber a Brendon Hartley. Tretie Audi s číslom 7 pilotovali Marcel Fässler, André Lotterer a Benoît Treluyer.

24 h Le Mans 2015: Konečné výsledky
Poradie Číslo Trieda Tím Auto Počet kôl Najrýchlejšie kolo Zastávok v boxoch
1. 19 LMP1 Porsche Team Porsche 919 Hybrid 395 3:18,596 30
2. 17 LMP1 Porsche Team Porsche 919 Hybrid 394 3:18,186 32
3. 7 LMP1 Audi Sport Team Joest Audi R18 e-tron quattro 393 3:17,475 31
4. 8 LMP1 Audi Sport Team Joest Audi R18 e-tron quattro 392 3:17,831 30
5. 18 LMP1 Porsche Team Porsche 919 Hybrid 391 3:18,917 30
6. 2 LMP1 Toyota Racing Toyota TS 040 Hybrid 387 3:22,633 30
7. 9 LMP1 Audi Sport Team Joest Audi R18 e-tron quattro 387 3:17,647 29
8. 1 LMP1 Toyota Racing Toyota TS 040 Hybrid 386 3:20,896 31
9. 47 LMP2 KCMG Oreca 05 – Nissan 358 3:36,836 32
10. 38 LMP2 JOTA Sport Gibson 015S – Nissan 358 3:36,679 32
11. 26 LMP2 G-Drive Racing Ligier JS P2 – Nissan 358 3:37,078 35
12. 28 LMP2 G-Drive Racing Ligier JS P2 – Nissan 354 3:38,109 30
13. 48 LMP2 Murphy Prototypes Oreca 03R – Nissan 347 3:38,715 35
14. 27 LMP2 SMP Racing
 
BR01 – Nissan 340 3:42,444 32
15. 31 LMP2 Extreme Speed Motorsports Ligier JS P2 – HPD 339 3:42,890 33
16. 45 LMP2 Ibanez Racing Oreca 03R – Nissan 337 3:44,918 24
17. 64 GTE Pro Corvette Racing – GM Chevrolet Corvette C7R 337 3:54,823 24
18. 13 LMP1 Rebellion Racing Rebellion R-One – AER 336 3:26,594 32
19. 29 LMP2 Pegasus Racing Morgan – Nissan 334 3:40,794 32
20. 72 GTE Am SMP Racing Ferrari 458 Italia 332 3:56,165 23
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY