vytisknout velikost písma 24 h Le Mans 2015: Porsche ukončilo päťročnú nadvládu Audi

Porsche ukončilo päťročnú dominanciu značky Audi a po dlhej dobe zažiarilo počas prestížnej dvadsaťštyrihodinovky v Le Mans.
24 h Le Mans 2015: Porsche ukončilo päťročnú nadvládu Audi

Porsche dokázalo odraziť útoky Audi a obsadiť prvé dve miesta v závode na 24 h v Le Mans. Vedľa veľmi prestížneho víťazstva si Porsche pripíše ešte dvojnásobný počet bodov do šampionátu WEC. V triede LMP2 zvíťazil tím KCMG s vozidlom Oreca 05 Nissan, triedu GTE Pre vyhral Chevrolet Corvette tímu Corvette Racing - GM a v triede GTE Am vyhralo Ferrari 458 Italia tímu SMP Racing.

porsche 01.jpgporsche 02.jpgporsche 03.jpg
Jazdci Nico Hülkenberg, Earl Bamber a Nick Tandy zvíťazili s vozidlom Porsche 919 Hybrid v tohtoročnom závode na 24 h Le Mans

Aj keď Porsche ovládlo kvalifikáciu, od úvodu závodu viedlo Audi. Potom ale Audi postihla smola, keď vozidlo s číslom 7 muselo neplánovane do boxov po defekte pneumatiky a Audi s číslom 8 malo nehodu s pomalšími vozidlami v zóne žltých vlajok. Vyzeralo to hrozivo, ale mechanici dokázali auto neuveriteľne rýchlo opraviť a udržať ho vo vedúcom okruhu.

Po štyroch hodinách bol závod stále veľmi vyrovnaný a prvých šesť áut v triede LMP1 sa držalo, aj kvôli výjazdu safety caru, v rozmedzí 30 sekúnd. V triede GTE Pre bojovala Corvette s Astonom Martinom a rozdiel medzi nimi bol niekoľko kôl ani nie jedna sekunda.

Filipe Albuquerque potom zajazdil s Audi čas 3:17,647, čo je absolútny rekord v histórii Le Mans. Prekonal aj doteraz najrýchlejší Porsche 917 z roku 1971, ktoré zvládlo okruh bez šikán za 3:18,4. Všetky Audi a Porsche sa s najrýchlejším časom dostali pod 3:19.

Toyota sa usadila s odstupom za továrenskými Audi a Porsche, keď jazdí stabilne o päť sekúnd na kolo pomalšie. Nissan GT-R LM Nismo s pohonom predných kolies zachádza časy 3:40 na úrovni kategórie LMP2 a nedrží krok s triedou LMP1. Špička jazdí o dvadsať sekúnd na kolo rýchlejšie.

Aj v noci bol závod veľmi vyrovnaný a ešte o pol štvrtej ráno sa dve Audi a dve Porsche držali v jednom kole, takže keď musel na dráhu safety car, začínalo sa vlastne pretekať znova. Do vedenia išlo Audi, ale ráno už viedlo s náskokom jedného kola Porsche s číslom 19, keď Audi s číslom 7 stratilo časť karosérie a bolo sedem minút v boxoch.

Porsche s číslom 17 dostalo ešte penalizáciu jednu minútu stop & go za predbiehanie pod žltou vlajkou a prepadlo sa na tretie miesto za Audi s číslom 9. O ôsmej hodine ráno potom musel na trať znovu safety car a Mark Webber po reštarte dostal svoje Porsche č. 17 pred Audi. Obe Porsche a jedno Audi sa stále držia v jednom okruhu.

Šesť hodín pred koncom je najrýchlejšie na štvrtom mieste idúce Audi s číslom 7, ktoré sťahuje náskok Porsche a dokonca sa oslobodilo zo straty dvoch kolies a teraz stráca už len jeden okruh. V triede GTE Pro sa na prvom mieste drží Corvette, druhé je s odstupom pol minúty Ferrari a tretie Porsche 911 RSR so stratou dve a pol minúty na vedúceho. Ferrari ale Corvettu mocne doťahuje a vozidlá spolu zvádzali po 18 hodinách boj koleso na koleso.

Štyri hodiny pred koncom, kedy sa tímy pripravujú na možný dážď, vedie o jeden okruh Porsche s číslom 19 pred Porsche s číslom 17. Potom nasledujú všetky Audi v jednom okruhu a s ďalším odstupom jedného kola ide tretie Porsche.

Tri hodiny do konca sú obe vedúce Porsche v rovnakom okruhu, Audi s číslom 9 sa kvôli technickým problémom prepadlo na šieste miesto v triede so stratou piatich kôl. André Lotterer s Audi zajazdil čas 3:17,475, nový rekord Le Mans. V triede LMP2 ešte nič nie je rozhodnuté a prvé tri vozidlá idú v rozostupe jednej minúty. Tak dlho trvá jedna zastávka v boxoch bez výmeny pneumatík.

Hodinu pred koncom má Porsche s číslom 19 náskok jedného kola pred číslom 17, ďalšie Audi číslo 7 a 8 stráca dva okruhy. O ďalšie kolo pozadu je Porsche s číslom 18 a Toyota s číslom 2 sa kvôli problémom tretieho Audi dostalo na šieste miesto. Veľmi zaujímavé je to stále v triede LMP2, kde sa stále prvé tri autá držia v rozmedzí jednej minúty.

V triede GTE Pre vedie Chevrolet Corvette s náskokom 5 kôl a triedu GTE Am viedol celý víkend s absolútnym prehľadom Aston Martin s číslom 98 tímu Aston Martin Racing, ale Paul Dalla Lana necelých 46 minút pred koncom havaroval v šikanách Ford a vozidlo zničil. Tento Aston išiel dokonca celkovo v triedach GTE na druhom mieste.

Posledných asi dvadsať minút závod ovplyvnil ľahký dážď, ale všetky vozidlá išli v podobných rozostupoch a všetci už zrejme chceli závod hlavne dokončiť. Nič dramatické sa už nestalo. Na najvyššiu priečku tak vystúpili jazdci Nico Hülkenberg, Earl Bamber a Nick Tandy z vozidla Porsche s číslom 19.

Druhé miesto berie Porsche s číslom 17 a jazdci Timo Bernhard, Mark Webber a Brendon Hartley. Tretie Audi s číslom 7 pilotovali Marcel Fässler, André Lotterer a Benoît Treluyer.

24 h Le Mans 2015: Konečné výsledky
Poradie Číslo Trieda Tím Auto Počet kôl Najrýchlejšie kolo Zastávok v boxoch
1. 19 LMP1 Porsche Team Porsche 919 Hybrid 395 3:18,596 30
2. 17 LMP1 Porsche Team Porsche 919 Hybrid 394 3:18,186 32
3. 7 LMP1 Audi Sport Team Joest Audi R18 e-tron quattro 393 3:17,475 31
4. 8 LMP1 Audi Sport Team Joest Audi R18 e-tron quattro 392 3:17,831 30
5. 18 LMP1 Porsche Team Porsche 919 Hybrid 391 3:18,917 30
6. 2 LMP1 Toyota Racing Toyota TS 040 Hybrid 387 3:22,633 30
7. 9 LMP1 Audi Sport Team Joest Audi R18 e-tron quattro 387 3:17,647 29
8. 1 LMP1 Toyota Racing Toyota TS 040 Hybrid 386 3:20,896 31
9. 47 LMP2 KCMG Oreca 05 – Nissan 358 3:36,836 32
10. 38 LMP2 JOTA Sport Gibson 015S – Nissan 358 3:36,679 32
11. 26 LMP2 G-Drive Racing Ligier JS P2 – Nissan 358 3:37,078 35
12. 28 LMP2 G-Drive Racing Ligier JS P2 – Nissan 354 3:38,109 30
13. 48 LMP2 Murphy Prototypes Oreca 03R – Nissan 347 3:38,715 35
14. 27 LMP2 SMP Racing
 
BR01 – Nissan 340 3:42,444 32
15. 31 LMP2 Extreme Speed Motorsports Ligier JS P2 – HPD 339 3:42,890 33
16. 45 LMP2 Ibanez Racing Oreca 03R – Nissan 337 3:44,918 24
17. 64 GTE Pro Corvette Racing – GM Chevrolet Corvette C7R 337 3:54,823 24
18. 13 LMP1 Rebellion Racing Rebellion R-One – AER 336 3:26,594 32
19. 29 LMP2 Pegasus Racing Morgan – Nissan 334 3:40,794 32
20. 72 GTE Am SMP Racing Ferrari 458 Italia 332 3:56,165 23
Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY