vytisknout velikost písma 20 najpredávanejších áut v Európe za celý rok 2015: tentoraz bez Octavie

Rast odbytu nových osobných áut v Európe v uplynulom roku presiahol deväť percent. Rebríčkom značiek i modelov dominuje tradične Volkswagen, Škoda uzatvára medzi výrobcami prvú desiatku.
20 najpredávanejších áut v Európe za celý rok 2015: tentoraz bez Octavie

Trhu štátov EÚ a EFTA (Európskeho združenia voľného obchodu) sa podľa štatistík asociácie automobilových výrobcov ACEA v uplynulom roku darilo nadmieru dobre. V celkovej tridsiatke sledovaných krajín si klienti kúpili cez 14,2 milióna nových osobných vozidiel. Odbytové čísla dodávok a ďalších ľahkých úžitkových automobilov vedie ACEA separátne, tu zahrnuté nie sú.

Oproti 13 miliónom a navyše necelým 7 tisícom za rok 2014 to znamená zisk 1,2 milióna kusov, respektíve 9,2%. Európa sa tak dostala z recesie, zvýšeniu objemu predajov napomáha aj lacná ropa a tým pádom aj pohonné látky. Súčasný pozitívny trend môžeme vyčítať z decembrových výsledkov, ktorými sa tentoraz podrobnejšie zaoberať nebudeme. Posledný mesiac letopočtu 2015 bol s 1,156 mil. autami najlepším za jedenásť sezón, prekonal teda aj predkrízové obdobie!

Najobľúbenejšie modely

Najpredávanejším novým osobným autom v Európe je podľa JATO Dynamics Volkswagen Golf. JATO však namiesto presných dát uvádza len tisíce kusov a minuloročné cifry absolútne nesedia s tými, ktoré boli k dispozícii za rok 2014, preto sa držme aktuálne zverejnených. Je však pravdou, že čísla pre značky sú v porovnaní s ACEA tiež značne nižšie a v celkovom poradí rozšírenom znovu na dvadsiatku nenájdeme jeden hlavne u nás dôležitý model...

Avšak, Volkswagen Golf si vlani kúpilo 383-tisíc Európanov, o 1% viac ako v roku 2014. Druhý Ford Fiesta dosiahol 258-tisíc a zlepšil sa o dve percentá. Tretie je Polo (229-tisíc registrácií a +8%). Štvrté miesto znamená nelichotivý prepadák roka pre Renault Clio (224-tisíc), stačilo mu k nemu o 3% menej. Corsa je piata (+6% a 214 tisíc). Šiesty Peugeot 208 zaznamenal 181-tisíc kusov so ziskom 7%, sedmička patrí Fordu Focus (176-tisíc áut a nárast o 3%). Nissan Qashqai sa zdvihol o vysokých 13% na 167-tisíc.

Z hľadiska medziročného prírastku sú na tom ešte lepšie Fiat Panda (158-tisíc, o 16% viac) a desiaty prvý malý crossover, Renault Capture (153-tisíc registrácií a +20%).

Dacia-Sandero_Stepway_2013_1600x1200_wallpaper_01.jpgToyota-Yaris_2015_1600x1200_wallpaper_07.jpgPeugeot-2008_2014_1600x1200_wallpaper_04.jpgOpel-Mokka_2013_1600x1200_wallpaper_38.jpgMercedes-Benz-C-Class_Estate_2015_1600x1200_wallpaper_04.jpgOpel-Astra_2016_1600x1200_wallpaper_06.jpgFiat-500_2016_1600x1200_wallpaper_0c.jpgPeugeot-308_SW_2014_1600x1200_wallpaper_01.jpgVolkswagen-Passat_2015_1600x1200_wallpaper_06.jpgAudi-A3_Sportback_S-Line_2014_1600x1200_wallpaper_01.jpgRenault-Captur_2014_1600x1200_wallpaper_04.jpgFiat-Panda_Trekking_2013_1600x1200_wallpaper_1b.jpgNissan-Qashqai_2014_1600x1200_wallpaper_05.jpgFord-Focus_ST_2015_1600x1200_wallpaper_06.jpgPeugeot-208_2016_1600x1200_wallpaper_0a.jpgOpel-Corsa_2015_1600x1200_wallpaper_02.jpgRenault-Clio_Estate_2013_1600x1200_wallpaper_04.jpgVolkswagen-Polo_GTI_2015_1600x1200_wallpaper_04.jpgFordFiesta-BWEdition_07.jpgVolkswagen-Golf_2013_1600x1200_wallpaper_12.jpg
V dvadsiatke najpredávanejších áut nájdeme dva modely strednej triedy, päť kompaktov, sedem malých vozidiel, dve supermini (obidve od Fiatu), tri malé a jeden kompaktný crossover

Audi A3 chýbali do Top 10 tri tisícky (150-tis.), ale pohoršilo si o dve percentá. Veľký skok +38% zaistil Passatu titul medziročného šplhúňa a 149-tisíc dvanáste miesto. Za ním je "lev" 308 s 26% postupom a 146-tisícmi celkom. Päťstovka od Fiatu (145-tisíc áut) síce tiež dve percentá stratila, ale Turínska automobilka minivozidlám vládne. Astra je pätnásta (144-tis., o 4%), najpredávanejším modelom Mercedesu bola trieda C (135-tis., +22%), Nová generácia sa chytila. Vzrastajúcu obľubu malých crossoverov dokazujú Opel Mokka (132-tisíc, +29%) a Peugeot 2008 (128-tisíc registrácií, +16%). Devätnásta je Toyota Yaris (125-tisíc, +7%) a poradie najlepších uzatvára Dacia Sandero, zaznamenala 121-tisíc nových áut a predalo sa ich o 6% viac ako vlani.

Ak hľadáte vo zverejnenom poradí Octaviu, neuspejete. V predchádzajúcich mesačných štatistikách pritom obsadzovala bežne spodné priečky v prvej desiatke. Iste, prehliadnuť to môže každý, lenže konečné čísla JATO nesedia ani s výsledkami za jedenásť mesiacov...

Najpredávanejšie značky

Absolútny rebríček značiek má pre väčšiu prehľad tentokrát 20 miest. Dominuje mu samozrejme Volkswagen s konečným účtom 1,727 milióna nových osobných áut. Nad milión sa dostal ešte strieborný Ford (1,021 mil.) A pomyselný bronz patrí Renaultu (975,5-tisíc). Opel/Vauxhall (942,1-tis.) Obsadil "zemiakovú" priečku. Top 5 uzatvára Peugeot (856-tisíc). Pod ňou zostalo Audi (767,2-tisíc), ale z nemeckého luxusného triumvirátu boli štyri kruhy najúspešnejšie. Za nimi sa zoradili tí ostatní, teda BMW (748,2-tis.) A Mercedes (737,3-tis.). Značka s trojcípou hviezdou je uvádzaná správne bez Benzu, lebo do nej patrí aj divízia AMG a Maybach. Deviaty skončil Fiat (656,7-tis.), Desiata Škoda (617,6-tis.).

Cez vyše pol milióna sa prehupli dve najúspešnejšie japonské značky: Toyota a Nissan, ale ešte aj Citroën. Prvú pätnástku dopĺňajú oba koncerny Juhokórejcov, teda Hyundai s Kiou. Kto by pred pár rokmi čakal, že rumunská Dacia prekoná Seat? Do najlepšej dvadsiatky sa zmestili ešte Volvo, Mazda a prekvapivo aj Mini.

Registrácie automobilov v Európe – Poradie značiek v roku 2015
Poradie Model 1-12/2015 [ks] 1-12/2014 [ks] Zmena [ks] Zmena [%]
1. VOLKSWAGEN 1 727 094 1 621 224 105 870 6,5 %
2. RENAULT 975 450 877 091 98 359 11,2 %
3. MERCEDES 737 278 652 373 84 905 13,0 %
4. FORD 1 020 875 940 242 80 633 8,6 %
5. NISSAN 557 354 479 299 78 055 16,3 %
6. BMW 748 176 676 618 71 558 10,6 %
7. FIAT 656 669 586 294 70 375 12,0 %
8. PEUGEOT 856 091 786 176 69 915 8,9 %
9. OPEL/VAUXHALL 942 128 886 450 55 678 6,3 %
10. HYUNDAI 470 130 424 021 46 109 10,9 %
11. AUDI 767 173 726 144 41 029 5,7 %
12. MAZDA 211 391 174 628 36 763 21,1 %
13. ŠKODA 617 636 582 241 35 395 6,1 %
14. TOYOTA 565 317 534 232 31 085 5,8 %
15. KIA 384 790 353 719 31 071 8,8 %
16. MINI 187 706 156 908 30 798 19,6 %
17. VOLVO 285 861 255 880 29 981 11,7 %
18. CITROËN 549 684 525 151 24 533 4,7 %
19. DACIA 382 948 364 219 18 729 5,1 %
20. SEAT 338 383 328 246 10 137 3,1 %
- Celkom  14 202 024 13 006 885 1 195 139 9,2 %

Medziročne sa najviac zdvihol Mercedes (+13%), Fiat má +12%, postup Renaultu prekročil jedenásť percent, čo je pri tak vysoko postavenej značky obdivuhodné, BMW hlási +10,6%, za čo sa tiež rozhodne hanbiť nemusí. V spodnej polovici nájdeme ešte väčšie pozitívny skoky, Mazda má cez 20%, Mini do nich veľa nechýbalo, Nissan sa zlepšil o 16,3%, dvojciferne rástlo aj Volvo a Hyundai. Lenže vypovedacia hodnota týchto čísel je oveľa menšia, viac napovie rebríček podľa navýšenia v kusoch. Vedúci VW si polepšil o skoro 106-tisíc áut, Renault o 98,4-tisíc, Mercedes rozmnožil počty o 85-tis., Ford o 80,6-tisíc a piaty Nissan má +78-tisíc. Japonská automobilka boduje vďaka crossoveru Qashqai. Prepadák nehľadajme ani tu...

Rebríček koncernov

Veľmi zaujímavý je rebríček koncernov. Niektoré značky dohromady ACEA bohužiaľ nezlučuje, napríklad Hyundai a Kiu, v Renaulte zase chýba Nissan. Pre úplnosť aspoň krátko: celá skupina VW predala v sledovaných európskych štátoch v roku 2015 3,522 milióna nových vozidiel, druhý francúzsky PSA 1,481 mil. A tretí je Renault s 1,358 mil. Na štvorku sa vyšplhal Ford, ten má na konte pochopiteľne rovnakú cifru ako v značkách, Lincoln v Európe oficiálne nekúpite. Piata skupina Opel vykazuje 946,2-tisíc.

BMW s Mini predali skoro 936-tisíc kusov, Fiat Chrysler Automobiles 872,5-tisíc a trojcípa hviezda 833,2-tisíc. Toyota dosiahla na necelých 605-tisíc. Nissan potom 557,3-tisíc. Ak by sme jeho výsledok pripočítali k Renaultu, dostane sa s 1,915 mil. pred PSA. To isté platí o koncerne Hyundai-Kia, ktorý by predstihol s 854,9-tis. Daimler a dostal by sa na osmičku.

V tomto poradí nárastov vedie práve nemecký Daimler, ktorý si polepšil o 17,7%, pred Nissanom (16,3%), FCA má o 13,6% viac a BMW Group hlási navýšenie o 12,3%. Renault a Ford vykazujú okolo deviatich percent, čísla v Toyote, VW a PSA začínajú šestkou, Opel prekročil aspoň dvojpercentnú métu.

Najväčšie trhy

Naši západní susedia si v roku 2015 kúpili 3,206 milióna nových vozidiel, Nemecko je tak tradične najväčším trhom starého kontinentu. Veľká Británia obsadila druhé miesto, obyvatelia Spojeného kráľovstva obohatili svoje garáže o 2,634 milióna osobných áut. Francúzsky trh sa zastavil na čísle 1.917.226, taliansky (1.574.872) sa umiestnil ako štvrtý a Španieli sú piati (1.034.232), väčšia krajina na Pyrenejskom polostrove sa dostala cez milión ako posledná. Medziročný nárast zaznamenali všetky štáty z tejto tzv. Veľkej päťky. Najvyššiu plusovú hodnotu vykazuje Španielsko: 20,9%, Taliansko má ešte aj dvojciferné číslo: 15,8%. Zvyšní lídri sa chvália nárastom v rozmedzí od 5,5 do 7%, čo tiež nie je vôbec zlé.

Darilo sa aj Holandsku (+16%, 449,4-tis. z 387,6-​​tis.) a vo Švédsku (+13,5%, 345,1-tis. namiesto 304-tis.), menujme aspoň tie najvýraznejšie percentuálne postupy, aj keď neboli lepšie ako u nás. Pády v dôležitých krajinách úplne chýbajú, to o aktuálnej kondícii trhu svedčí jasne.

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY