vytisknout velikost písma 20 najpredávanejších áut v Európe za celý rok 2015: tentoraz bez Octavie

Rast odbytu nových osobných áut v Európe v uplynulom roku presiahol deväť percent. Rebríčkom značiek i modelov dominuje tradične Volkswagen, Škoda uzatvára medzi výrobcami prvú desiatku.
20 najpredávanejších áut v Európe za celý rok 2015: tentoraz bez Octavie

Trhu štátov EÚ a EFTA (Európskeho združenia voľného obchodu) sa podľa štatistík asociácie automobilových výrobcov ACEA v uplynulom roku darilo nadmieru dobre. V celkovej tridsiatke sledovaných krajín si klienti kúpili cez 14,2 milióna nových osobných vozidiel. Odbytové čísla dodávok a ďalších ľahkých úžitkových automobilov vedie ACEA separátne, tu zahrnuté nie sú.

Oproti 13 miliónom a navyše necelým 7 tisícom za rok 2014 to znamená zisk 1,2 milióna kusov, respektíve 9,2%. Európa sa tak dostala z recesie, zvýšeniu objemu predajov napomáha aj lacná ropa a tým pádom aj pohonné látky. Súčasný pozitívny trend môžeme vyčítať z decembrových výsledkov, ktorými sa tentoraz podrobnejšie zaoberať nebudeme. Posledný mesiac letopočtu 2015 bol s 1,156 mil. autami najlepším za jedenásť sezón, prekonal teda aj predkrízové obdobie!

Najobľúbenejšie modely

Najpredávanejším novým osobným autom v Európe je podľa JATO Dynamics Volkswagen Golf. JATO však namiesto presných dát uvádza len tisíce kusov a minuloročné cifry absolútne nesedia s tými, ktoré boli k dispozícii za rok 2014, preto sa držme aktuálne zverejnených. Je však pravdou, že čísla pre značky sú v porovnaní s ACEA tiež značne nižšie a v celkovom poradí rozšírenom znovu na dvadsiatku nenájdeme jeden hlavne u nás dôležitý model...

Avšak, Volkswagen Golf si vlani kúpilo 383-tisíc Európanov, o 1% viac ako v roku 2014. Druhý Ford Fiesta dosiahol 258-tisíc a zlepšil sa o dve percentá. Tretie je Polo (229-tisíc registrácií a +8%). Štvrté miesto znamená nelichotivý prepadák roka pre Renault Clio (224-tisíc), stačilo mu k nemu o 3% menej. Corsa je piata (+6% a 214 tisíc). Šiesty Peugeot 208 zaznamenal 181-tisíc kusov so ziskom 7%, sedmička patrí Fordu Focus (176-tisíc áut a nárast o 3%). Nissan Qashqai sa zdvihol o vysokých 13% na 167-tisíc.

Z hľadiska medziročného prírastku sú na tom ešte lepšie Fiat Panda (158-tisíc, o 16% viac) a desiaty prvý malý crossover, Renault Capture (153-tisíc registrácií a +20%).

Dacia-Sandero_Stepway_2013_1600x1200_wallpaper_01.jpgToyota-Yaris_2015_1600x1200_wallpaper_07.jpgPeugeot-2008_2014_1600x1200_wallpaper_04.jpgOpel-Mokka_2013_1600x1200_wallpaper_38.jpgMercedes-Benz-C-Class_Estate_2015_1600x1200_wallpaper_04.jpgOpel-Astra_2016_1600x1200_wallpaper_06.jpgFiat-500_2016_1600x1200_wallpaper_0c.jpgPeugeot-308_SW_2014_1600x1200_wallpaper_01.jpgVolkswagen-Passat_2015_1600x1200_wallpaper_06.jpgAudi-A3_Sportback_S-Line_2014_1600x1200_wallpaper_01.jpgRenault-Captur_2014_1600x1200_wallpaper_04.jpgFiat-Panda_Trekking_2013_1600x1200_wallpaper_1b.jpgNissan-Qashqai_2014_1600x1200_wallpaper_05.jpgFord-Focus_ST_2015_1600x1200_wallpaper_06.jpgPeugeot-208_2016_1600x1200_wallpaper_0a.jpgOpel-Corsa_2015_1600x1200_wallpaper_02.jpgRenault-Clio_Estate_2013_1600x1200_wallpaper_04.jpgVolkswagen-Polo_GTI_2015_1600x1200_wallpaper_04.jpgFordFiesta-BWEdition_07.jpgVolkswagen-Golf_2013_1600x1200_wallpaper_12.jpg
V dvadsiatke najpredávanejších áut nájdeme dva modely strednej triedy, päť kompaktov, sedem malých vozidiel, dve supermini (obidve od Fiatu), tri malé a jeden kompaktný crossover

Audi A3 chýbali do Top 10 tri tisícky (150-tis.), ale pohoršilo si o dve percentá. Veľký skok +38% zaistil Passatu titul medziročného šplhúňa a 149-tisíc dvanáste miesto. Za ním je "lev" 308 s 26% postupom a 146-tisícmi celkom. Päťstovka od Fiatu (145-tisíc áut) síce tiež dve percentá stratila, ale Turínska automobilka minivozidlám vládne. Astra je pätnásta (144-tis., o 4%), najpredávanejším modelom Mercedesu bola trieda C (135-tis., +22%), Nová generácia sa chytila. Vzrastajúcu obľubu malých crossoverov dokazujú Opel Mokka (132-tisíc, +29%) a Peugeot 2008 (128-tisíc registrácií, +16%). Devätnásta je Toyota Yaris (125-tisíc, +7%) a poradie najlepších uzatvára Dacia Sandero, zaznamenala 121-tisíc nových áut a predalo sa ich o 6% viac ako vlani.

Ak hľadáte vo zverejnenom poradí Octaviu, neuspejete. V predchádzajúcich mesačných štatistikách pritom obsadzovala bežne spodné priečky v prvej desiatke. Iste, prehliadnuť to môže každý, lenže konečné čísla JATO nesedia ani s výsledkami za jedenásť mesiacov...

Najpredávanejšie značky

Absolútny rebríček značiek má pre väčšiu prehľad tentokrát 20 miest. Dominuje mu samozrejme Volkswagen s konečným účtom 1,727 milióna nových osobných áut. Nad milión sa dostal ešte strieborný Ford (1,021 mil.) A pomyselný bronz patrí Renaultu (975,5-tisíc). Opel/Vauxhall (942,1-tis.) Obsadil "zemiakovú" priečku. Top 5 uzatvára Peugeot (856-tisíc). Pod ňou zostalo Audi (767,2-tisíc), ale z nemeckého luxusného triumvirátu boli štyri kruhy najúspešnejšie. Za nimi sa zoradili tí ostatní, teda BMW (748,2-tis.) A Mercedes (737,3-tis.). Značka s trojcípou hviezdou je uvádzaná správne bez Benzu, lebo do nej patrí aj divízia AMG a Maybach. Deviaty skončil Fiat (656,7-tis.), Desiata Škoda (617,6-tis.).

Cez vyše pol milióna sa prehupli dve najúspešnejšie japonské značky: Toyota a Nissan, ale ešte aj Citroën. Prvú pätnástku dopĺňajú oba koncerny Juhokórejcov, teda Hyundai s Kiou. Kto by pred pár rokmi čakal, že rumunská Dacia prekoná Seat? Do najlepšej dvadsiatky sa zmestili ešte Volvo, Mazda a prekvapivo aj Mini.

Registrácie automobilov v Európe – Poradie značiek v roku 2015
Poradie Model 1-12/2015 [ks] 1-12/2014 [ks] Zmena [ks] Zmena [%]
1. VOLKSWAGEN 1 727 094 1 621 224 105 870 6,5 %
2. RENAULT 975 450 877 091 98 359 11,2 %
3. MERCEDES 737 278 652 373 84 905 13,0 %
4. FORD 1 020 875 940 242 80 633 8,6 %
5. NISSAN 557 354 479 299 78 055 16,3 %
6. BMW 748 176 676 618 71 558 10,6 %
7. FIAT 656 669 586 294 70 375 12,0 %
8. PEUGEOT 856 091 786 176 69 915 8,9 %
9. OPEL/VAUXHALL 942 128 886 450 55 678 6,3 %
10. HYUNDAI 470 130 424 021 46 109 10,9 %
11. AUDI 767 173 726 144 41 029 5,7 %
12. MAZDA 211 391 174 628 36 763 21,1 %
13. ŠKODA 617 636 582 241 35 395 6,1 %
14. TOYOTA 565 317 534 232 31 085 5,8 %
15. KIA 384 790 353 719 31 071 8,8 %
16. MINI 187 706 156 908 30 798 19,6 %
17. VOLVO 285 861 255 880 29 981 11,7 %
18. CITROËN 549 684 525 151 24 533 4,7 %
19. DACIA 382 948 364 219 18 729 5,1 %
20. SEAT 338 383 328 246 10 137 3,1 %
- Celkom  14 202 024 13 006 885 1 195 139 9,2 %

Medziročne sa najviac zdvihol Mercedes (+13%), Fiat má +12%, postup Renaultu prekročil jedenásť percent, čo je pri tak vysoko postavenej značky obdivuhodné, BMW hlási +10,6%, za čo sa tiež rozhodne hanbiť nemusí. V spodnej polovici nájdeme ešte väčšie pozitívny skoky, Mazda má cez 20%, Mini do nich veľa nechýbalo, Nissan sa zlepšil o 16,3%, dvojciferne rástlo aj Volvo a Hyundai. Lenže vypovedacia hodnota týchto čísel je oveľa menšia, viac napovie rebríček podľa navýšenia v kusoch. Vedúci VW si polepšil o skoro 106-tisíc áut, Renault o 98,4-tisíc, Mercedes rozmnožil počty o 85-tis., Ford o 80,6-tisíc a piaty Nissan má +78-tisíc. Japonská automobilka boduje vďaka crossoveru Qashqai. Prepadák nehľadajme ani tu...

Rebríček koncernov

Veľmi zaujímavý je rebríček koncernov. Niektoré značky dohromady ACEA bohužiaľ nezlučuje, napríklad Hyundai a Kiu, v Renaulte zase chýba Nissan. Pre úplnosť aspoň krátko: celá skupina VW predala v sledovaných európskych štátoch v roku 2015 3,522 milióna nových vozidiel, druhý francúzsky PSA 1,481 mil. A tretí je Renault s 1,358 mil. Na štvorku sa vyšplhal Ford, ten má na konte pochopiteľne rovnakú cifru ako v značkách, Lincoln v Európe oficiálne nekúpite. Piata skupina Opel vykazuje 946,2-tisíc.

BMW s Mini predali skoro 936-tisíc kusov, Fiat Chrysler Automobiles 872,5-tisíc a trojcípa hviezda 833,2-tisíc. Toyota dosiahla na necelých 605-tisíc. Nissan potom 557,3-tisíc. Ak by sme jeho výsledok pripočítali k Renaultu, dostane sa s 1,915 mil. pred PSA. To isté platí o koncerne Hyundai-Kia, ktorý by predstihol s 854,9-tis. Daimler a dostal by sa na osmičku.

V tomto poradí nárastov vedie práve nemecký Daimler, ktorý si polepšil o 17,7%, pred Nissanom (16,3%), FCA má o 13,6% viac a BMW Group hlási navýšenie o 12,3%. Renault a Ford vykazujú okolo deviatich percent, čísla v Toyote, VW a PSA začínajú šestkou, Opel prekročil aspoň dvojpercentnú métu.

Najväčšie trhy

Naši západní susedia si v roku 2015 kúpili 3,206 milióna nových vozidiel, Nemecko je tak tradične najväčším trhom starého kontinentu. Veľká Británia obsadila druhé miesto, obyvatelia Spojeného kráľovstva obohatili svoje garáže o 2,634 milióna osobných áut. Francúzsky trh sa zastavil na čísle 1.917.226, taliansky (1.574.872) sa umiestnil ako štvrtý a Španieli sú piati (1.034.232), väčšia krajina na Pyrenejskom polostrove sa dostala cez milión ako posledná. Medziročný nárast zaznamenali všetky štáty z tejto tzv. Veľkej päťky. Najvyššiu plusovú hodnotu vykazuje Španielsko: 20,9%, Taliansko má ešte aj dvojciferné číslo: 15,8%. Zvyšní lídri sa chvália nárastom v rozmedzí od 5,5 do 7%, čo tiež nie je vôbec zlé.

Darilo sa aj Holandsku (+16%, 449,4-tis. z 387,6-​​tis.) a vo Švédsku (+13,5%, 345,1-tis. namiesto 304-tis.), menujme aspoň tie najvýraznejšie percentuálne postupy, aj keď neboli lepšie ako u nás. Pády v dôležitých krajinách úplne chýbajú, to o aktuálnej kondícii trhu svedčí jasne.

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY