vytisknout velikost písma 10 zabudnutých skvostov československého automobilového priemyslu

V pomere k svojej veľkosti Slovensko a Česko je a takmer vždy bude automobilovou veľmocou. A akokoľvek naše továrne nikdy nechrlily masy športových roadsterov alebo supersedanov, vzniklo u nás veľa pozoruhodných a niekedy aj zabudnutých strojov...
10 zabudnutých skvostov československého automobilového priemyslu

Článek bol so súhlasom autora prevzatý z českého webu Autíčkář.cz

Aj v našom malom automobilovom rybníčku sa nájde veľa zaujímavých rybiek, na ktoré sa pozabudlo. Sú medzi nimi prekrásne zlaté rybky, na ktoré by sme radšej zabudli, ale aj nesplnené nádeje. Poďte sa pozrieť na tie, ktoré nás zaujali najviac!

10. Škoda Felicia Fun

Divoké deväťdesiate roky. Doba budovania kapitalizmu a demokracie, doba ekonomickej obrody a nevyhnutne tiež doba, kedy sa k nám začali prvýkrát vo väčšej miere dostávať tvrdé drogy. Aký efekt to malo na našu populáciu, vrátane automobilových dizajnérov, vidíte tu.

Škoda Felicia Fun.jpg
Felicia Fun mala sedačky aj na korbe

Vziať Feliciu pickup, nastriekať ju nažlto, očalúniť nažlto sedačky, a potom pridať druhý pár do korby, podobne ako v Subaru Brat? A predávať to ako ideálne auto pre surfistov, ktorých bolo v našej republike v druhej polovici 90. rokov nepochybne neúrekom? To si vyžaduje kvalitný materiál!

9. Tatra 600 kabriolet

Kopřivnická produkcia osobných automobilov mala v ČSR vždy výsadné postavenie. Práve pre svoju nedostupnosť sa Tatry stali ideálom petrolheadov, ktorí sú dnes vo veku našich dedov. Povojnový typ 600 nebol bežnému občanovi voľne dostupný. A čo môže byť ešte vzácnejšie ako automobil vyhradený iba vysokým súdruhom? Správne, jedine automobil vyhradený súdruhovi najvyššiemu.

Tatra 600 kabriolet.jpg
Určený bol pre Stalina, dostal ho jeho šofér

Voz pôvodne vznikol ako prototyp pre sériovú výrobu a po veľkom úspechu na Ženevskom autosalóne 1949 bol pripravený k ďalším testom. Rozlet krásnemu projektu však zarazili Stalinove 70. narodeniny. Aby sa Josifovi Vissarionovičovi štát zapáčil, bolo rozhodnuté zaslať prototyp darom do Sovietskeho Zväzu.

V tom čase už našťastie Stalin trpel natoľko rozvinutou paranojou, že jazda v otvorenej karosérii bola úplne vylúčená. Najskôr sa tento biely kúsok stal služobným vozidlom jeho osobného vodiča, neskôr sa dostal do služieb Moskovskej polikliniky. Späť do Čiech sa unikát vrátil vlastne náhodou. Keď ho jeho vtedajší majiteľ chcel prestavať na Tatru 603, kontaktoval pôvodného výrobcu.

Biely kabriolet bol vymenený za čiernu limuzínu a posledný výkrik kedysi slávneho karosárskeho remesla sa opäť vrátil domov. Jediný vyrobený exemplár sa v súčasnej dobe nachádza v stálej expozícii Vysokomýtského regionálneho múzea venovaného karosárni Sodomka. Autor čestne vyhlasuje, že vidieť taký unikát na vlastné oči za malý výlet rozhodne stojí.

8. Škoda 706 RTO Kabriolet

Pri kabrioletoch ešte na chvíľku zostaneme a ani Vysoké Mýto neopustíme. Tentokrát už nejde o osobný automobil, ale rovno o autobus. Ak máte pocit, že na stránkach venovaných páliacim sa gumám nemá nudný nákladiak na ľudí čo hľadať, tak vedzte, že tento autobus je trochu odlišný. Najšialenejšie nápady vznikajú často z najobyčajnejších vecí a odrezať strechu autobusu napadne jedine vizionára. Alebo šialenca, hranica je často dosť hmlistá. 

Škoda 706 RTO kabriolet.jpg
RTO bez strechy možno občas stretnúť aj v Prahe

Vozidlá 706 RTO boli, vzhľadom k prednostnému postaveniu Karosy na našom trhu, všadeprítomné. O to prenikavejšie prekvapenie muselo byť, keď zrazu neprišiel opozeraný model úplne kompletný. Vyhliadkový variant sa snáď ani v originálnom prevedení nezachoval. Zlaté ručičky našťastie nezaháľali a tak cesty našich západných susedov brázdi hneď niekoľko replík v službách súkromných dopravcov. Jedným taký skvostom sa každý rok môžete prejsť po Prahe v rámci historických jázd a ak sa tak rozhodnete, iste sa v najväčšom českom kabriolete stretneme.

7. Škoda 720

Jedno z najzaujímavejších československých áut je určite Škoda 720. Celkom určite práve preto, že ani nešla do sériovej výroby a zostala len pri koncepte a tak môžeme len snívať aká by v praxi naozaj bola. Koncept bol však naozaj skvostný, až sa nechce veriť, že pochádzal od Škodovky a dokonca už z roku 1972.

Škoda 720.jpg
Škoda s klasickou koncepciou, talianskym dizajnom a výkonom až 70 kW 

Prvýkrát, je tu dizajn, ktorý bol úplne na úrovni áut zo západu. Klasický trojpriestorový sedan, dlhý zadný previs a krátky predný, to všetko zabalené v úhľadnej karosérii od slávneho štúdia Italdesign. Koncepcia s motorom vpredu a pohonom zadných kolies v kombinácii so zmienenou karosériou typu sedan ponúkala výborné rozloženie váhy a vďaka nezávislému zaveseniu všetkých kolies môžeme teda odhadovať aj slušné jazdné vlastnosti. Motor s rozvodom OHC a priečnym vyplachovaním ponúkal na svoju dobu slušných 62 kW z objemu 1,5 l a v športovo orientovanej verzii fastback potom dokonca krásnych 70 kW.

Chce sa až plakať, keď si človek uvedomí, ako zúfalo technologicky zastarané boli motory s rozvodom OHV z vtedajšej sériovej produkcie. A keby ešte tak zákazníci tušili, že s týmito motormi budú musieť vydržať ďalších neskutočne dlhých 25 rokov. Ktovie, ako by dnes vyzerala scéna okolo amatérskych pretekárov a úpravcov, keby išla Škoda 720 do sériovej výroby.

Len si to predstavte, namiesto biednej 1.3 s upotenými 50 kW a mizerným prejavom by sa všade váľali relatívne moderné OHC motory s oveľa väčším potenciálom pre úpravy. Alebo by snáď dokonca vznikol športový variant GTI s DOHC hlavou a ja by som namiesto v E30 jazdil v Škodovke. So všetkou hrdosťou a úplne po práve.

6. Tatra MTX V8 

Hneď na začiatok musím povedať, že Tatra MTX V8 nie je moje najobľúbenejšie auto. Aj keby ste mi dali pištoľ k hlave, nedokázal by som zfleku povedať, ktorá Tatra to bude. (A nie je to len tým, že mať pištoľ pri hlave, tak mám úplne iné starosti.) A vybrať si najviac najrýchlejšiu placku, nie je to tak trochu klišé? Neurobil by toto desaťročný chlapček, ktorý sníva o bohatstve a plnej garáži superšportov? Jo, jasne, urobil, ale táto Tatra nie je len ďalšia z rýchlych placiek. Je totiž oveľa viac. Je ukážkou toho, čo by český automobilový priemysel mohol dokázať.

Tatra MTX V8.jpg
Tatra MTX je aj po rokoch najrýchlejším českým autom
Aj cez svoj vek je MTX stále najrýchlejšie české auto (nehnevaj sa, Octavia RS) a jej dizajn, ktorý vznikol v hlave Václava Krála, sa jednoducho neopozerá. SuperTatra má proste všetko, čo by supersport mal mať. Motor uprostred? Áno! A je to osemvalec? Samozrejme, pôvodom z Tatry 613, prevŕtaný na objem 3,9 litra s výkonom až 225 kW. A čo žmurkacie svetlá? Že váhaš! A je to fakt tak rýchle? Áno, neuveriteľne!
Že tieto atribúty fungovali povrdzuje aj fakt, že aj napriek plánovanej produkcii sto kusov, ku ktorej bohužiaľ nedošlo, sa po predstavení na autosalóne v Prahe nazhromaždilo skoro 200 objednávok. Dokážete si predstaviť, že by naozaj k sériovej výrobe došlo? Nebolo by skvelé, keby existovalo viac, ako 3 kusy (ktoré sú našťastie už všetky v ČR)? Určite bolo, pretože potom by existovala šanca, že sa niekedy do jednej aspoň posadím.

5. Škoda VOS

Sú autá, ktoré sú zaujímavé preto, že by sme na ne mali byť hrdí. A potom sú autá, ktoré sú zaujímavé, hoci by na ne aj na okolnosti ich vzniku hocikto radšej zabudol. Škoda VOS patrí do tej druhej kategórie. Jej meno znamená Vládny Osobný Špeciál a v podstate to bol taký ľahký tank, zamaskovaný do podoby luxusnej limuzíny. Teda, ľahký...

Škoda VOS.jpg
Skratka v názve znamenala Vládny Osobný Špeciál

Ťažko pancierovaná verzia mala štyri a pol tony a aj ľahší variant pre sprievod mal 3,6 tony. To si vyžiadalo použitie podvozku a motora z nákladnej pragovky a v prípade ťažkej verzie, ktorá sa takmer nedala vyvetrať, aj montáž klimatizácie, vypĺňajúcej celý kufor. Výsledkom bolo príšerné, ťažko riaditeľné monštrum, ktoré navyše slúžilo na prepravu monštier v ľudskej podobe, pracujúcich zo všetkých síl na tom, aby už v Československu nikdy nič zaujímavého nevzniklo. Napriek tomu si táto obria (na dĺžku mala 5,7 metra!) Škodovka zaslúžila svoje miesto na zozname, pretože taká bola doba.

4. Aero 50 Dynamik

Aero 50 bolo na pomery Československa tridsiatych rokov pomerne luxusným a výkonným športovým vozidlom (dvojliter s výkonom 50 koní vtedy nemal len tak niekto), ale v porovnaní s tými skutočnými "grand tourermi" od Bugatti, Mercedesu či Alfy Romeo pôsobilo predsa len trochu skromne a zakríknuto. Teda aspoň do tej doby, než sa do neho pustila karosáreň Sodomka z Vysokého Mýta.

Aero 50 Dynamik.jpg
Dynamik vznikol prekarosovaním Aera 50 v Sodomke

Skromný kabriolet narástol do dĺžky viac ako piatich metrov a do takmer dvojmetrovej šírky. Okrem rozmerov ale dostal predovšetkým fantastické proporcie, rozohnal krivky a nádherné detaily. Výsledok dostal meno "Dynamik" a svojím spôsobom je stelesnením všetkého toho, čo bolo v Československu pred druhou svetovou vojnou v poriadku - a po nej už nie. 

3. Wikow 35 "Kapka"

Automobilku Wikow, odnož strojárenského podniku Wichterle a Kovařík, ktosi trefne označil za "automobilového Cimrmana" čiže majstra slepých uličiek. Rovnako ako velikán československej vedy, techniky, umenia, vzdelanosti a všeličeho iného aj automobilka Wikow prichádzala s geniálnymi nápadmi a vynálezmi, len obvykle nie v tú správnu chvíľu alebo tým správnym spôsobom. Preto sú dnes vozidlá Wikow zberateľsky tak cenené - keď boli nové, takmer nikto ich nechcel a teda nekupoval.

Wikow 35 „Kapka“.jpg
Wikow 35 predbehol iných aerodynamických priekupníkov vrátane Tatry 77

Najžiarivejším príkladom toho všetkého bol model Wikow 35 "Kvapka", predstavený v roku 1935. Tvary jeho karosérie, ktorú navrhol legendárny Paul Jaray, zodpovedali vtedajším predstavám o tvare kvapky a teda aj o tom, čo je aerodynamické. O niekoľko rokov tak predbehol najslávnejších priekopníkov aerodynamických karosérií, Tatru T77 aj Chrysler Airflow.

Kde bol háčik? Po prvé, samozrejme, v tom, že nie všetko, čo aerodynamicky vyzerá, tiež aerodynamické je. A potom tiež v tom, že oproti štandardnému Wikowu 35 vážila "Kvapka" o približne sto kíl viac, čo negovalo akékoľvek prínosy aerodynamickej karosérie. Vyrobili sa podľa niektorých zdrojov tri, podľa iných dokonca šesť. A žiadny sa nezachoval.

2. Tatra V570

Keď v konverzácii zaznie meno priekopníka aerodynamiky Paula Jaraya, musí nevyhnutne onedlho dôjsť aj na Hansa Ledwinku. A keď už sa začne hovoriť o Jarayovi a Ledwinkovi, musí všetko skončiť pri ich vzťahu s Ferdinandom Porsche a pri nápadnej podobnosti medzi Tatrou V570 a Volkswagenom Typ 1, známym tiež ako "Chrobák".

Tatra V570.jpg
Podobnosť Tatry V570 a VW Chrobákom riešil aj súd

Kto od koho a ako veľmi opisoval už najskôr bude navždy predmetom debát a dohadov. Faktom zostáva, že Tatra V570 bola malý rodinný automobil so štyrmi sedadlami a kvapkajúcou karosériou, s rúrkovým chrbtovým rámom a dvojvalcovým, vzduchom chladeným motorom boxer umiestneným za zadnou nápravou s dvojicou výkyvných poloos. A vznikla celkom určite skôr ako "ľudové vozidlo" nacistickej organizácie Kraft durch Freude, ktoré sa neskôr stalo miláčikom mierumilovných hipíkov.

Podobnosť bola dosť nápadná na to, aby to stačilo na súdny proces, ktorý sa skončil v roku 1961, kedy Volkswagen radšej zaplatil mimosúdne vyrovnanie vo výške troch miliónov mariek.

1. JK2500

Možno ste ako malí snívali o tom, že budete smetiari alebo kozmonauti. A možno ste boli čudné dieťa, ktoré snívalo o tom, že bude mať vlastnú továreň na autá, ktoré sa budú sami navrhovať a budete s nimi tiež jazdiť. Ak patríte (rovnako ako ja) do tej druhej kategórie, potom je JK2500 (niekedy nie celkom správne označované ako Tatra JK2500) zhmotnením takého sna.

JK2500.jpg
Grand Tourismo made in ČSSR? Bohužiaľ zostalo len pri jedinom kuse

Jeho tvorca, konštruktér Július Kubínský, ho v roku 1954 postavil za pomoci kolegov z Karosy Vysoké Mýto (predtým karosárne Sodomka). Cieľom celého snaženia bolo vytvoriť malosériové kupé triedy GT, ktoré by sa dočkalo aspoň obmedzenej produkcie. V podmienkach Československa v 50. rokoch to však nebola práve prechádzka ružovým sadom.

Neboli peniaze, neboli diely, nebola ochota. Preto mal výsledok predné zavesenie z vojnového KdF (teda v podstate z Chrobáka), šesťvalcový motor z Alfy a vlastnými silami vyrobenú zadnú nápravu De Dion. Neskôr bol motor nahradený výkonnejším osemvalcom z Tatry 603 Sport.

Na malosériovú výrobu takto buržoázneho stroja síce nakoniec samozrejme nedošlo, ale auto zostal v majetku svojho konštruktéra, ktorý ho mnoho ďalších rokov bežne používal. A čo mohlo byť v socialistickej ČSSR viac cool, než mať osemvalcové kupé, ktoré ide 200 km/h? Mať osemvalcové kupé, ktoré ide 200 km/h a ktoré ste si sami navrhli!

Zdroj: Autíčkář.cz

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY