vytisknout velikost písma 10 vecí, ktoré ste (možno) nevedeli o roadsteri Mazda MX-5

Legendárny roadster Mazda MX-5 oslavuje 25. narodeniny. Poďme si pripomenúť niektoré menej známe míľniky z jeho života.
10 vecí, ktoré ste (možno) nevedeli o roadsteri Mazda MX-5
Zoznam kapitol
  1. Mazda MX-5
  2. Fotogaléria: Mazda MX-5

Legendárny roadster Mazda MX-5 tento rok oslavuje už štvrťstoročie existencie. Uvidíme tiež úplne novú generáciu, ktorá má byť zase o nejaký ten kilogram ľahšia. Mazda teraz vypustila poslednú limitovanú edíciu 25th Anniversary, tak si poďme pripomenúť niektoré dôležité míľniky vo vývoji tohto roadstera, o ktorých ste možno nevedeli.

1. Pri zrode stál motoristický novinár

Keď sa v roku 1979 vtedajší šéf automobilky Mazda spýtal novinára magazínu Motor Trend Boba Halla, špecialistu na japonské autá, čo by mala Mazda postaviť, odpovedal stručne "malý dvojmiestny roadster" a reč sa potom ihneď stočila inam.

2. Plány začali vznikať už v roku 1982

Keď Bob Hall od začiatku 80. rokov pracoval ako produktový plánovač Mazdy pre americký trh, poverila automobilka svoje kalifornské dizajnové štúdio prípravou návrhov na malý dvojmiestny roadster.

M_Speedster_1995_02__jpg300.jpgMazda_Ibuki_2003__jpg300.jpgMazda_MX-5_SLV_act13__jpg300.jpg
Počas rokov vzniklo plno zaujímavých konceptov a štúdií nových smerov

3. Mazda neokopírovala len Lotus Elan

Hoci sa to podľa dizajnu prvej generácie môže zdať, dizajnéri sa inšpirovali vo všetkých ikonických športových roadsteroch 60. rokov, teda nielen v Lotuse, ale aj u Triumphe, Fiate či v Alfe Romeo.

4. Mazda MX-5 bola takmer predokolka

Pri príprave modelov a prototypov sa zvažovalo niekoľko možných koncepcií. Manažéri ale tak dlho váhali medzi motorom vpredu s pohonom predných kolies a motorom uprostred s pohonom zadných kolies, až v Anglicku v tichosti vznikol prototyp V705 s motorom vpredu a pohonom zadných kolies. Táto koncepcia nakoniec zvíťazila.

5. Motor mala byť len tisícšesťstovka

Mazda špeciálne pre MX-5 vyvinula štvorvalec 1,6 l s označením B6ZE (RS), ale neskoršia kritika na nedostatok výkonu si vyžiadala použitie väčšieho motora BP-ZE, ktorý bol pôvodne navrhnutý pre zástavbu preplňovania. Práve vďaka veľmi robustnej konštrukcii sa dá motor 1,8 l ľahko tuningovať pomocou turba alebo kompresora.

6. Mazda MX-5 mala aj turbo

Druhá generácia obľúbeného roadsteru dostala limitovanú edíciu Mazdaspeed s preplňovaným motorom s výkonom 134 kW (182 k). Vzniklo ich len 5428 a mimo Japonsko sa predávali len v USA a Austrálii. Austrálska verzia mala výkon znížený na približne 165 koní.

7. Mazda chcela postaviť aj kupé

Prototypy s pevnou strechou existovali už od samotného začiatku. Ale až v roku 2003 vznikla séria 179 kusov s karosériou kupé, ktorá bola určená len pre Japonsko. Voz mal pozmenený elegantnejší dizajn, z profilu trochu pripomínal vtedajší Aston Martin. Jednalo sa o testovanie reakcií verejnosti, ale projekt sa nakoniec nedal do pohybu vo veľkosériovom meradle.

MX-5_Clubs_Japan02__jpg300.jpgMX-5_Clubs_Japan03__jpg300.jpgMX-5_Clubs_NL01__jpg300.jpg
MX-5 je tiež pre svoju jednoduchosť a obratnosť obľúbeným nástrojom závodníkov

8. Testoval sa aj Wankelov motor

V roku 1994 Mazda nasadila do MX-5 upravený motor s rotačným piestom z modelu RX-7. Jednotka bežala na vodík a jednalo sa o experimentálne vozidlo. Tiež to bola jediná oficiálna zástavba Wankelovho motora pod kapotou roadsteru MX-5.

9. Myslelo sa aj na ekológiu

Mazda skúšala tiež plne elektrický pohon, no roadster mal dojazd len asi 100 km a hmotnosť vzrástla o 450 kg, čím sa zmysel kompaktného ľahkého roadstera vytratil. Všetko skončilo len pri pokusoch.

10. Najviac MX-5 sa vyrobilo hneď prvý rok

Hoci Mazda MX-5 figuruje v štatistikách ako najpredávanejší roadster všetkých čias, vôbec najúspešnejší bol hneď prvý rok výroby. V roku 1990 Mazda vyrobila 95 640 áut a také číslo už sa potom nikdy neopakovalo.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY