vytisknout velikost písma 10 vecí, ktoré ste (možno) nevedeli o roadsteri Mazda MX-5

Legendárny roadster Mazda MX-5 oslavuje 25. narodeniny. Poďme si pripomenúť niektoré menej známe míľniky z jeho života.
10 vecí, ktoré ste (možno) nevedeli o roadsteri Mazda MX-5
Zoznam kapitol
  1. Mazda MX-5
  2. Fotogaléria: Mazda MX-5

Legendárny roadster Mazda MX-5 tento rok oslavuje už štvrťstoročie existencie. Uvidíme tiež úplne novú generáciu, ktorá má byť zase o nejaký ten kilogram ľahšia. Mazda teraz vypustila poslednú limitovanú edíciu 25th Anniversary, tak si poďme pripomenúť niektoré dôležité míľniky vo vývoji tohto roadstera, o ktorých ste možno nevedeli.

1. Pri zrode stál motoristický novinár

Keď sa v roku 1979 vtedajší šéf automobilky Mazda spýtal novinára magazínu Motor Trend Boba Halla, špecialistu na japonské autá, čo by mala Mazda postaviť, odpovedal stručne "malý dvojmiestny roadster" a reč sa potom ihneď stočila inam.

2. Plány začali vznikať už v roku 1982

Keď Bob Hall od začiatku 80. rokov pracoval ako produktový plánovač Mazdy pre americký trh, poverila automobilka svoje kalifornské dizajnové štúdio prípravou návrhov na malý dvojmiestny roadster.

M_Speedster_1995_02__jpg300.jpgMazda_Ibuki_2003__jpg300.jpgMazda_MX-5_SLV_act13__jpg300.jpg
Počas rokov vzniklo plno zaujímavých konceptov a štúdií nových smerov

3. Mazda neokopírovala len Lotus Elan

Hoci sa to podľa dizajnu prvej generácie môže zdať, dizajnéri sa inšpirovali vo všetkých ikonických športových roadsteroch 60. rokov, teda nielen v Lotuse, ale aj u Triumphe, Fiate či v Alfe Romeo.

4. Mazda MX-5 bola takmer predokolka

Pri príprave modelov a prototypov sa zvažovalo niekoľko možných koncepcií. Manažéri ale tak dlho váhali medzi motorom vpredu s pohonom predných kolies a motorom uprostred s pohonom zadných kolies, až v Anglicku v tichosti vznikol prototyp V705 s motorom vpredu a pohonom zadných kolies. Táto koncepcia nakoniec zvíťazila.

5. Motor mala byť len tisícšesťstovka

Mazda špeciálne pre MX-5 vyvinula štvorvalec 1,6 l s označením B6ZE (RS), ale neskoršia kritika na nedostatok výkonu si vyžiadala použitie väčšieho motora BP-ZE, ktorý bol pôvodne navrhnutý pre zástavbu preplňovania. Práve vďaka veľmi robustnej konštrukcii sa dá motor 1,8 l ľahko tuningovať pomocou turba alebo kompresora.

6. Mazda MX-5 mala aj turbo

Druhá generácia obľúbeného roadsteru dostala limitovanú edíciu Mazdaspeed s preplňovaným motorom s výkonom 134 kW (182 k). Vzniklo ich len 5428 a mimo Japonsko sa predávali len v USA a Austrálii. Austrálska verzia mala výkon znížený na približne 165 koní.

7. Mazda chcela postaviť aj kupé

Prototypy s pevnou strechou existovali už od samotného začiatku. Ale až v roku 2003 vznikla séria 179 kusov s karosériou kupé, ktorá bola určená len pre Japonsko. Voz mal pozmenený elegantnejší dizajn, z profilu trochu pripomínal vtedajší Aston Martin. Jednalo sa o testovanie reakcií verejnosti, ale projekt sa nakoniec nedal do pohybu vo veľkosériovom meradle.

MX-5_Clubs_Japan02__jpg300.jpgMX-5_Clubs_Japan03__jpg300.jpgMX-5_Clubs_NL01__jpg300.jpg
MX-5 je tiež pre svoju jednoduchosť a obratnosť obľúbeným nástrojom závodníkov

8. Testoval sa aj Wankelov motor

V roku 1994 Mazda nasadila do MX-5 upravený motor s rotačným piestom z modelu RX-7. Jednotka bežala na vodík a jednalo sa o experimentálne vozidlo. Tiež to bola jediná oficiálna zástavba Wankelovho motora pod kapotou roadsteru MX-5.

9. Myslelo sa aj na ekológiu

Mazda skúšala tiež plne elektrický pohon, no roadster mal dojazd len asi 100 km a hmotnosť vzrástla o 450 kg, čím sa zmysel kompaktného ľahkého roadstera vytratil. Všetko skončilo len pri pokusoch.

10. Najviac MX-5 sa vyrobilo hneď prvý rok

Hoci Mazda MX-5 figuruje v štatistikách ako najpredávanejší roadster všetkých čias, vôbec najúspešnejší bol hneď prvý rok výroby. V roku 1990 Mazda vyrobila 95 640 áut a také číslo už sa potom nikdy neopakovalo.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY