vytisknout velikost písma 10 vecí, ktoré možno neviete (ale mali by ste vedieť) o motorkároch

Spolužitie jednostopových a dvojstopových účastníkov cestnej premávky nebolo nikdy úplne jednoduché.
10 vecí, ktoré možno neviete (ale mali by ste vedieť) o motorkároch

Niektorí vodiči nemôžu motorkárov vystáť. Vadí im, že jazdia rýchlo, že majú hlučný výfuk, v že nosia kožené oblečenie a že si to užívajú. Vadí im na motorkároch skrátka všetko.

Aj keď vám ale motorkári lezú krkom, premýšľajte o nich ako o ľuďoch a myslite na to, že prípadná nehoda môže skončiť tragicky. Vybrali sme desať vecí, ktoré by vám mohli pomôcť lepšie motorkárov pochopiť - a človeku bez jednostopovej skúsenosti nemusia byť úplne zrejmé.

1. Motorkár je právoplatný účastník prevádzky

Na rozdiel napríklad od cyklistov musí mať motorkár vodičský preukaz a musí platiť povinné zmluvné poistenie. Na rozdiel od cyklistov spravidla nejazdí po troch alebo viac pivách a nemá vedľa cesty pre seba vyhradenú cestu.

2. Motorkári jazdia pre radosť

Už z nepraktické povahy motocykla je jasné, že sa jedná predovšetkým o rekreáciu a koníček. Motorkári si to skrátka užívajú. Chápte preto skutočnosť, že oni sa predbiehajú hlavne z radosti, takže s tým súvisí aj časté využívanie výkonu motocykla a jeho rýchlosti. Keď máte rýchle športové auto, tiež sa s ním nebudete len znudene šuchtať za autobusom.

3. Motorkár vždy ide na začiatok kolóny

Aj napriek zábavnému a rekreačnému charakteru motorky veľa ľudí využíva jej praktickú stránku - ľahké prepletanie hustou mestskou premávkou. Motorkár proste vždy pôjde dopredu na začiatok kolóny, tak mu nechajte trochu miesta. Je to oveľa bezpečnejšie pre všetkých, pretože on od semafóru odíde rýchlejšie a zmizne, nemusí potom kľučkovať a preplietať sa medzi autami zľava a sprava. Pustite ho, nech na neho potom nemusíte dávať pozor.

4. Motorka je výrazne rýchlejšia

Motocykel je pomerne dostupný a lacný spôsob, ako si užiť vysokú rýchlosť. Najmä na rovinkách potom niektorí motorkári jazdia veľmi rýchlo. Rýchlejšie, než na čo sú ostatní účastníci premávky zvyknutí. Myslite na to hlavne pri odbočovaní alebo vchádzanie na hlavnú cestu.

Keď vidíte v diaľke svetlo motorky, je možné, že pôjde napríklad aj dvesto. Áno, nesmie sa to, ale vy nie ste na ceste od toho, aby ste poúčali ostatných o pravidlách. Od toho je tu Polícia SR. Vy sa starajte o to, aby ste motorkárov nezabili.

Navyše nemusí ísť vždy o egoistické porušovanie predpisov. Aj relatívne obyčajné motocykle akcelerujú rýchlejšie ako bežné autá, takže z križovatky alebo ostrej zákruty sa jednostopový stroj môže priblížiť, ako sa nazdáte - bez toho, aby jeho vodič nutne prekročil povolenú rýchlosť.

5. Nie všetci na motorke vedia dobre jazdiť

Všetci motorkári nie sú, hoci si to o sebe niektorí myslia, Valentino Rossi. Mnohí z nich vedia len ťahať za plyn, ale nepoznajú poriadne techniku jazdy na motorke, princíp vedenie pohľadu, riziká fixácie pohľadu na prekážku a základy prejazdu zákrutou.

Preto sa stáva, že vás síce na rovinke motorka predbehne a ujde vám, ale v zákrute ju dobehnete. Motorkári sa jednoducho boja motorku nakloniť a nevedia poriadne využiť jej dynamický potenciál. Alebo sú to ešte začiatočníci. Ak takého pomalého motorkára dobehnete, netlačte sa na neho. Nechcete predsa, aby spadol priamo pred vami a vy ste ho prešli. 

6. Motorka brzdí horšie než auto

Plno ľudí (na oboch stranách) si neuvedomuje, že ani ten najšportovejší motocykel s najlepšími pneumatikami nezabrzdí lepšie ako priemerné auto. Motorka má oveľa menšiu styčnú plochu pneumatík s vozovkou, v skutočnosti je pre obe kolesá podobne veľká ako u jednej úzkej pneumatiky na osobnom aute.

Motorka tak potrebuje na zastavenie zo stokilometrovej rýchlosti prinajlepšom 40 metrov, väčšinou ale viac. Obyčajné auto (bez reakčnej doby) brzdí na suchu a letných pneumatikách na približne 38 metroch. Športovým autám stačí aj menej ako 35 metrov. Na mokrom povrchu sa rozdiel ešte zväčšuje, pretože len málo motocyklov má ABS a motorkári sa potom pochopiteľne boja za brzdu poriadne zatiahnuť.

7. Nechajte im miesto pre chybu

Je dôležité počítať s tým, že sa motorkár nechá uniesť rýchlosťou a zabudne, že mu to tak nebrzdí. Alebo skrátka zle odhadne zákrutu. Nechajte mu teda miesto pre chybu. Ostatne, to by ste mali robiť s každým účastníkom premávky. Všetci občas robíme chyby, prehliadneme iné auto v zrkadle alebo jednoducho neodhadneme správne aktuálnu situáciu.

Práve tým, že si ľudia navzájom neurobia miesto, predbiehajú sa a nevedia na ceste spolupracovať, vznikajú zbytočné nehody.

8. Motorku nie je kvôli dennému svieteniu áut vidieť

Po zavedení povinného denného svietenia sa motorkárom priťažilo. Zatiaľ čo predtým ľudia dávali viac pozor a motorka bola vďaka svetlám lepšie viditeľná a ľahko rozpoznateľná aj na veľkú vzdialenosť, teraz sa v záplave svetiel, LED diód a hmloviek ľahko stratí. Plno motorkárov potom robí tú chybu, že si na truc rozsvieti diaľkové svetlá v domnení, že budú viditeľnejšie. Nebudú.

Ak motorka svieti diaľkovými svetlami, ešte horšie sa odhaduje jej rýchlosť a vodič nedokáže presne určiť, kedy motorka príde. Najprv má dojem, že je motorka blízko, ona ale ešte nikde nie je, tak tam teda vojde... A problém je na svete.

9. Motorkár ale nevie, že ho nie je vidno

Vodiči motocyklov si ale často neuvedomujú, že nie sú vidieť. Jednou vecou sú svetlá, ale druhou spôsob ich jazdy. Motorka je menšia a ľahko sa schová vo výhľade vodiča osobného auta, či už v slepom uhle zrkadla, alebo napríklad za hrubým A-stĺpikom.

Veľmi nebezpečná je situácia, keď stojíte na križovatke na vedľajšej, chcete odbočiť doľava na hlavnej a zľava prichádza auto, ktoré bliká, že bude odbočovať na tú vedľajšiu, kde stojíte. A práve za ľavým zadným rohom tohto auta sa ľahko stratí motorka, ktorá ide rovno. Toto je skutočne veľmi nebezpečné a prípadná nehoda, ktorá mnohokrát skončí tragicky, ide plne na vaše konto.

Iste, motorkár v takom prípade neurobil veľa preto, aby bol vidieť, ale to je presne tá situácia, kedy by ste ako vodič auta mali za motorkára prevziať časť zodpovednosti. Berte to tak, že to robíte skôr kvôli sebe. Nech si ten za riadidlami podľa vás zaslúži čokoľvek, predsa nechcete stráviť mesiace alebo roky života riešením nepríjemností na polícii a na súde.

10. Motorka nevypína blinker

Keď sme pri tom odbočovaní, ešte jedna perlička na záver. Na rozdiel od áut motorky, až na pár výnimiek, nevypínajú automaticky smerové svetlá. A mnoho jazdcov na to zabúda. Prístrojové štítky motoriek sú tiež horšie čitateľné. Napríklad v priamom slnku jazdec ani nevidí, že mu bliká kontrolka ukazovateľa zmeny smeru jazdy. Vždy radšej počítajte s tým, že aj keď motorka bliká, nemusí to nutne znamenať, že má vodič v úmysle odbočovať.

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY