vytisknout velikost písma 10 spoľahlivých motorov „držiakov“, ktorých kúpou nešliapnete vedľa

Poznáte to. Tie najspoľahlivejšie motory máme všetci vo svojich garážach. Napriek tomu nie je zlé vedieť aj o tých ďalších. Už preto, že doba je zlá a vývoju naozaj kvalitných motorov s veľkou výdržou nepraje. Odolných agregátov poznáme z minulosti nespočet, vyberáme však vzorku tých "novších", ktoré nás ešte nenútia jazdiť úplnými veteránmi. Náš výpočet má opäť podobu zoznamu, nie rebríčku. Poradie je preto abecedné.
10 spoľahlivých motorov „držiakov“, ktorých kúpou nešliapnete vedľa
Zoznam kapitol
  1. Fiat, Ford, Honda, Mercedes, Mitsubishi
  2. PSA, Subaru, Suzuki, Toyota, Volkswagen
  3. Fotogaléria

Fiat 1.2/1.4 8v „Fire“

Výroba: od 1993 (1.2) resp. 2003 (1.4)

Nasadanie: Fiat Punto/Grande Punto/Punto Evo, Fiat 500, Fiat Panda, Fiat Idea, Fiat Palio, Ford Ka (2. generace), Fiat Linea, Lancia Musa, Lancia Y

Modulárna rada "FIRE" od Fiatu je stará už 30 rokov. V jej priebehu pokryla široké rozpätie zdvihových objemov od 769 po 1368 cm3 a pôvodné osemventilové verzie boli neskôr v niektorých objemoch doplnené aj 16v alternatívami. Tu však pre zjednodušenie spomenieme len obe najväčšie kubatúry z rodiny jednoduchších osemventilových verzií bez hydraulických zdvíhadiel ventilov.

Fiat Punto III (p˝°klad aktu†ln° aplikace motoru Fire).jpegFiat Fire.jpgDruh† generace Fordu Ka vych†z° z Fiatu 500,  motor 1.2 Fire lze proto naj°t i u nÿj.jpeg
Osemventilové motory Fire spoľahlivo slúžia nielen vo Fiate Punto III, ale tiež napríklad v ikonickom Fiate 500 a jeho dvojčati Forde Ka

Práve 8v verzie boli bez ohľadu na objem valcov držiakmi v pravom slova zmysle. Sú to jednoduché stroje s veľkou odolnosťou proti opotrebeniu, a to aj v menších objemoch (napr. 1.1). Často sa povráva, že v starších 8v variantoch nedôjde k "stretnutiu" motora po prasknutí či spadnutí rozvodového remeňa, pre tie novšie (Euro 5) s vyšším kompresným pomerom to už plošne neplatí.

Pre motory Fire bola vždy charakteristická veľká "tvárnosť" pri zábehu - aj dva úplne rovnaké motory sa po stránke dynamiky vedeli správať odlišne: vodič, ktorý chcel ušetriť si z neho "vychoval" lenivca a necítil tak paradoxne veľmi čiperný agregát. Za predpokladu pravidelnej výmeny rozvodového remeňa, sviečok a rozumných intervalov olejového servisu (vzhľadom k malej náplni v novších modifikáciách je stropom maximálne 15 000 km) sú tieto motory absolútne spoľahlivé, nanajvýš ich trápia drobné úniky maziva.     

Ford 1.3 8v Duratec „Rocam“

Výroba: od 2001 do 2008

Nasadenie: Ford Ka (1. generácia), Ford Fiesta VI.  

Jednatrojka nasadená po prelome milénia v modeloch Ka a Fiesta je svojimi parametrami i liatinovým blokom podobná staršiemu agregátu 1.3 OHV, tu však má už rozvod OHC (stále reťaz) a hydraulické vymedzovanie ventilovej vôle. Je to pomerne lenivý, ale absolútne spoľahlivý motor s dobrým ťahom v nízkych otáčkach a minimálnymi prevádzkovými nákladmi. Vyrábal sa v Brazílii aj JAR, často používané označenie "Roca" je vlastne skratkou pre ventilové váhadla s rolnami.

Ford Fiesta 1.3.jpgFord Ka 1. generace.jpgFord 1.3 Rocam.jpgAgregáty Roca patrí k najspoľahlivejším, aké kedy Ford do svojich európskych modelov montoval; poháňali pôvodnú Ka aj šiestu generáciu Fiesty

Spolu s prastarými celolitinovými agregátmi OHC "Pinto" (napr. Ford Sierra) ide o najspoľahlivejšie motory, ktoré sa pod kapotami Fordov kedy vyskytovali. Odvodené väčšie varianty Roca s objemom 1,6 litra sú v Európe vidieť len veľmi zriedkavo. Boli nasadené len v modeloch SportKa a StreetKa.

Honda 2.2 i-DTEC

Výroba: 2008-2015

Nasadenie: Honda Accord 8. generácie, Honda CR-V 3. generácie, Honda Civic 9. generácie  

Na tomto mieste by sme mohli vymenovať 98% benzínových motorov Honda a nešlo by nič namietať. Ďaleko zaujímavejšia je však spoľahlivosť dieselu 2.2 i-DTEC, ktorý v sebe nesie prakticky všetko, čoho sa inde obávame. Nad to ešte pridáva riešenie, ktoré dobre nezvláda ani tá najlepšia konkurencia.

Accord jako jedinÏ nab°dl i vÏkonnÿjÁ°  i-DTEC s vÏkonem 132 kW..jpgHonda Civic 2.2 i-DTEC.jpgHonda 2.2 i-DTEC.jpg
Accord ako jediný ponúkol 2.2 i-DTEC s výkonom 132 kW, v ostatných modeloch vrátane Civicu sa objavili slabšie verzie

Pri takto odľahčených motoroch býva pohon rozvodov jednoradovou reťazou vyložene kontraproduktívny, nehovoriac o vybalansovaní tepelnej stability hliníkového bloku s tenkými suchými oceľovými vložkami (komplikujúcimi odvod tepla) - o obidvoch záležitostiach si by mohli rozprávať diesely BMW N47.

V 2.2 i-DTEC nielen že držia rozvody a všetok "hardvér", ale problémy nie sú ani s piezovstrekovačmi, turbodúchadlami (tie tu majú vodou chladené ložiská) či elektricky ovládaným EGR ventilom. Inde karbónom zarastajúce swirl klapky v sacom potrubí tú nahradil rozdeľovací ventil na vstupe do rozdvojených sacích kanálov, okruh EGR je napojený až za ním.

Na spoľahlivosť má určite priaznivý dopad aj "opatrný" výpočet variabilných servisných intervalov - ani v najvýhodnejších podmienkach nepovolí viac ako 20 000 km, užívateľom jazdiacim častejšie kratšie trasy odporučia napríklad aj iba 13-tisíc km. Jediným zatiaľ zaznamenaným slabším miestom sú senzory diferenčných tlakov pre filter DPF.

Mercedes M266 (1.5/1.7/2.0)

Výroba: od 2004 do 2012

Nasadenie: Mercedes triedy A (W/C169), Mercedes triedy B (T245)

Robustné spoľahlivé diesely OM 601 až 606 známe z legendárnej W124 sú dnes už pre svoju extrémne starobu aj nájazdy z hry, spoľahlivých agregátov sa však v Mercedese aj neskôr dalo nájsť celkom dosť. Z tých novších vystupuje do popredia neprávom zabúdaný štvorvalec M266, ktorý je veľmi podarenou evolúciou predošlého M166 známeho z prvej A-Klasse/Vanea.

Maercedes t˝°dy A druhÇ generace.jpgMercedes M266.jpg
Štvorvalec z predchádzajúcej triedy A a B ťaží z maximálne jednoduchej konštrukcie

Špecifická konštrukcia motora zohľadňujúca nutnosť veľkého sklonenia v stiesnenom priestore motora malej jednopriestorové karosérie stavila na maximálnu jednoduchosť: motor má iba jedinú reťazou poháňanú vačkovú hriadeľ a 8 pevne časovaných ventilov.

Mechanika je veľmi odolná, zriedkavo sa vyskytli nanajvýš chybné vstrekovače (pri benzínovom motore s nepriamym vstrekovaním možno trochu prekvapivo), zvyčajne menené ešte v priebehu záruky. Všetky tri objemové varianty sú si v spoľahlivosti rovné, zvýšené riziko u najväčšej preplňovanej (A200 Turbo) je skôr teoretické. Nevýhodou všetkých je trochu vyššia spotreba - iste aj zásluhou neaerodynamickej karosérie oboch modelov.    

Mitsubishi 1.3/1.5/1.6 MIVEC (rada 4A9)

Výroba: od 2004

Nasadenie: Mitsubishi Colt, Mitsubishi Lancer, Mitsubishi ASX, Smart ForFour, Citroën C4 Aircross

Prakticky všetky benzínové motory Mitsubishi sú veľmi spoľahlivé, takže vybrať z nich ten naj je ťažké. Náreky niektorých servisov, že spoľahlivosť japonských "originálov" je neopakovateľná, trochu zmierňuje príklad malých štvorvalcov rodiny 4A9, ktoré už vznikli v kooperácii Mitsubishi / Daimler-Chrysler a dnes zastupujú jedny z najspoľahlivejších motorov na trhu.

Mitsubishi Lancer, jeden z mnoha p˝°kladÖ aplikace motoru 4A9.jpgMitsubishi 4A9 motor.jpg
Motory MIVEC jazdia už 11 rokov a vystačia si prakticky len s preventívnou údržbou

Konštrukcia je celohliníková, rozvody DOHC 16V reťazové, na strane nasávania je variabilné časovanie ventilov MIVEC (niektoré verzie motora 1.3 však môžu byť aj bez neho). Hoci má motor už 11 rokov, o jeho chybách nie je nič známe, ním osadené vozidlá jazdia prakticky len na preventívnu údržbu (oleje, sviečky, filtre).

Plnenie je výhradne atmosférické, preplňovaná tisícpäťstovka v modeli Colt CZT/Ralliart využíva odlišný motor pôvodnej rady Mitsubishi "Orion". Citroën C4 Aircross zdedil od svojho technického dvojčaťa Mitsubishi ASX variant 1.6 MIVEC, predáva ju pod jednoduchým názvom 1.6i (na niektorých trhoch dokonca pod úplne mätúcim 1.6 VTi).

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY