vytisknout velikost písma 10 najrizikovejších ojazdených áut, ktorým je lepšie sa zďaleka vyhnúť

Každé ojazdené auto má popri silných stránkach aj svoje slabé miesta. Sú ale prípady, keď sa určitá slabina rozvinula do tak obrovských (a hlavne drahých) problémov, že je lepšie sa celému autu radšej vyhnúť. Nasledujúci zoznam predstavuje známe prípady lákavých áut, ktoré však dostali zlý a problémový motor. Vyberáme desiatku tých, ktoré sa na našom trhu vyskytujú najčastejšie a ktoré môžu lákať nízkou cenou. Majte sa pred nimi na pozore.
10 najrizikovejších ojazdených áut, ktorým je lepšie sa zďaleka vyhnúť

Audi A5 3.2 FSI Multitronic

GetThumbNail.aspx-19.jpeg

Dvojdverové kupé alebo kabriolet Audi A5 môže vyzerať veľmi atraktívne, veď je to kvalitné a prestížne auto. Lenže s nevhodnou kombináciou motora a prevodovky sa z neho môže vykľuť obrovská pasca. A tou je práve spojenie atmosférického šesťvalca 3.2 FSI a variátorovú prevodovkou Multitronic.

Tento typ automatu sa hodí možno tak do malého mestského hatchbacku s tisícdvestovkou, ale tu dostáva od veľkého krútiaceho momentu zabrať a s ťažkým autom si nevie príliš rady. Prejavuje sa to nielen vysokou spotrebou, ale predovšetkým extrémne rýchlym opotrebovaním. Multitronic sa málokedy dožije 100 000 km.

Navyše ani motor 3.2 FSI nie je žiadna výhra. Vedľa záhadných problémov s chladením mu odchádzajú variátory premenného časovania ventilov a okolo 150 000 km si povie o nové reťazové rozvody. Cena spoločnej opravy sa môže vyšplhať na 2-tisíc eur. To už je lepšie si kúpiť osemvalec 4,2 l v modeli S5, ktorý žerie rovnako, lepšie jazdí a je spoľahlivejší.

BMW 320d E90 (do 2011)

GetThumbNail.aspx-20.jpeg

Kým predchodca tohto motora s označením M47 bol solídny (ale v dobrom stave ho dnes sotva zoženiete), nástupca s kódom N47D20 je veľmi rizikový. Zlyhávajú mu rozvody a to takým spôsobom, že musíte vymeniť nielen reťaz, ale vodiace lišty a rozety, čo vyžaduje drahú rozobierku celého motora.

Problém je, že ako kupujúci jazdenky máte veľmi malú šancu to poznať, pretože tento diesel rachotí sám o sebe dosť a hŕkajúcu rozvodovú reťaz sotva počujete. Rovnako tak sotva spoznáte prasknutý blok motora medzi valcami, čo sa prejavuje len veľmi pomalým úbytkom chladiacej kvapaliny. Na to prídete, až toto auto budete prevádzkovať pol roka... Dvojlitrový diesel je najrizikovejší do začiatku roka 2011, ako BMW vykonalo modernizáciu.

Týka sa to vlastne všetkých menších BMW, v ktorých ho nájdete. Ak chcete naftového bavoráka, kúpte si radšej radový šesťvalec. Tam maximálne poriešite raz vírivé klapky v saní a máte pokoj. Opravy dieselového motora 2,0 l sú tak drahé, že sa snáď radšej oplatí prevádzkovať benzínový radový šesťvalec.

Citroën C5 1.6 THP

GetThumbNail.aspx-21.jpeg

Velký sedan alebo kombi od Citroënu sa na vás môže v inzeráte usmievať za peknú cenu s malým počtom kilometrov a pomerne mladým rokom výroby. Ono to môže na papieri všetko vyzerať pekne, ale dôvodom nízkych cien v bazároch je predovšetkým nepodarený motor 1.6 THP. Keď funguje, uchváti dynamikou, záťahom, kultivovanosťou a spotrebou. Bohužiaľ funguje len zriedka.

Táto pohonná jednotka, ktorú nájdete aj v Peugeote a vozoch Mini, sa preslávila závadami turbodúchadiel a kolabujúcimi rozvodmi. Človek by si povedal, že teda raz za štyri roky porobí nové reťazové rozvody, ale musia sa meniť aj rozety vlisované do vačky. K tomu sa pridáva veľmi rýchla degradácia olejovej náplne a z nej plynúce zakarbónovanie motora a problémy so samozapaľovaním. A asi sa vám nechce každých 40 000 km vykonávať zložitú a drahú dôkladnú dekarbonizáciu.

Práve vo veľkom sedane tento motor trpí najviac, pretože firemní prevádzkovatelia naťahovali servisné intervaly a správali sa k motoru tak, že urýchlili vznik všetkých známych problémov. Ešte si k tomu pridajte tradične štrajkujúcu francúzsku elektroniku, náladovosť a kolísavú kvalitu spracovania... A máte zamiesené na problém. Tým skôr, že ak niekomu toto auto funguje a do motora investoval niekoľko stoviek eur, len tak sa ho zbavovať nebude.

Ford Focus II 1.6 TDCI 16V

GetThumbNail.aspx-22.jpeg

Ford Focus jazdí výborne a je celkom kvalitný a praktický. V malej naftové tisícšesťstovke od koncernu PSA sa ale skrýva obrovská pasca. Máme teraz na mysli motor so šestnástimi ventilmi, neskorší osemventilový na tom bol trochu lepšie, aj keď rýchleho zakarbónovania vplyvom odkladania servisu sa úplne nezbavil.

Problém Focusu s týmto motorom je predovšetkým v tom, že ho fasovali ako služobné vo firmách, kde sa vodiči o nejaké opatrné zahrievanie, dochladzovanie alebo včasné výmeny malej olejovej náplne nestarali. Plno motorov tak skončilo ešte pred absolvovaním 100 000 km v šrote. Vedľa opotrebovaného turba odchádzal najmä kompletný kľukový mechanizmus, motor sa proste zadrel.

Podobne nebezpečný je tento malý naftový šestnásťventil aj v Peugeote a Citroëne. Ak je však auto z rúk súkromníka, ktorý preukáže výmeny oleja po 12 až 15 000 km, ešte by to šlo, ale inak vezmite nohy na plecia. Alebo berte radšej neskoršiu osemventilovú verziu, tá je spoľahlivejšia.

Opel Astra H 1.3 CDTI

GetThumbNail.aspx-23.jpeg

Predminulá generácia Astry nie je zlé auto, navyše láka zaujímavou cenou. Mnohí v nej vidia lákavú ponuku, ktorou tiež môže byť, ak ale nemá problémový turbodiesel 1.3 CDTI. Táto jednotka pochádza od Fiatu a riziková je aj vo všetkých ostatných Fiatoch aj Oploch. Prečo? Výrobca totiž nastavil nezmyselne dlhé intervaly výmen oleja.

Najprv to skúšal s 50 000 km. Keď sa niektoré motory nedožili ani 40 000 km, skrátili interval na 30 000 km. Aj to je v takto malom motore s malou a rýchlo degradujúcou trojlitrovou olejovou náplňou absurdný nezmysel. Aj keď meníte olej v intervale 10 až 15 000 km, ešte vyhraté nemáte. Tento motor totiž trpí na závady vstrekovania, EGR ventilov, turbodúchadiel a niekedy doslovné roztrhanie rozvodovej reťaze, čo je fatálna škoda.

Malé diesely predstavujú vo väčších autách segmentu C naozaj veľké riziko najmä z toho dôvodu, že majú značne zanedbávaný servis a pracujú neustále na hranici svojich možností. To je ale vina dlhých servisných intervalov a fleet zákazníci, na rozdiel od starostlivejších súkromných, do servisu skôr nepôjdu.

Renault Laguna II 2.2 dCi

GetThumbNail.aspx-24.jpeg

Druhá generácia Laguny je prúser sám o sebe. Hnevá závadami elektroniky, kvalita spracovania je nedostatočná a keď si k tomu pridáte značne problémový dieselový motor, veľa radosti vám toto auto neprinesie. Najslabším miestom jednotky 2.2 dCi je kľukový mechanizmus, kedy sa motor jednoducho zadiera.

Včasné výmeny oleja príliš nepomôžu, navyše dochádza k drahým poruchám turbodúchadiel. Celkovo motor pôsobí, ako by vôbec nebol dimenzovaný na svoje tabuľkové výkony. Jeho komplikované rozvody riešené kombináciou remeňov a ozubených kolies majú tiež nízku životnosť a zložitý, takže aj veľmi drahý servis.

Naviac množstvo áut má veľmi poruchovú manuálnu prevodovku, ktorá sa po prejdení 100 000 km prihlási o generálnu opravu alebo skôr rovno o výmenu. Opravy a generálky pohonného ústrojenstva potom mnohonásobne prevýšia cenu celého ojazdeného auta, preto táto Laguna prakticky hneď skončí v šrote.

Škoda Octavia RS 2.0 TDI-PD 16V

GetThumbNail.aspx-25.jpeg

Octavia RS má u nás trochu zvláštne postavenie. Ono to nie je zlé auto, ale dohadovať sa, či je športové, by vydalo na samostatný článok. My sa teraz zameriame na jednu problémovú verziu - 2.0 TDI-PD 16V. Tento motor s výkonom 125 kW bol taký problémový, že ho automobilka ešte pred faceliftom nahradila modernejšou verziou so vstrekovaním common-rail.

Predovšetkým má motor TDI-PD 16V nespoľahlivé vstrekovanie, ktoré keď zlyhá, musíte vymeniť vstreky na všetkých valcoch. A to sa predraží. Nerozumie si ani so štandardne dodávaným filtrom pevných častíc (základná verzia PD 16V 103 kW v obyčajnej Octavii bola bez filtra), kolabujú mu rozvody, zadiera sa na kľučke a väčšina kusov si už niekoľkokrát prešla štádiom s prasknutou hlavou válcov.

Keď pridáme rýchle opotrebovanie spojky i dvojhmotového zotrvačníka, a tiež fakt, že tieto autá za sebou majú často nepriehľadnú históriu, snáď vás to presvedčí, aby ste ich nekupovali. S benzínovým motorom 2.0 TFSI urobíte omnoho lepšie, ten je naopak vydarený, spoľahlivý a rýchlej Octavii RS pristane.

Škoda Superb 2.5 V6 TDI

GetThumbNail.aspx-26.jpeg

Síce vďaka nej v krčmovej hádke vyhráte, pretože sa môžete pochváliť šesťvalcom, lenže zatiaľ čo všetci ostatní so svojimi jedničkovými Octaviami 1.9 TDI jazdia a jazdia, vy len opravujete a opravujete.

Naftový šesťvalec má problémy s chladením. Jeho vačky sú chúlostivé a v kombinácii s oneskorenými výmenami oleja sa proste obrúsi. Ale meňte v dieseli olej už po 12 000 km... Neposlušné je aj turbo a hlavne vysokotlakové vstrekovacie čerpadlo Bosch. Motor potom potrebuje aj veľmi kvalitnú naftu s aditívami, takže či predbehnete traktor alebo autobus, pripravte sa na pravidelné výmeny vstrekovačov.

Celkovo sa investícia do kompletnej generálky, ktorá však nie je samospasná a predstavuje skôr riešenie len na pár rokov dopredu, vyšplhajú na približne 1 500 eur. A to sa skutočne neoplatí. Radšej berte klasickú 1.9 TDI, tá sa dá spraviť celkom lacno.

Volkswagen Golf VI 1.2 TSI

GetThumbNail.aspx-27.jpeg

Ach tie nešťastné rozvody. Motor 1.2 TSI v čase uvedenia na trh prekvapoval dynamikou a spotrebou pod 6 litrov na 100 km. Avšak mnohokrát sa mu ešte pred absolvovaním 40 000 km natiahla alebo rovno pretrhla rozvodová reťaz. Výrobca použil kvôli nižšiemu odporu a tým pádom nižším emisiám CO2 tenšiu reťaz, ktorá nevydržala.

Až v lete 2011 sa motor zásadne modernizoval na silnejšie prevedenie. Avšak to nemožno na staršie prevedenie aplikovať, takže väčšina majiteľov je odkázaná na doživotné výmeny reťazových rozvodov okolo 90 000 km. Je to škoda, toto je inak vydarený motor, ktorý svojou dynamikou úplne postačuje denným potrebám väčšiny ľudí.

Slabá reťaz nemala rád hlavne podtáčanie, ale keď vám palubný počítač hovorí, že máte v 40 km/h pod kopcom zaradiť päťku, tak ju tam proste zaradíte. Veľké torzné kmity potom reťaz naťahujú. Objavujú sa však aj ťažkosti so zakarbonovaním, závady katalyzátora, riedenie oleja benzínom a poruchy turbodúchadiel. Motor 1.2 TSI je prakticky bezproblémový až od modelového roku 2012, kedy dostal upravené rozvody. V súčasnej Octavii a Fabii už má tento motor zase klasický remeň.

Volkswagen Touareg 2.5 TDI

GetThumbNail.aspx-28.jpeg

Luxusné SUV s naftovým radovým päťvalcom 2.5 TDI môže vyzerať v bazáre lákavo, ale je to pasca. Predovšetkým má motor nedostatočne dimenzovanú konštrukciu a jednoducho sa po väčšom nájazde vydierie. Piesty potom prídu o kompresiu, čo poznáte predovšetkým podľa zlého štartovania.

Komplikovaná konštrukcia vodného čerpadla potom zase prepúšťa chladiacu kvapalinu do oleja a keď už sme pri tom, tak do oleja môže prenikať aj nafta kvôli nevhodnej konštrukcii združených vstrekovačov systému PD.

Pre VW Touareg je vlastne jedinou relatívne bezproblémovou pohonnou jednotkou osemvalec 4.2 V8 s nepriamym vstrekovaním. Síce si vezme svojich 14 litrov na 100 km, ale aj tak je vlastne lacnejší na prevádzku ako poruchové diesely. Prakticky žiaden diesel nie je pre toto veľké SUV absolútna istota a ako katastrofa v podobe motora 5.0 V10 TDI, tak aj jeho päťvalcová polovica 2.5 TDI sú "spoľahlivým" receptom na to, ako spadnúť do špirály zaručene výhodných pôžičiek...

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák
Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

5. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Ďalší dlhodobý test bude patriť Škode Fabia Combi. Čaká nás pol roka s novým litrovým trojvalcom 1.0 TSI. Konkrétne ide o verziu s výkonom 81 kW, teda o vrcholnú motorizáciu. Fabia prišla do testu vo výbave Style a s niekoľkými príplatkovými prvkami.

4. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY