vytisknout velikost písma 10 najdrahších áut všetkých čias - len jedno nie je Ferrari

10 najdrahších áut všetkých čias - len jedno nie je Ferrari
Bugatti Chiron? Pagani Huayra? Ale prosím vás, tie sú z lacného kraja. Dokonca ani legendárny McLaren F1 nie je medzi drahými autami skutočne drahý. Máme tu omnoho viac rekordných transakcií, ktorých predmetom bol automobil, a prevyšujú hodnotu 30 miliónov eur. Nasledujúci prehľad zahŕňa iba autá, ktoré boli predané na verejných aukciách a pri ktorých je teda známa cena, ktorú kupujúci zaplatil.
 
Ceny išli v posledných rokoch strmo nahor - všetky aukcie sa z nášho prehľadu odohrali v období od roku 2013 dodnes. Keby sa zberateľské automobilové unikáty započítavali do indexu spotrebiteľských cien, možno by čísla inflácie na oboch brehoch Atlantiku vyzerali trochu inak... Samozrejme žartujeme, ale fakt je, že pribúdajúci objem peňazí v kombinácii s historicky nízkymi úrokovými sadzbami motivuje investorovov k ukladaniu voľných prostriedkov do menej tradičných nástrojov, čo s rastúcimi cenami najvzácnejších vozidiel nepochybne súvisí.
 
Keď necháme bokom značku a éru vzniku, pomenovať jednoznačné spoločné menovatele extra drahých áut nie je úplne jednoduché. Určite pomôže, keď sa daný model vyrábal vo veľmi obmedzených počtoch. K tomu je ale potrebná dokonale zdokumentovaná história konkrétneho kusu a originálny stav alebo starostlivá renovácia, avšak za použitia pôvodných dielov a technologických postupov. Neuškodí, ak má vozidlo v rodokmene nejaké tie úspechy v legendárnych pretekoch. Zvyšok už je otázka mnohokrát trochu nevyspytateľných nálad trhu.
 

10. Ferrari 250 GT SWB California Spider

4-10-1-630x420.jpg
 
Vozidlo s číslom podvozku 2871GT bolo vyrobené v roku 1961. Do aukcie, ktorá sa konala v marci 2016 na floridskom Amelia Islande, ho ponúkla spoločnosť Gooding & Company. Kupujúci zaplatil 17 160 000 USD. Prečo toľko: Jedna z iba 37 California Spyder SWB so zakrytovanými svetlometmi. Voz účinkoval v oscarovej snímke "Včera, dnes a zajtra" a medzi jeho bývalými majiteľmi figuroval priemyselný návrhár Gianfranco Frattini. Karosériu vyrobila firma Scaglietti.

9. Ferrari 250 LM

4-9.png-1-630x420.jpeg

Šasi 6105 z roku 1964 ponúkla firma RM Auctions v kalifornskom Monterrey v auguste 2015. Vozidlo sa predalo za 17 600 000 USD. Prečo toľko: 23. z 32 vyrobených kusov, považovaný za jeden z najzachovalejších. Má bohatú závodnú históriu a na konte množstvo víťazstiev. Neskôr ho vlastnil chýrny japonský zberateľ Yoshiho Matsuda a vozidlo sa objavilo aj v knihe o Matsudovej zbierke.

8. Ferrari 375-Plus Spider Competizione

4-8.png-630x420.jpeg

Jún 2014, panstvo Goodwood, Anglicko. Firma Bonhams predala vozidlo s výrobným číslom 0384 z roku 1954 za 18 400 177 USD. Prečo toľko: Výrobné vozidlo s motorom 4,9 l pretekalo na Mille Miglia aj v Le Mans a za jeho volantom sa vystriedali mnohé slávne mená ako Umberto Maglioli alebo José Froilán Gonzáles.

7. Ferrari 250 GT SWB California Spider

4-1961_Ferrari_250_GT_SWB_California_Spider_Collection_Baillon_Artcurial_1400x933-1-630x420.jpg

Podobné auto ako na desiatom mieste a z rovnakého roka, ale číslo šasi 2935GT. Vo februári 2015 sa v parížskej aukcii spoločnosti Artcurial predalo za 18 500 000 USD. Prečo toľko: Voz bol nájdený v stodole zahádzanej hromadou časopisov. Jednalo sa o súčasť zbierky francúzskeho priemyselníka Rogera Baillon. Ten v 70. rokoch skrachoval a časť kolekcie, ktorú sa mu nepodarilo predať, nechal chátrať v stodole. Stratený poklad čakal na znovuobjavenie viac ako tridsať rokov.

6. Ferrari 275 GTB / C Speciale

4-6.png-1-630x420.jpeg

Vozidlo s číslom 06701 vzniklo v roku 1964. O päťdesiat rokov neskôr sa v auguste konala v kalifornskom Monterrey každoročná aukcia RM Auctions, kde sa našiel záujemca ochotný zaplatiť za tento automobil 26 400 000 USD. Prečo toľko: Prvý z troch vyrobených závodných berlinett (kupé), ešte vzácnejšie ako 250 GTO. Ostatné dva kusy patria do súkromných zbierok a je o nich známe, že sa ich majitelia rozhodne nechystajú v dohľadnej dobe predať.

5. Ferrari 275 GTB/4*S NART Spider

4-5.png-1-630x420.jpeg

Tento automobil má číslo podvozku 10709 a je z roku 1967. Odovzdala ho opäť RM Auctions, opäť v Monterrey a opäť v auguste, ale o rok skôr. Cena sa vyšplhala na 27 500 000 USD. Prečo toľko: Vozidlo malo celý čas jediného majiteľa, Eddie Smith Sr. zo Severnej Karolíny ho kúpil už v marci 1968. Jeden z 10 vyrobených kusov modelu NART Spider.

4. Ferrari 290 MM

4-4.png-1-630x420.jpeg
Táto aukcia prebehla v decembri 2015 v New Yorku a organizovala ju RM Sotheby's. Niekto si nadelil pekný vianočný darček a kúpil si vozidlo s číslom podvozku 0626 z roku 1956 za 28 050 000 USD. Prečo toľko: V roku 1956 s ním Juan Manuel Fangio došiel celkovo štvrtý v Mille Miglia. V závode 1000 km na Nürburgringu toho istého roku skončil voz tretí a 1000 km v Buenos Aires o rok neskôr vyhral. Exemplár s dokonale zdokumentovanú históriou a certifikátom Ferrari Classiche.

3. Mercedes-Benz W196

4-3.png-1-630x420.jpeg

Dostávame sa na stupne víťazov a s nimi k jedinému autu, ktoré nemá technický preukaz vystavený v Maranelle. Vzácny závodný Mercedes výrobného čísla 196 010 00006/54 bol vyrobený v roku 1954. Keď sa 12. júna 2013 predal na aukcii Bonhams v Goodwoode, stal sa na čas novým najdrahším autom všetkých čias. Predajná cena totiž predstavovala 29 600 000 USD. Prečo toľko: Monopost formuly 1 vyhral Veľkú cenu Nemecka aj Švajčiarska (áno, vtedy sa vo Švajčiarsku ešte jazdili automobilové preteky). Dôležitejšie však je, že z 10 zachovaných W196 ich šesť opatruje Mercedes a tri sú súčasťou múzejných zbierok. Koľko vozidiel zostáva? Tak preto.

2. Ferrari 335S

4-2.png-789x420.jpeg

Druhé miesto rebríčka je celkom čerstvé, aukcie prebehla v Paríži len tento rok vo februári. Spoločnosť Artcurial našla pre vozidlo č. 0674 z roku 1957 záujemcu ochotného zaplatiť 35 711 359 USD. Stal sa ním hviezdny futbalista Lionel Messi. Prečo toľko: Vznikli len štyri kusy. S týmto konkrétnym vybojoval Wolfgang von Trips druhé miesto na Mille Miglia. Vozidlo potom dostalo väčší motor 4,1 l, s ktorým prešlo traťový rekord v Le Mans. V roku 1958 za jeho volant zasadol pri Veľkej cene Kuby Stirling Moss.

1. Ferrari 250 GTO

4-1.png-630x420.jpeg

Homologizačný špeciál (písmená GTO znamají Gran Turismo Omologato) z roku 1962 má číslo podvozku 3851GT. V auguste 2014 ho v kalifornskom Carmelu predávala spoločnosť Bonhams. A provízia jej určite urobila radosť, pretože kupujúci zaplatil 38 115 000 USD. Prečo toľko: Všetky z dvadsiatich ôsmich zachovaných 250 GTO sú vysoko cenené zberateľské kusy. Tento exemplár bol 49 rokov v majetku jedinej rodiny, jazdil preteky do vrchu v Taliansku, v roku 1962 skončil druhý na Tour de France a celú dobu svojho aktívneho života bol udržiavaný v nielen prevádzkyschopnom, ale výbornom stave. Prvým majiteľom bol pretekár Jo Schlesser.
Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

včera | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY