vytisknout velikost písma 10 francúzskych ojazdených áut, ktoré sú veľmi poruchové

Francúzske autá sa tradične prepadajú v štatistikách poruchovosti. Najviac problémov sa týka elektroniky. Niektoré modely mali smolu na nepodarené motory. Za veľa problémov ale môžu majitelia zanedbávaním údržby.
10 francúzskych ojazdených áut, ktoré sú veľmi poruchové

O francúzskych autách a najmä o jazdenkách sa toho traduje veľa. Väčšina povier sa točí okolo nedokonalej výrobnej technológie, kolísavej kvality spracovania, poruchovej a náladovej elektroniky a zbytočne komplikovaných servisných úkonov pri úplne triviálnych záležitostiach. Stačí si spomenúť na nutnosť zložiť predné koleso, aby ste sa dostali nezmyselne podbehom k prasknuté žiarovky v niektorých Renaultoch.

Legendárne sa stali napríklad historky sa samovznietením modelov Peugeot 307 a Citroën C4. Najmä majitelia Citroënov nesú narážky na mizernú kvalitu francúzskych áut s nevôľou a sú schopní sa kvôli tomu do krvi pohádať. Len počkajte, až sa začnú množiť komentáre pod týmto článkom, kde sú hneď štyri Citroëny zastúpené.

Musíme však dodať, že niektoré francúzske autá by toho vydržali výrazne viac, keby nedoplatili na zanedbaný servis, totálne zanedbanú údržbu, nepochopenie niektorých technických a servisných zvláštností či nevyberané zaobchádzanie. Ceny francúzskych jazdených áut totiž tradične padajú rýchlejšie a logicky lákajú veľmi šetrných kupujúcich, ktorí potom do servisu vôbec neinvestujú. A tak z inak solídneho autá za dva roky urobia vrak do šrotu. Pri tom stačilo aspoň raz vymeniť olej a poriešiť pár drobností.

V nasledujúcom zozname nájdete desiatku francúzskych áut, ktoré skôr potvrdzujú zažité legendy o nekvalite. Snažili sme sa vybrať také, u ktorých sa tradične lajdácky prístup k detailom stretol aj s veľmi poruchovými motormi.

1. Citroën C3 Picasso 1.6 VTi

Kompaktné MPV od Citroënu je malou smutnou ukážkou toho, ako to dopadne, keď sa spojí lajdácky kvalita spracovania a rizikový motor. Už kedysi dávno pri teste nového auta nás udivovali "drobnosti" ako vŕzgajúci interiér, plasty v interiéri s tendenciou samovoľne odpadať, či roleta strešného okna, ktorá pri prejazde nerovností vypadla z vodiacich líšt na hlavy cestujúcich.

Citroen-C3-Picasso-1.jpgCitroen-C3-Picasso-2.jpg

Asi ani nie je potrebné spomínať nepodstatnú drobnosť ako zatekanie do interiéru v umývacej linke. To všetko môžete brať ako súčasť "charakteru". Lenže to nie je všetko. Najväčším problémom na tomto aute je motor. Tisícšesťstovka upaľovala pekne, ale najmä v prvom roku výroby jej veľmi skoro začala odchádzať rozvodová reťaz a často došlo aj k odtrhnutiu rozvodového kolesa od vačkovej hriadele. Pri šesťročných autách sú tiež pomerne bežné kolosálne problémy s elektroinštaláciou.

2. Citroën C4 Picasso 1.6 HDI

Vysoko rizikové je aj väčšie C4 Picasso, najmä s veľmi chúlostivým motorom 1.6 HDI. Pred rokom 2010 Citroën používal zlú šestnásťventilovú verziu, ktorá trpela na veľmi rýchlu degradáciu olejovej náplne. Kto si myslel, že stačí ísť pre nový olej po 30 000 km, ten sa veľakrát ani ďalšej výmeny nedočkal. Motor jednoducho "kľakol". Po 100 000 km bola väčšina motorov zrelá na kompletnú generálku.

Citroen-C4-Picasso-1.jpgCitroen-C4-Picasso-2.jpg

Pridávajú sa k tomu problémy s regeneráciou filtra pevných častíc, vysoká úmrtnosť turbodúchadiel a obvyklé problémy s elektronikou. C4 Picasso naviac dokáže potrápiť aj nespoľahlivými "mechmi" na zadnej náprave, ak ich má. Čím je C4 Picasso staršie, tým predstavuje najmä s šestnásťventilovým dieselom 1.6 HDI stále menej a menej perspektívne ojazdené auto.

3. Citroën C5 I. generácie

Ak sa niečo môže pokaziť, tak sa to pokazí. Ojazdený Citroën C5 je dnes už tak riziková kúpa, že sa ho oplatí obchádzať veľmi širokým oblúkom. Komu funguje, ten ho väčšinou do sveta posielať nebude, pretože trhové ceny takýchto áut sú veľmi nízke a minulé investície do opráv už mnohokrát prekročili hodnotu celého auta. V inzerátoch sú tak väčšinou len kusy tesne pred smrťou alebo tie, ktoré vyžadujú vysoké investície.

Citroen-C5-1.jpgCitroen-C5-2.jpg

Najväčšie starosti robí vzduchové odpruženie. Väčšina majiteľov nechce míňať za originálne mechy, takže podvozok "udržiava", ako sa to dá. A často narobí viac paseky ako úžitku. Z dieselových motorov sa ako perspektívna javí snáď len verzia 2.0 HDI pred faceliftom ešte bez filtra pevných častíc. Tá sa predávala do augusta 2004, potom už mal diesel filter. A sú s ním starosti. Závady elektroinštalácie sú tradíciou, takže ojazdenú C5 prvej generácie radšej vynechajte.

4. Citroën C5 II. 1.6 THP

Druhá generácia "cépäťky" sa zlepšila. Elektronika zatiaľ toľko nehnevá a hydropneumatický podvozok vydrží viac. Aj keď pri silne ojazdených kusoch už by sme sa tiež trochu obávali. Avšak je to ešte relatívne mladé auto a napríklad s udržiavaným dieselom 2.0 HDI a meničovým automatom to vlastne zas tak zlá kúpa nie je. Najväčší problém pod kapotou je "turbobenzín" 1.6 THP.

Citroen-C5-1-1.jpgCitroen-C5-2-1.jpg

Tento motor síce tiahne ako dvojliter a povie si o sedem litrov, ale dnes sotva nájdete taký, ktorý by bol v slušnej kondícii. Dochádza u neho k extrémne rýchle degradácii olejovej náplne. Ani výmena po 15 000 km nemusí stačiť. Motory začínajú byť doslova vylágrované, trpia na extrémne zanášanie karbónom a následné detonačné spaľovanie. Rovnako ako pri verzii 1.6 VTi aj tu dochádza k naťahovaniu rozvodovej reťaze. Potom hrozí celková deštrukcia rozvodového mechanizmu vrátane vylomenia rozvodového kolesá z vačkovej hriadele. Dá sa povedať, že tento motor je slušný až od roku 2012. Kusy vyrobené zhruba do polovice roku 2010 nebrať ani zadarmo!

5. Peugeot 508 1.6 VTi BMP6

Pre sedan (a kombi) od Peugeotu platí v prípade verzie s motorom 1.6 THP úplne to isté čo pre Citroën C5 druhej generácie. Až zhruba od roku 2012 sa dá hovoriť o relatívne slušnom aute. Mimoriadne tu záleží na servisnej histórii. Problémov s rozvodmi alebo zakarbonováním sa tento motor nikdy úplne nezbavil.

Peugeot-508-1.jpgPeugeot-508-2.jpg

Skutočné peklo sa však schováva v základnej benzínovej motorizácii 1.6 VTi, kombinovanej s robotizovanou poloautomatickou prevodovkou BMP6 (niekde sa stretnete s nemeckým ESG6). K problémom s rozvodmi motora si tak pridajte ešte nepresvedčivý jazdný prejav ucukaného poloautomatu. Pri starších utrápených autách nie je núdza o situácie, kedy motor pri pokuse o rýchlejší rozjazd dokonca zhasne. Ojazdené Citroëny a Peugeoty s problematickými motormi kombinovanými s robotizovanou prevodovkou sú najjednoduchšia cesta, ako si vytvoriť nejakú vážnu mentálnu poruchu.

6. Peugeot 5008 1.6 HDI

Samo o sebe nie je francúzske MPV zlé, ale musí mať dobrý motor a úplne transparentnú servisnú históriu. Vlastne jedinou rozumnou voľbou je naftový dvojliter, ktorý je ale pomerne vzácny. Veľa importov má totiž ešte zlú šestnásťventilovú tisícšesťstovku HDI, kombinovanú s robotizovanou prevodovkou.

Peugeot-5008-1.jpgPeugeot-5008-2.jpg

Malý šestnásťventilový diesel sa preslávil predovšetkým opakujúcimi sa problémami s regeneráciou DPF a veľmi rýchlou degradáciou olejovej náplne. Výsledkom sú tak vylágrované vnútornosti a zničené turbá často ešte pred nabehnutím méty 100 000 km. Týmto motorom pomôže len starostlivé dodržiavanie výmen oleja už po 10 000 km. Ale problémov s DPF sa nezbavíte nikdy. Pridajte si k tomu už spomínanú robotizovanú prevodovku a máte pred sebou auto, pred ktorým je dobré vziať nohy na plecia. Aj keby vám ho nútili zadarmo.

7. Renault Espace 3.0 dCi

Zatiaľ čo pri vyššie spomínaných autách by sa dali nájsť aspoň čiastkové pozitíva, pri šesťvalcovom dieseli v modeli Espace nie. Toto je najväčšie peklo, ktoré vás môže stretnúť. Šesťvalec Isuzu sa potýka s prehrievaním a všeobecne zlým manažmentom chladenia a nerovnomernou tepelnou záťažou, ktorá vedie k fatálnym závadám. Ani prevodovka príliš dlho nevydrží.

Renault-Espace-1.jpgRenault-Espace-2.jpg

Motor má ale tiež veľmi zlú riadiacu elektroniku. Ostatne celá elektroinštalácia Renaultu Espace nepatrila k najspoľahlivejším. K tomu sa pridáva značne nezvyčajná a komplikovaná ergonómia, zbytočne zložité riešenie drobností a drahé diely. S nejakým spoľahlivým motorom by to snáď ešte šlo, ale až od modernizácie z roku 2006. Aj tak ale pri Espace hnevajú aj také veci ako čítačka kariet alebo parkovacia brzda. A to potom autom nepohnete ani z miesta. Naše odporúčanie znie jasne: Nebrať!

8. Renault Laguna II. generácie

Druhá generácia Laguny bol taký prúser, že totálne poškodil povesť inak obľúbeného a úspešného modelu. Hoci sa automobilka snažila a tretiu generáciu urobila naopak celkom solídne, problém už bol na svete a klienti vzali nohy na plecia. To isté odporúčame urobiť vám, ak niekde uvidíte lákavú ponuku na dvojkovú Lagunu. Utekajte, čo vám sily stačia!

Renault-Laguna-1.jpgRenault-Laguna-2.jpg

Na druhej Lagune hnevá hlavne elektronika. Štartovacia karta štrajkuje a všeobecne celá elektroinštalácia vykazuje vysokú poruchovosť. Riešenie je vždy zložité, zdĺhavé a drahé. Nedá sa ani povedať, že by Laguna dostala nejako zvlášť spoľahlivé motory. Diesely (najmä motor 2,2 l) predstavujú neúmerné riziko. Oprava problémov môže ľahko prekročiť hodnotu celého auta. Na tomto aute bolo zle snáď úplne všetko a ak existuje nejaká šanca, že sa môže čokoľvek pokaziť, verte, že sa to hneď pokazí.

9. Renault Mégane III 1.6 16V 81 kW

Tretia generácia Renaultu Mégane nie je úplne zlé auto, ale musíte hľadať správnu verziu a správny motor. Mégane sa totiž vyrábal aj v "chudobnejšej" tureckej verzii Generation. A to je tá, ktorú odporúčame. Má totiž jednoduchšiu techniku, napríklad klasické štartovanie kľúčikom a mechanickú ručnú brzdu. Preto je spoľahlivejšia. Najmä v prvých dvoch rokoch výroby bol "ten lepší" Mégane celkom veľký problém. A detaily vedia hnevať aj dnes.

Renault-Mégane-1.jpgRenault-Mégane-2.jpg

Vezmite tiež nohy na ramená pred fleetovým motorom 1.5 dCi, ktorý býva často už tesne pred smrťou. Ani s ostatnými dieselmi to nie je žiadna výhra. Veľa ľudí si myslí, že to zachráni benzínom, ale obvyklá atmosférická tisícšesťstovka je dobrá len v "ochudobnenej" verzii s výkonom 74 kW. Silnejšie 81kW prevedenie má neposlušné presuvníky premenného časovania ventilov. Ich oprava vyjde na 300 eur. A ak vám niekto núti verziu na LPG, chcite len továrenský originál, ktorý má zosilnené piesty a ventily už od výrobcu.

10. Renault Vel Satis

Zástancovia povedia, že Vel Satis je len pre odvážnych, ale to isté môžeme povedať napríklad aj o prechádzaní sa vo výbehu levov. Rozumný človek sa do toho púšťať nebude. Akokoľvek je Renault Vel Satis originálny, neobvyklý je predovšetkým tým, že je to, priznajme si otvorene, prúser. Elektronika nefunguje nikdy, veď napríklad problémy so štartovacou kartou a bezkľúčovým prístupom mávali mnohokrát už úplne nové autá v showroome. Hnevá riadiaca jednotka, rádio, sťahovanie okien, svetlá, prístroje... Skrátka všetko, k čomu vedie nejaký kabel.

Renault-Vel_Satis-2001-1600-02.jpgRenault-Vel_Satis-2005-1600-01.jpg

Z naftových pohonných jednotiek nie je snáď žiadna dobrá, najhorší je potom šesťvalec Isuzu, ktorého problémy sme si popísali už vyššie. Vel Satis ani nijak skvele nejazdil. Trepal sa mu podvozok a ani s tým sľubovaným komfortom to nebola žiadna sláva. Jedinou zaujímavou verziou môže byť snáď len vrcholný benzínový šesťvalec. Ak ste fanúšik a chcete Vel Satis len ako hračku na občasné prechádzky, asi vám nebude vadiť, že šesťvalec 3,5 l od Nissanu jazdí za 15 litrov a každých 50 000 km potrebuje generálku prevodovky a predného zavesenia.

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY