vytisknout velikost písma 10 áut, ktoré najviac zmenili Ameriku

Nebyť týchto desiatich modelov, nevyzeral by americký automobilový priemysel tak, ako ho dnes poznáme, či už v dobrom alebo zlom...
10 áut, ktoré najviac zmenili Ameriku

Článek bol s dovolením autora prevzatý z RadioDixie.cz

1. Ford Model T (1908-1927)

1. Ford Model T.jpg

Zmenil Ameriku viac ako deväť zvyšných áut dohromady. Vďaka masovej výrobe mohol byť lacný, a pretože bol lacný, stal sa automobil z luxusného tovaru bežnou záležitosťou. Nemohli ste si ho kúpiť v inej farbe ako čiernej, ale mohli ste si ho kúpiť. Predmestie, siahajúce desiatky míľ od mestských centier, absencia verejnej dopravy, tranzitné reštaurácie a banky, automobilová kiná... Počiatky toho všetkého môžeme vysledovať k Modelu T. Tam začína Amerika, akú poznáme.

2. Ford '32 (1932)

2. Ford ’32.jpg

Model T bol úspešný a postavil Ameriku na kolesá, ale viac než sparťanskú prepravu neponúkal. Model 18 z roku 1932, bežne známy ako "tridsaťdvojka" (alebo tiež "dvojka", deuce) prišiel s niečím, čo bolo do tej doby u lacného auta nevídané. S osemvalcovým motorom. Mal výkon 65 koní a rozhýbal ľahkú Fordku na takmer 130 km/h. Amerika si zvykla na lacné, výkonné autá a zamilovala sa do V8. Neskôr, keď ho mladí nadšenci začali upravovať pre vyššie výkony navyše stál aj pri vzniku hot rodov...

3. Chevrolet Corvette (1953-súčasnosť)

3. Chevrolet Corvette.jpg

Americké auta boli po druhej svetovej vojne väčšie, komfortnejšie a rýchlejšie než akékoľvek iné. Napriek tomu ale viacmenej neexistovalo niečo také ako "americký športiak". A keď v roku 1953 prišiel Chevrolet s prvým šesťvalcovým Corvette, vyzeralo to, že ani dlho nebude. Zníženie cien a nasadenie osemvalcových motorov ale z príťažlivého roadstera urobilo legendu, ktorá sa nielenže udržala vo výrobe dodnes, ale tiež prinútila Ford, aby vyvinul svoj ​​Thunderbird. Čo viedlo k ďalším veciam, o ktorých si ešte povieme...

4. Chevrolet '55 (1955)

4. Chevrolet ’55.jpg

Pre ročník 1955 prišiel Chevrolet s modernejším, športovejším vzhľadom - maska ​​bola inšpirovaná vtedajšími Ferrari - a hlavne do svojich áut prvýkrát masovo nasadil osemvalcový motor. "Päťdesiatpäťka" a po nej nasledujúce '56 a '57 tak mali podobný efekt ako pred vojnou '32 Ford. Boli lacné, príťažlivé a na svoju dobu veľmi rýchle. Dalo by sa dokonca možno tvrdiť, že niekde tam sa zrodil duch muscle cars. A navyše to boli prvé autá so slávnym "Chevy Small Block", najvyrábenejším motorom v histórii...

5. Ford Mustang (1964-súčasnosť)

5. Ford Mustang.jpg

Po technickej stránke Mustang výnimočný nebol. Naopak, zdieľal väčšinu "vnútorností" s lacným kompaktom Falcon. Vznikol ako lacnejšia alternatíva k vyššie spomenutému Thunderbirdu a jeho dizajn, inšpirovaný európskymi športiakmi, mal očariť mladú generáciu.

Ako asi prvé auto bol stvorený predovšetkým marketingom - vzhľad ho predával a obrovská šírka príplatkovej výbavy z neho robila stroj na peniaze. A v jeho šľapajach išiel rad ďalších "pony cars" - ako napríklad Chevrolet Camaro alebo Dodge Challenger.

6. Chevrolet Vega (1970-1977)

6. Chevrolet Vega.jpg

Prvé skutočne kompaktné vozidlo od General Motors. Športové tvary, moderný motor s hliníkovým blokom, nízka cena a vynikajúce jazdné vlastnosti mali z Vegu urobiť miláčika davov, zvlášť v čase palivovej krízy na začiatku sedemdesiatych rokov. Bohužiaľ sa však projekt dostal pod prílišnú kontrolu účtovných. Karosérie hrdzaveli pred očami, motor sa ľahko prehrial a skolaboval. Vega bola nakoniec oveľa ťažšia a drahšia ako bolo plánované, s chudobnejšou výbavou. Milióny Američanov si ako ďalšie auto kúpili Toyotu...

7. Cadillac Seville (1975-1979)

7. Cadillac Seville.jpg

Palivová kríza na začiatku 70. rokov pridusila výkony amerických áut a donútila mnoho zákazníkov zaujímať sa o menšie vozidlá. Ale luxusné značky stále ponúkali väčšie a väčšie koráby ciest, dávajúce svojim majiteľom zabudnúť na zlé časy. V roku 1975 ale Cadillac predstavil model Seville, ktorý mal konkurovať európskym luxusným značkám. Bol vrcholom v ponuke značky, bol nabitý technológiou, najdrahší... a tiež najmenší. Bolo to prvýkrát, kedy sa americké luxusné autá začali zmenšovať.

8. Plymouth Voyager (1984-1990)

8. Plymouth Voyager.jpg

Až do osemdesiatych rokov boli v Amerike populárne gigantické kombi s osemvalcovými motormi pod obrou kapotou. Dodávky boli vnímané ako autá na prácu. Potom ale niekoho vo Fordr napadlo postaviť dodávke podobnú karosériu na podvozok osobného vozidla. Vznikol tak priestor pre pohodlné usadenie siedmich ľudí, za ktorými pritom stále zostával slušný kufor. Henry Ford II ale myšlienku zavrhol a zodpovedný inžinier radšej prešiel k Chrysleru. Tam vytvoril Voyager - a s ním aj celú kategóriu minivanov.

9. Ford Explorer (1990-2001)

9. Ford Explorer.jpg

Až do osemdesiatych rokov boli off-roady alebo SUV určené primárne do terénu a ponúkali tomu zodpovedajúce schopnosti. Explorer stál pri zrode nového druhu áut, ktoré síce navonok vyzerali ako drsné terénne autá, ale ich technika a predovšetkým účel zodpovedali skôr kombíkom s vyšším posedom. Zákazníci milovali výhľad a drsný vzhľad, výrobcovia zase vysoké marže a výhodnejšie podmienky v rámci noriem na emisie a spotrebu. Po príchode Exploreru začala SUV zaplavovať Ameriku.

10. Lincoln Mark LT (2006-súčasnosť)

10. Lincoln Mark LT.jpg

Mark LT sám o sebe nebol príliš úspešný. Vydržal vo výrobe iba dva roky a nedosiahol žiadnych zvláštnych úspechov. Ale jeho myšlienka žije doteraz. Zákazníci nedokázali prijať myšlienku pick-upu od luxusnej značky, ale luxusných pick-upov sa vyrojila celá rada. Keď sa pozriete na najdrahšie verzie Fordu F-150, Dodge Ram alebo Chevroletu Silverado, zistíte, že ponúkajú komfort porovnateľný s luxusnými sedanmi. A v ich úlohe sa tiež často používajú...

+1: Tesla Model S (2012-súčasnosť)

+1. Tesla Model S.jpg

Zatiaľ je príliš skoro na to, povedať že Tesla Model S zmení americký automobilový priemysel. Zdá sa ale, že má slušne našliapnuté. Nielenže ako prvý prakticky použiteľný elektromobil možno zmení celý svet. Môže tiež zmeniť vnímanie amerického automobilového priemyslu ako zatuchnutého rybníčku, v ktorom sa rochnia tri tučné prasiatka v podobe GM, Fordu a Chrysleru. Je to prvýkrát za mnoho desaťročí, kedy v Amerike vznikla skutočne nová automobilka - prvýkrát za ešte viac desaťročí, kedy by mohla mať úspech...

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY